Hoe 'low-budget marketing' ook voor jou kan werken

10 low budget marketingtips voor startende ondernemers

Twijfel je hoe jij jouw product of dienst in de markt moet zetten? Het goede nieuws: hiervoor heb je in veel gevallen een minder groot budget nodig dan je misschien denkt. Onderstaande inleiding tot low budget marketing helpt jou op weg: 10 korte tips om snel meters te maken.

1. Merk en (domein)naam

Keep it simple, stupid. Anders gezegd: doe niet te ingewikkeld en ga voor een bedrijfsnaam die verwijst naar jouw bedrijf, product of activiteiten. Een goede richtlijn bij het kiezen van een merknaam is de beschikbaarheid van een makkelijk te onthouden, eenvoudig te spellen domeinnaam.


Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Kun jij wel wat tips gebruiken om jouw ideale product- of bedrijfsnaam te vinden? In deze whitepaper vind je een stappenplan, lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is. 

Download gratis PDF


2. Bedrijfslogo

Zodra jouw naam is vastgelegd en de url in bezit is, moet je gaan nadenken over een logo. Je kunt tegenwoordig via crowdsourcing professionele bedrijflogo's op maat bestellen. Sommige ontwerpers zullen je meerdere opties voorschotelen, waaruit je zelf de beste variant kiest.

3. Social media

Aanwezigheid op social media is een must. Via tags, infographics en (visuele) boodschappen kun je de juiste mensen bereiken. Voor het claimen van visie en leiderschap rond moeilijker thema's lag lange tijd het schrijven van blogs voor de hand. Afhankelijk van je branche is vloggen misschien een beter idee.

4. Presentaties

Door te spreken op conferenties kom je niet alleen gratis binnen op relevante ondernemersevents. Ook netwerken wordt op deze manier makkelijker, omdat mensen jou eerder zullen aanschieten. Zorg ervoor dat je met naam en toenaam op de homepage van het betreffende congres komt te staan. En zorg een pitch die blijft hangen bij je publiek.

5. Personal branding

andres

Startersvoordelen

Als starter krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: dat is het eerste jaar gratis.

Bekijk jouw voordelen

Met name bij jonge startups zijn de oprichter(s) of werknemers vaak betere uithangborden dan het merk of bedrijf zelf. Mensen als merk neerzetten kan helpen om de startup snel onder de aandacht te brengen als een verzameling van mensen met kleur en visie. In de rubriek Startersverhalen leggen andere starters uit hoe zij dit doen.

6. Startersbijeenkomsten

Bijeenkomsten voor startende ondernemers maken het mogelijk om onderling kennis te delen, producten te pitchen en investeerders te vinden. Kijk op de IkGaStarten-agenda om te zien welke events binnenkort plaatsvinden bij jou in de buurt.

7. Crowdsourcing

Loof een prijs uit voor het beste idee, het beste advies of mooiste ontwerp. Gebruik de kracht van de massa om jouw plannen of businessmodel te verbeteren. Crowdsourcing zal niet alleen de naamsbekendheid vergroten, ook jouw imago kan hierdoor een boost krijgen.

8. Referenties

Niets maakt meer indruk op klanten dan het zien van anderen die tevreden zijn over jouw product of dienst. Als jij een klant in de schijnwerpers kunt zetten, direct doen! Geef hem of haar een plek op de homepage van je website en maak lawaai op social media.

9. Contentmarketing

Het (her)publiceren van relevante artikelen, nieuws, videos of infographics kan in je voordeel werken. Contentmarketing is over het algemeen een prima manier om te laten zien dat jij verstand van zaken hebt. Ook verwijzen naar andere nieuws- en informatiebronnen zal jouw deskundigheid onderstrepen.

10. Webinars

Een andere manier om een merk te bouwen en jouw expertise te promoten, is het periodiek organiseren van webinars. Doe dit bij voorkeur in samenwerking met een toonaangevende speler in jouw branche. Dit kan een expert zijn, partner, klant of een belangrijke werknemer.
 

Bijgewerkt op: 18-05-2017 Gepubliceerd op:
03-09-2014

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Troef je concurrent af

Zo stel je een concurrentieanalyse op

Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de markt (en laat zien wat jouw belangrijkste concurrenten doen).

Maak een analyse

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.