Maak een bedrijfslogo in 6 stappen

Bijgewerkt op 07 juni 2022
6 min  leestijd
15.545
Image
Logo laten maken

Het bedenken en maken van een logo is één van de leukere dingen die horen bij het starten van een bedrijf. Geen geld voor een professionele ontwerper? Ga dan zelf aan de slag met een ontwerp van je bedrijfslogo.

Wil je als startende ondernemer zelf een logo maken? Ga dan aan de slag met de volgende tips. Direct naar een bepaalde stap? Klik dan op de link of scroll helemaal naar beneden om de volledige tekst te lezen.

  1. Een passend bedrijfslogo maken
  2. Gebruik de juiste tools
  3. Gebruik het juiste lettertype
  4. Durf creatief te zijn
  5. Verlies de doelgroep niet uit het oog
  6. Neem niet met minder genoegen
  7. Wat gebeurt er na het logo maken?

Of je nu gaat starten als bloemist, projectmanager of aannemer: voor ieder soort bedrijf is wel een geschikt bedrijfslogo te bedenken. Met een passend ontwerp vestig je in één oogopslag de aandacht op jouw onderneming. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het design past bij jouw branche en de doelgroep waarop jij je wilt richten.

Pak pen en papier (of jouw telefoon) en beschrijf in een aantal steekwoorden de kern van jouw nieuwe bedrijf, product of dienst.

Misschien heb je al meteen een zeker beeld in je hoofd. Desalniettemin kan het nooit kwaad om online eerst even wat vergelijkend onderzoek te doen naar bestaande logo's van je concullega's. Dan zie je meteen of het ontwerp dat jij in gedachten hebt niet teveel lijkt op dat van een concurrent.

Logo in Google Afbeeldingen

Wil jij je eerst nog wat verder oriënteren? Voer dan in Google Afbeeldingen jouw beroep in en voeg hieraan het woord 'logo' of 'company logo' toe, bijvoorbeeld 'fysiotherapeut logo'. Zo krijg je een goed beeld van wat gangbaar is in jouw vakgebied. 

2. De juiste tools voor je logo

Heb je een concreet logo voor ogen? Maak hiervan dan eerst een duidelijke schets op papier. Ga pas daarna aan de slag om met een beeldbewerkingsprogramma op de computer een vergelijkbaar ontwerp te creëren.

  • Adobe Illustrator is onder professionele vormgevers erg populair. Dit programma heeft oneindig veel mogelijkheden om mooie logo's te kunnen ontwerpen.
  • Toch zijn er online ook diverse gratis alternatieven te vinden, waarmee je een heel eind kunt komen. Denk bijvoorbeeld aan Pixlr of iPiccy.

Kant en klare programma's om bestaande ontwerpen zelf verder in te vullen zijn er ook, maar een echt uniek logo maak je daar natuurlijk niet zo snel mee. 

Tip! 
Zet meerdere professionele designers voor je aan werk door een online 'ontwerpwedstrijd' uit te schrijven.

3. Het juiste lettertype voor je logo

Niet alleen de afbeelding of illustratie is belangrijk, ook het lettertype van de bedrijfsnaam speelt een hoofdrol in de effectiviteit van je logo. Bedenk van tevoren welk lettertype het gevoel van jouw onderneming het beste uitdraagt.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Dit kan per beroepsgroep en sector verschillen.

  • Voor de oprichter van een kinderdagverblijf is het bijna vanzelfsprekend om voor een speels uiterlijk te kiezen.
  • Een jolige uitstraling bij een begrafenisonderneming kan daarentegen totaal verkeerd overkomen.

Algemene huisstijl

Dit zijn uiteraard twee extreme voorbeelden, maar het is echt belangrijk dat je hiermee niet de plank misslaat. Houd er rekening mee dat verschillende elementen uit het ontwerp doorslaggevend kunnen zijn in de algemene huisstijl voor jouw bedrijf.

Het complete logo of alleen het lettertype en de tekstkleur uit het ontwerp gebruik je in principe later ook in brochures, bedrijfsnotulen en op visitekaartjes en je website. 

4. Creatief bedrijfslogo

Zolang het uiteindelijke resultaat maar klopt als een bus, kan het tijdens het ontwerpen geen kwaad om een beetje buiten de lijntjes te durven kleuren. Sterker nog, door hier en daar wat steekjes te laten vallen, kom je vaak op nog mooiere ideeën of variaties.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Het selecteren van een afwijkende kleur
  • Per ongeluk veranderen van de vorm
  • Het kantelen van letters of illustraties

Vergeet alleen niet het bestand tussentijds regelmatig op te slaan, zodat je altijd weer terug kunt gaan naar een eerdere versie van het design.

5. Verlies de doelgroep niet uit het oog

Hoe verleidelijk het ook is: denk bij het maken van een logo niet vanuit jouzelf, maar vanuit je doelgroep. Verlies nooit uit het oog voor wie je het logo maakt.

Het doel is immers om meer potentiële klanten of opdrachtgevers aan te trekken. Jij kunt een bepaald ontwerp nog zo prachtig vinden, maar als klanten de insteek niet direct snappen, bestaat de kans dat je veel klussen misloopt.

Houd bij het ontwerpen steeds de klant voor ogen. Maakt het logo meteen duidelijk waar je bedrijf of product voor staat?

Houd bij het ontwerpen van een logo dus steeds voor ogen: wat heeft de klant aan mijn bedrijf? Welke oplossingen kan ik toekomstige afnemers bieden? En waarom moet hij juist voor mij kiezen en niet voor de concurrent?

6. Neem niet met minder genoegen

Klaar? Leg het logo dan weg, ga een rondje hardlopen of uit eten met een vriend en bekijk het ontwerp pas de volgende ochtend nog eens kritisch.

Ziet alles er wel echt strak uit? Of is stiekem toch duidelijk te zien dat het design niet door een ervaren vormgever is gemaakt? Het is aan jou en jouw omgeving om te bepalen of het ontwerp voldoende professionaliteit uitstraalt.

Bedrijfslogo laten maken

Zo niet? Dan doe je er verstandig aan om alsnog een professioneel bureau in te zetten. Dit is doorgaans een goede investering, al kunnen de prijzen hiervoor sterk uiteenlopen.

Om de kosten enigszins te drukken, neem je het eigen ontwerp naar de afspraak en vraag je de professionele ontwerper vragen om jouw concept verder uit te werken. Het eindresultaat komt dan dicht in de buurt bij wat jij eerst zelf in gedachten had, maar ziet er waarschijnlijk stukken strakker uit. 

Ben je tevreden en heb je een uniek logo gemaakt voor je bedrijf? Mooi! Maar dan ben je er nog niet. De basis voor je marketingplan ligt er, maar er is nog meer werk aan de winkel. Naast het maken van een logo en het creëren van een huisstijl, moet je nog meer doen voor de marketing van je bedrijf.

Bedenk bijvoorbeeld een originele pakkende bedrijfsnaam en elevator pitch. En vergeet ook niet om een goede marketingstrategie op te stellen. Verken je markt en verdiep je in de doelgroep. Hoe wil jij je boodschap de wereld insturen?

Logo maken: meest gestelde vragen

  • Hoe kan ik zelf een logo maken voor mijn bedrijf?
    Begin bijvoorbeeld met een schets op papier. Je kunt daarna met behulp van een beeldbewerkingsprogramma als Photoshop op de computer een vergelijkbaar ontwerp creëren.
  • Welk programma kan ik het beste gebruiken om een logo te maken?
    Je kunt een logo maken met betaalde programma's als Photoshop en Adobe Illustrator. Of maak gebruik van gratis alternatieven als Pixlr of iPiccy.
  • Hoeveel kost het om een logo te laten maken?
    De kosten om een logo te laten maken, lopen uiteen. Grafisch ontwerpers kunnen bijvoorbeeld tussen de € 50 en € 80 per uur vragen voor hun dienst.


zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over marketingplan

Meer over marketingplan