Hoe een blog jouw bereik kan vergroten

Hoe een blog jouw bereik kan vergroten

Als startende ondernemer moet je jouw bedrijf en producten en diensten onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Populaire manieren om startups te promoten zijn de inzet van social media en adverteren in (lokale) media, maar heb je al eens gedacht aan bloggen? Hieronder geven wij 6 tips om meer te halen uit een zakelijk blog: hoe een blog jouw bereik kan vergroten.

1. Maak geen reclame

Les 1 uit het handboek voor startende bloggers: het schrijven van een blog is geen verkapte vorm van adverteren. Ga bij het bedenken van een onderwerp altijd uit van het belang van de lezer; zij moeten er waardevolle informatie uit kunnen halen. Probeer je dus te verplaatsen in jouw doelgroep: zouden zij echt geïnteresseerd zijn in de nieuwe deal met die ene grote klant? Of zijn zij vooral op zoek naar informatie die echt iets toevoegt aan de beleving van jouw product of dienst?

Meestal is dat laatste het geval. Het is belangrijk om op een website onderscheid te maken tussen nieuwsberichten en blogs. Je kunt prima een nieuwsbericht wijden aan een nieuwe samenwerking met een klant, maar blogs zijn er in principe niet voor bedoeld om de lezer te overtuigen van de kwaliteit van de producten of diensten die je aanbiedt.

Presenteer jezelf als expert en overtuig de lezer op deze manier van jouw vakkennis. Tip: houd ook de actuele stand van zaken in jouw branche goed in de gaten. Vaak lenen nieuwe ontwikkelingen zich uitstekend voor het schrijven van een blog, waarin je jouw (goed onderbouwde) mening kunt delen met de doelgroep.

2. Overtuig de zoekmachines van jouw relevantie

Zakelijke blogs dragen er idealiter straks aan bij dat jouw website hoger in Google of Bing komt te staan, zodat de vindbaarheid wordt verbeterd en de kans dat prospects online met jouw producten en diensten in contact komen verder toeneemt. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je enerzijds wat geduld hebben. Zeker met een nieuwe website is de kans vrij klein dat je bij populaire zoekopdrachten in één keer bovenaan de zoekresultaten verschijnt.

Aan de andere kant zijn er verschillende manieren om jouw status op Google positief te beïnvloeden. Denk aan zoekmachineoptimalisatie (vaak afgekort naar SEO) en zoekmachine-adverteren (ook wel SEA genoemd) toe te passen. SEA staat voor het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de organische zoekresultaten, dat wil zeggen: de zoekwoorden die door de gebruiker zijn ingetypt.

Als je een Bed & Breakfast in de omgeving van Zwolle hebt geopend, kun je bijvoorbeeld adverteren op de zoektermen 'zwolle b&b', 'zwolle bed breakfast', 'zwolle weekendje weg' etc. In Nederland zijn twee aanbieders van advertenties bij zoekmachines: Google AdWords en Yahoo! Search Marketing.

3. Pas zoekmachineoptimalisatie toe

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je zoals gezegd via de content (de inhoud van de website), waaronder nieuwsartikelen of blogs, werken aan de relevantie van jouw organische zoekresultaten. Het bijhouden van een blog zorgt ervoor dat je automatisch met enige regelmaat nieuwe informatie aan de website toevoegt, iets wat ook zeker een rol speelt bij het correct toepassen van SEO.

Als we weer even het voorbeeld van de B&B in Zwolle nemen, kun je dit bijvoorbeeld doen door in een blog de recreatiemogelijkheden in de buurt toe te lichten. Je kunt de blogs net zo relevant, actueel en toegankelijk maken als je zelf wilt, maar onder meer de volgende maatregelen zullen bijdragen aan betere organische zoekresultaten in zoekmachines:

  • Vergeet niet om in de blogs interne en externe links toe te voegen naar andere relevante webpagina's en websites. Denk bijvoorbeeld bij de B&B-blog over recreatiemogelijkheden aan het plaatsen van een link naar een nabijgelegen kinderboerderij. Hierdoor neemt de relevantie van jouw website toe.
  • Deel een nieuwe blog ook altijd op social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ etc).
  • Onthoud dat, wanneer je via een blog regelmatig relevante kennis deelt, de kans bestaat dat het terugkerend bezoek van jouw website stijgt – ook dat zien zoekmachines graag. Wanneer je als freelance HR-consultant een blog bijhoudt over de ontwikkelingen op het gebied van arbeidscontracten en daarnaast hierover op Twitter discussieert met andere gebruikers, kun je op den duur een trouwe lezerskring opbouwen, die jouw blogs op hun beurt in hun netwerk zullen promoten.
  • Door aan de teksten relevante zoektermen toe te voegen kan de vindbaarheid en relevantie stijgen, maar overdrijf het niet. De leesbaarheid mag hier niet onder lijden. Zo hecht Google meer waarde aan afwisselend taalgebruik dan aan het blijven herhalen van belangrijke zoekwoorden.

4. Ga het gesprek aan met de doelgroep

Bloggen is niet alleen een goede mogelijkheid om kennis van zaken te etaleren en te schrijven over relevante zaken die je als ondernemer bezighouden, maar je kunt op deze manier ook direct in contact komen met jouw voornaamste doelgroep. Sta dan ook open voor interactie (positief én negatief) met de lezers.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door op de website een reageerveld toe te (laten) voegen aan bepaalde rubrieken (nieuws, blogs etc.). Daarnaast kun je naast deze content een blokje met social media-buttons plaatsen, zodat bezoekers jouw verhaal online kunnen delen. Op deze manier moedig je de doelgroep openlijk aan om naar aanleiding van de blogs met anderen in gesprek te gaan.

5. Meten is weten

Naarmate je meer blogs schrijft, krijg je vanzelf een beter beeld van de onderwerpen die jouw doelgroep wel (of juist niet) aanspreken. Dit kun je op den duur niet alleen opmaken uit het aantal reacties onder een artikel of hoe vaak de blog online is gedeeld door anderen, maar ook door de bezoekersaantallen en doorkliks goed te bestuderen en te analyseren. Houd hier rekening mee bij de onderwerpkeuze.

6. Blog op meerdere manieren

Bij een blog denk je wellicht vooral aan een soort online dagboek, waarin je de lezer op de hoogte brengt en houdt van de actuele ontwikkelingen van jouw nieuwe bedrijf en interessante projecten. Dat kan natuurlijk, maar als je al een paar artikelen geschreven hebt, is het voor de afwisseling ook leuk om voor een volgende blog een andere vorm te gebruiken.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan het (door)plaatsen van een opvallende infographic, het publiceren van een interview met een expert uit jouw vakgebied of door de blog in het teken te stellen van de meest inspirerende quotes van bekende entrepreneurs. Zo houd je de onderwerpkeuze van de zakelijke blog fris en afwisselend, is de kans groter dat de lezers vaker terugkomen en slaag je er zo uiteindelijk in om het bereik onder de doelgroep verder te vergroten.

Lees ook

Snel naam maken als expert? Dat doet u zo
4 tips voor een betere klantenbinding
6 manieren om effectief te netwerken
4 slimme tips voor een betere binding met uw webshopklant
5 manieren om een moeilijke taak af te krijgen
Checklist: Scoren met SEO in 2015
 

Bijgewerkt op: 26-03-2015

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.