marieke

6 tips voor zakelijk succes op Facebook

Misschien zit je privé al tijden op Facebook, of moet je stiekem eigenlijk niets hebben van dit populaire social media-platform. Toch is het - als je kijkt naar de hoge bezoekersaantallen en de mogelijkheid om in direct contact te staan met de doelgroep - zakelijk gezien zonde om er niets mee te doen. Maar hoe haal je hier nou het meeste voordeel uit voor jouw startup? Dat lees je in deze checklist: 6 tips voor zakelijk succes op Facebook.

1. Meld je aan op Facebook

Eigenlijk eerder een voorwaarde dan een tip. Mocht je nog niet op Facebook zitten, is dat nu het moment om dat te doen. Om jouw bedrijf zakelijk, merk of product te kunnen profileren op dit platform, moet je namelijk een actief profiel hebben.

Profielen zijn voor gebruikers, pagina's voor organisaties, projecten en andere initiatieven, zo redeneert Facebook. Je moet je dus eerst eerst persoonlijk hebben aangemeld voordat er überhaupt een zakelijke pagina kan worden aangemaakt.

Of je nou al Facebook-fan bent of niet: actief worden op dit platform heeft zo zijn voordelen, omdat je zo ook meteen jouw familie, vrienden en zakelijke contacten uit jouw netwerk kunt inzetten voor het promoten van jouw producten en/of diensten.

Wie het echt niet ziet zitten dat zakelijk en privé hierdoor wel eens door elkaar kunnen lopen, kan de privacyinstellingen van zijn profiel naar wens aanpassen en zonodig aanscherpen. Facebook is wat dit betreft vrij flexibel; als jij niet wilt dat collega's en/of klanten foto's zien van een gezellig uitje met jouw gezin, kun je dat vrij eenvoudig instellen op jouw profiel.

Lees hier meer over privacy op Facebook. Tip: bij iedere update die Facebook doorvoert, kunnen de privacyvoorwaarden opnieuw worden aangepast. Dit is ook relevant als je Facebook gebruikt met jouw smartphone of tablet. Het is dan ook slim om na iedere update even jouw profielgegevens even na te lopen.

2. Maak een zakelijke pagina

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

Als je eenmaal een actief Facebook-profiel hebt, kun je direct een zakelijke pagina aanmaken. Hier kunnen gebruikers of andere bedrijven en instellingen 'fan' van worden.

Ga naar Create a page en klik op de het icoontje dat op jouw situatie van toepassing is.

In de meeste gevallen zal dat een lokale onderneming, stichting, vereniging of andere organisatie zijn.

Vervolgens kun je jouw pagina verder aanvullen met belangrijke gegevens en bijvoorbeeld het bedrijfslogo als afbeelding uploaden.

Het mooie van zo'n zakelijke pagina is dat je dit 'profiel' ongeveer dezelfde huisstijl kunt geven als de stijl die je gebruikt op jouw zakelijke website.

Dit kan bijvoorbeeld door extra informatieve en welkom-tabs toe te voegen met meer informatie over jouw producten of evenementen die je in de nabije toekomst gaat organiseren.

Je bent op dit moment waarschijnlijk nog de enige beheerder van de pagina, maar het is uiteraard ook mogelijk om in de toekomst meerdere beheerders aan te wijzen. Deze deelnemers moeten uiteraard ook wel over een actief Facebook-profiel beschikken.

3. Wees interactief

Dat social media geen kwestie van alleen het zenden van informatie is, hoeven we jou vast niet meer uit te leggen. Social media is interactief en moet je altijd bechouwen als een online vorm van tweerichitngsverkeer; jij gaat op deze manier als het gezicht van een bedrijf of merk straks actief in gesprek met klanten.

Dit kan de nodige positieve publiciteit opleveren, maar wees ook voorbereid op negatieve reacties, bijvoorbeeld een boos bericht van iemand die niet te spreken is over een uitblijvende levering.

Op social media is niet reageren sowieso uit den boze. En juist in dit soort dringende gevallen is het heel belangrijk dat je dergelijke klachten niet negeert, maar in gesprek gaat met de klant. Wacht nooit niet te lang met antwoorden (gebruikers gaan er tegenwoordig min of meer vanuit dat ze binnen een paar uur antwoord krijgen) en plaats een reactie waarin je zich verontschuldigt voor de gang van zaken en zegt dat je gaat uitzoeken wat hier is misgegaan.

Vraag desnoods of de klant zijn of haar contactgegevens naar jou kan sturen in een privébericht, zodat je onderling makkelijker contact kunt houden. Is het probleem opgelost? Plaats dan nog een publiekelijke reactie waarin je aangeeft dat alles is rechtgezet, zodat andere gebruikers ook zien dat er bij jouw bedrijf adequaat met klachten wordt omgegaan.

4. Maak de pagina publiek toegankelijk

Een nieuw aangemaakte pagina is automatisch openbaar, zodat hij direct kan worden geïndexeerd door zoekmachines. Handig ook om te weten dat bedrijven met een zakelijke pagina op Facebook vaak beter worden gewaardeerd door Google.

Kom je jouw bedrijf echter steeds maar niet tegen? Controleer dan of jouw pagina wel op Facebook met een zoekopdracht kan worden gevonden. Ga hiervoor naar 'Edit Page', klik vervolgens op 'Edit Settings' en check bij 'Page Visibility' of de pagina wel gepubliceerd is.

Zo niet, moet je deze optie aanzetten. Dan zal jouw pagina op den duur ook door zoekmachines beter worden geïndexeerd.

5. Plaats interessante content

Vergeet niet dat mensen vaak voor hun lol op Facebook zitten; met het promoten van nieuwe producten of verkoopacties alleen zul je maar weinig gebruikers écht weten te enthousiasmeren.

Zorg in plaats daarvan ervoor dat je ook regelmatig interessante content plaatst die niet primair gericht is op het verkopen of promoten van jouw bedrijf.

Stond jij laatst namens jouw onderneming op een beurs en werden daar filmopnames gemaakt? Plaats dit YouTube-filmpje dan door op jouw Facebook-pagina of upload foto's van jouw presentatie tijdens een workshop of ander evenement dat jouw doelgroep aanspreekt.

Je zou ook kunnen overwegen om een speciale groep-pagina aan te maken, zodat je nog intensiever in contact kunt komen met interessante netwerkcontacten. Houd er alleen wel rekening mee dat het modereren hiervan extra tijd in beslag kan nemen.

Maak regelmatig tijd vrij voor het onderhouden van al jouw social media-profielen. Naast Facebook zijn veel starters ook actief op Twitter, LinkedIn en - afhankelijk van de branche waarin ze werkzaam zijn - Pinterest of Google+.

Post wekelijks een aantal updates, zodat fans en andere bezoekers nooit een 'dode' pagina te zien krijgen. Maak er daarnaast een gewoonte van om op vaste tijden (bijvoorbeeld een keer 's ochtends, 's middags en 's avonds) in te loggen; zo ben je er altijd relatief op tijd bij als gebruikers vragen stellen of een klacht hebben. 

6. Plaats een advertentie op Facebook

Wil jij een nieuw product of spectaculaire kortingsactie promoten? Met wereldwijd circa 757 miljoen gebruikers die dagelijks inloggen, is Facebook een prima geschikt als online platform om gericht te kunnen adverteren.

Via Facebook is dit bovendien meestal niet al te duur (je hebt immers zelf in de hand waar en hoe vaak jouw advertentie te zien is) en biedt uiteenlopende mogelijkheden om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.

Want als je zojuist een sportschool bent gestart in Oost-Groningen, heb je er natuurlijk weinig aan wanneer gebruikers uit de regio Amsterdam deze advertentie op hun profiel voorbij zien komen. Ook financieel gezien is Facebook vrij flexibel; je kunt dit zelfs dagelijks aanpassen. Tip: download voor meer informatie de (engelstalige) handleiding Adverteren op Facebook

[Foto: Flickr/Ksayer1]

Bijgewerkt op: 25-05-2016 Gepubliceerd op:
06-12-2011

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf pas echt goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen. Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.