8 relevante social-mediakanalen voor starters

Bijgewerkt op 02 februari 2022
11 min  leestijd
16.823
Image
8 relevante social media-kanalen voor starters

Als startende ondernemer kun je verschillende social-mediakanalen gebruiken om jouw product of dienst in de markt te zetten. Welke strategie past bij welk platform, welk kanaal is relevant voor welke doelgroep en wat zijn de verschillen tussen het gebruik van bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.

Stel een social-mediastrategie op

De social-mediakanalen schieten nog altijd als paddenstoelen uit de virtuele grond. We kennen allemaal de gevestigde platformen Facebook, Twitter en LinkedIn, maar diensten als Snapchat, Google+ en Pinterest rukken op. Dit kan als startende ondernemer nogal overweldigend zijn.

Je wilt graag social media gebruiken, maar door het grote aanbod zie je door de bomen het bos niet meer. Welke sociale media zijn er? We zetten de belangrijkste kanalen voor je op een rij, met de bijbehorende doelgroep en strategieën. Onthoud vooral: je hoeft niet alle kanalen te gebruiken. 

Welke social-mediakanalen wil je gebruiken?

Het is verleidelijk om te denken dat je op zo veel mogelijk verschillende platforms actief moet zijn. En inderdaad, met een grote hoeveelheid actieve profielen ben je sneller zichtbaarder voor klanten en opdrachtgevers.

Toch is het niet verstandig, want social media moet je goed doen. Of niet. Niets staat zo knullig als een account dat al een tijd niet is geüpdatet. Hoe meer profielen jij aanmaakt, des te tijdrovender het wordt om aan ieder platform regelmatig aandacht te besteden. En zit jouw doelgroep echt wel op Pinterest en Instagram? Of is een groter bereik op LinkedIn en Twitter wellicht makkelijker te realiseren?

Er zijn nogal wat verschillen tussen de grootste en bekendste social-mediaplatformen. Voordat je er klakkeloos eentje uitkiest om berichten op te plaatsen, kun je beter eerst uitzoeken waar jouw potentiële klanten en/of opdrachtgevers het actiefst zijn.

Social-mediaplan

Stel daarom een goede strategie op. Op LinkedIn hebben gebruikers bijvoorbeeld vaak een andere motivatie dan op Facebook of Pinterest. Dat betekent dus dat de vorm, toon en inhoud van jouw berichten per platform van elkaar kunnen verschillen.

Daar komt bij dat je op ieder platform een ander bericht moet plaatsen. Je kunt al je tweets ook automatisch op je Facebookpagina laten inlopen, maar waarom zou iemand twee kanalen volgen met exact dezelfde inhoud?

Ver­schil­len­de so­ci­al-mediaka­na­len

Hieronder volgt een opsomming van 8 relevante social-mediakanalen. Benieuwd naar een specifiek platform? Klik dan op een van de links:

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. LinkedIn
  4. Pinterest
  5. Instagram
  6. Snapchat
  7. YouTube
  8. TikTok

1. Facebook: bekendste social media kanaal

Het bekendste en grootste social-mediaplatform is Facebook, waar je waarschijnlijk zelf al privé op zit. Maak een zakelijk account aan, die is toegankelijk voor iedereen en wordt daardoor ook geïndexeerd door zoekmachines als Google. Je kunt er verder je eigen huisstijl op kwijt en vergeet vooral niet dat social media interactief is! Het is geen eenrichtingsverkeer, laat daarom vragen niet dagenlang onbeantwoord.

Gebruikers die jouw pagina liken, zien de updates in hun timeline verschijnen. Houd daarom je eigen gedrag en dat van je vrienden in je achterhoofd. De meeste mensen kijken voor hun plezier op Facebook; met alleen het promoten van nieuwe producten of verkoopacties zul je weinig gebruikers écht enthousiasmeren.

Plaats daarom geen reclame, maar juist inspirerende filmpjes, foto’s of content, die niet direct gericht zijn op verkoop of op het promoten van jouw bedrijf. 

  • Een uitgebreid artikel over zakelijk succes op Facebook vind je hier.

Welke feature is voor jou belangrijk bij het kiezen van een zakelijke rekening?

Choices

2. Twitter

Waar je op Facebook nog wat langere teksten, foto’s of video’s kunt plaatsen, moet je op Twitter je boodschap of mededeling kernachtig verwoorden. In 140 tekens vertel je de wereld over jouw bedrijf, product of dienst. Kort, duidelijk en relevant. Je komt snel in aanraking met de doelgroep, je hebt rechtstreeks contact en je kunt ook iedereen direct benaderen. 

Cijfers trends detailhandel

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Denk goed na over je tweets: nietszeggende, algemene berichten vallen niet op in de grote stroom van tweets die in menig timeline voorbijkomt. Zorg voor prikkelende tweets, dit kunnen bijvoorbeeld acties zijn voor jouw producten (doe dit niet te vaak, dan wordt het weer reclame), een inspirerende blog op je zakelijke website of een leuk weetje uit jouw branche.

Retweet verder regelmatig berichten van anderen, als deze personen jou opmerken en jou ook gaan volgen en retweeten, vergroot je op een organische manier jouw online netwerk.

  • Lees hier een uitgebreid artikel om je bereik op Twitter te vergroten.

3. LinkedIn

Dit social-mediakanaal gebruik je vooral voor business to business (b2b). Het is eigenlijk een groot virtueel netwerkplatform. Naast je persoonlijke profiel, kun je als ondernemer ook een bedrijfspagina aanmaken.

Op deze pagina heb je ruimte voor een paar honderd woorden om jouw bedrijf of producten te omschrijven. Klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen hier jouw profiel bekijken. Hou in gedachten dat LinkedIn een netwerksite is, geen reclamesite. 

Waar grotere bedrijven voornamelijk vacatures of nieuwe producten tonen, kun jij als kleine, startende ondernemer de ontwikkeling van jouw bedrijf tonen of updates laten zien van interessante projecten.

Daarnaast kun je nieuwtjes of kennis delen. Je bouwt op deze manier een vaste groep volgers op en je leidt door de updates de lezers ook naar jouw zakelijke website. Het voordeel van een openbaar LinkedIn-profiel is verder dat deze pagina ook verschijnt in de zoekmachines.

Het kenmerk van LinkedIn is dat je je aanmeldt voor verschillende groepen. Hierin netwerk je met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals. Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Op termijn kan je dat waardevolle contacten opleveren en je bouwt langzaam aan je naamsbekendheid. 

  • Lees hier een uitgebreid artikel hoe je meer business uit LinkedIn creëert. 

4. Pinterest

Pinterest is een van de snelst groeiende sociale netwerken van dit moment. Het is een visueel online prikbord waarop je foto’s, artikelen en video’s kunt prikken (het zogenaamde ‘pinnen’) – je creëert eigenlijk een online moodboard, waarop anderen kunnen reageren. In de praktijk blijkt dat dit kanaal privé vooral door vrouwen tussen de 25 en 35 jaar wordt gebruikt.

Voor bedrijven is Pinterest echter ook een handige social-mediatool. Bijvoorbeeld voor webshops of ondernemers die een product in de etalage willen zetten. Zorg wel dat je een zakelijke website hebt, zodat je artikelen of foto’s vanuit jouw website prikt en nieuwe bezoekers naar jouw site trekt.

Verder kun je dit platform gebruiken voor een brainstorm, maar je kunt ook zien welke interesses jouw klanten hebben. Het brengt de doelgroep in kaart. Als iemand een van jouw producten ‘pint’, kun je zien welke andere producten deze klant nog meer ‘pint’. 

  • Lees hier een uitgebreid artikel over zakelijk scoren met Pinterest

5. Instagram

Het social-mediaplatform waarop je foto’s, voorzien van een mooi filter, plaatst en met de wereld deelt.  Met wereldwijd meer dan honderd miljoen gebruikers, zijn alle doelgroepen inmiddels op dit platform actief.

Vanuit je bedrijf gezien is het vooral een platform om jouw merk meer bekendheid te geven en er een beleving aan te geven. Je plaatst bijvoorbeeld dagelijks een foto en begeleidt deze foto van een hashtag, zodat iedereen ook per onderwerp kan zoeken.

Veel artiesten gebruiken dit medium om al hun volgers van updates te voorzien. Bedrijven als National Geographic inspireren hun volgers met mooie foto’s. Maar ook bijvoorbeeld Supermarkt Jumbo heeft een account. Ze delen recepten en geven een kijkje achter de schermen. Als lokale bakker of timmerman kun je dit ook doen. Laat zien wat voor kennis en kunde je in huis hebt! 

6. Snapchat

Vooralsnog vooral populair onder jongeren, maar het gebruik groeit snel. Inmiddels zijn er al 1 miljoen gebruikers in Nederland.

Het idee van Snapchat is dat het een chatdienst is waarmee je foto’s stuurt, alleen verdwijnen de foto’s na tien seconden. Bedrijfsmatig gezien kun je in korte tijd een indringende boodschap overbrengen. Immers: na tien seconden is de verstuurde foto weer weg. 

Je kunt dus bijvoorbeeld een kortingscode sturen, of zoals het WNF een #lastselfie actie houden met foto’s van bedreigde dieren. 

Realiseer je wel dat veel jongeren niet gediend zijn van reclameboodschappen die er te dik bovenop liggen. Of het moet op een wel erg originele manier zijn gedaan. Deze doelgroep gebruikt dit platform namelijk vooral voor de lol.

7. YouTube

Het bereik van YouTube is enorm. De site heeft meer dan een miljard gebruikers en er wordt veel op geadverteerd. Voor ondernemers is het een mooi platform om een visuele boodschap te verspreiden.  

Over het algemeen scoort bewegend beeldmateriaal beter dan een statische advertentie. Zo geeft de gemiddelde consument de voorkeur aan een online video-promotie (met tekst-advertentie) boven een traditionele tekstuele advertentie.

Als jouw doelgroep via deze videodienst te bereiken is, kan het verstandig zijn om van dit kanaal gebruik te maken. Bedenk wel dat je tijd en geld moet investeren in het maken van video’s. Amateuristische fimpjes doen jouw bedrijf of product geen goed. 

  • Lees hier een uitgebreid artikel over het verkrijgen van succes op Youtube.

8. TikTok: nieuwste social mediakanaal

TikTok is een relatief nieuw social-mediakanaal. Het platform is vooral gericht op het maken en delen van grappige filmpjes van maximaal 1 minuut met een muziekje eronder. Het platform is razend populair onder jongeren uit generatie Z.

Heb je zin om je creatieve brein uit te dagen en wil je vooral een jonge doelgroep aanspreken? Dan liggen er zeker mooie kansen voor je als ondernemer. Wil je scoren op TikTok? Denk dan bijvoorbeeld aan challenges, dansjes en originele grappen.

  • Tip: TikTok geeft voorrang aan video's die helemaal afgekeken worden, ook als je een nieuwe account hebt.

Voorbeeld ondernemingsplan

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Meest gestelde vragen over social-mediakanalen

  • Welke sociale media zijn er?
    Er zijn veel verschillende social-mediakanalen. De bekendste social-mediaplatformen zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Google+, Pinterest en TikTok.
  • Op welk platform moet ik actief zijn als ondernemer?
    Er zijn verschillen tussen de grootste en bekendste social-mediaplatformen. Het is handig om eerst uit te zoeken waar jouw potentiële klanten en/of opdrachtgevers het actiefst zijn, zodat je beter kunt bepalen welk platform effectief kan zijn voor je onderneming.
  • Hoe stel je een so­ci­al-me­diastra­te­gie op?
    Een social-mediastrategie helpt bij het inzichtelijk maken van de mediakanalen waarop jouw belangrijkste doelgroep zich bevindt. Je krijgt een beter beeld van hoe en waar je in contact kunt komen met (potentiële) klanten en opdrachtgevers.

    Je stelt een strategie op door bijvoorbeeld voor jezelf duidelijk op papier te zetten waarom je social media eigenlijk wilt inzetten. Wat wil je bereiken? Welke doelen wil je behalen en heb je ook budget beschikbaar om deze doelen te bereiken? Maak je plan zo concreet mogelijk.

Lees ook

Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
Dit moet je weten over social selling
4 tips voor het maken van reclame voor startups
Starten met social media doe je zo

Meer over marketing en reclame

Meer over marketing en reclame