Dit moet je weten over social selling

Dit moet je weten over social selling

Sociale media worden voor ondernemers steeds belangrijker om nieuwe opdrachten binnen te slepen en draagt bij aan een effectieve marketingstrategie. Van de koude vorm van offline acquisitie naar de warme manier van het opbouwen van een online band met potentiële klanten. Van cold calling naar social selling.

Wat is social selling?

Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie met klanten aangaan via social media-netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn. Dit kan door te reageren, te 'liken' en de bijdragen van je klanten te delen. Je presenteert je als autoriteit, je creëert een relatie met klanten en vergroot je geloofwaardigheid door interesse voor de klant te tonen. 

In plaats van een harde tactiek gericht op het sluiten van deals, is social selling een manier om langzaam vertrouwen te winnen en zo je klanten op een warme, meer organische manier binnen te halen. Geen cold calling, maar social selling dus. Je moet bereid zijn om hier tijd en energie in te steken zodat de potentiële kopers veranderen in (vaste) klanten en in het beste geval zelfs online ambassadeurs van jouw bedrijf worden. 

De kracht van social media

Social selling past in de trend dat sociale media steeds belangrijker worden voor ondernemers om nieuwe opdrachten binnen te slepen. Een actieve, online houding draagt bij aan een effectieve marketingstrategie. Dat begint bij het selecteren van de doelgroep. Maak voor jezelf duidelijk voor wie je wilt werken of wie jouw potentiële klanten zijn. Belangrijkste vraag hierin is tegenwoordig: hoe gedragen jouw prospects zich online? 

Door actief te zijn op sites als Facebook, LinkedIn en Twitter is de kans groot dat je potentiële klanten bereikt én nieuwe opdrachtgevers vindt. Het geeft je nieuwe mogelijkheden om bekendheid voor jouw bedrijf te generen en je als autoriteit te presenteren. Je breidt langzaam het contact met je doelgroep uit en uiteindelijk moet dit dan resulteren in het winnen van nieuwe klanten. Bepaal per doelgroep welk kanaal je inzet om deze groepen te bereiken.

Maak gebruik van persona’s

Het verschil met social marketing is dat je bij marketing een hele groep probeert te bereiken, en bij social selling meer één op één contact probeert te leggen. Hierbij segmenteer je dus de doelgroep. Een goed middel om hierin onderscheid te maken is door het gebruik van persona’s. Dit zijn representatieve klantprofielen die potentiële kopers tastbaar maken voor jouw onderneming. Je brengt als het ware je doelgroep tot leven. 

Uit de social media-profielen van klanten valt veel informatie te halen. Maak voor jezelf duidelijk welke keuzes jouw klant maakt, wat zijn behoeften zijn, welke hobby’s hij heeft, welke kranten en tijdschriften hij leest, wat hij in zijn vrije tijd doet, wat voor wensen hij heeft, in welke auto hij rijdt en naar welke zakelijke bijeenkomsten hij gaat. En specifiek voor social media: welke hashtags gebruikt hij, in welke groepen op LinkedIn is hij actief, wie volgt hij op Twitter of Facebook. 

Van promotie naar communicatie

Wanneer je een beeld hebt van wat de beweegredenen zijn van jouw klant, kun je hier jouw marketingcampagne op aanpassen. Essentieel is de slag die je moet maken van promotie naar communicatie, zoals beschreven in de Marketingmix. Eenzijdige promotie van jouw producten is niet meer van deze tijd; de klant is kritischer en mondiger en wil meepraten. 

(Digitale) interactie is steeds belangrijker voor de klant. Vergeet niet in de loop der tijd de persona’s opnieuw te analyseren, en indien nodig te updaten. Gewoontes en behoeften van klanten veranderen nu eenmaal. Dat betekent dat jouw bedrijf zich ook zal moeten blijven ontwikkelen.

Breid je netwerk uit

Het ‘ouderwetse’ netwerken is contacten leggen tijdens seminars, bijeenkomsten of borrels, deze contacten onderhouden en je bestaande contacten uitbreiden met andere ondernemers. Tijdens deze ontmoetingen laat je weten wie je bent, wat je doet en wat je wilt. Of, beter gezegd: wat je te bieden hebt. Voor een startende ondernemer is netwerken één van de belangrijkste taken, want een goed netwerk brengt nieuwe mogelijkheden. 

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Als we dit vertalen naar social selling betekent dit dus online netwerken. LinkedIn is het grote netwerkplatform en de groepen kun je daardoor vergelijken met een netwerkborrel. Hier kom je in contact met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals. De meeste groepen op LinkedIn zijn niet bedoeld om jouw producten of diensten te promoten, je doet er juist contacten op. 

Als je in een groep zit, kun je deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Je presenteert jezelf als autoriteit op jouw vakgebied. Op termijn kan je dat waardevolle contacten opleveren. Haal verder zoveel mogelijk uit je bestaande connecties door ook te kijken naar het netwerk van deze contacten.

Grote kans dat deze personen in dezelfde branche werken en daarmee kan je jouw netwerk vergroten. Hierdoor kom je weer in andere groepen terecht, dit leidt tot een betere vindbaarheid en belangrijker: meer contact met andere ondernemers. Dat geeft een grotere kans op meer business, op meer online aanbevelingen, meer volgers, meer contacten, meer (potentiële) klanten, meer klanten die jouw promoten en dat leidt weer tot meer business.  

Lees ook

5 manieren om acquisitie te plegen
Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo
De toegevoegde waarde van persona's
Checklist: de marketingmix 2.0
Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
Hoe creëer je meer business vanuit LinkedIn?
Vergroot je bereik op Twitter in 9 stappen
6 tips voor zakelijk succes op Facebook

Gepubliceerd op:
27-10-2015

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf pas echt goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen. Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.