9 tips om je bereik op Twitter te vergroten

Vergroot je bereik op Twitter in 9 stappen

Veel startende ondernemers weten de weg naar Twitter wel te vinden. Een profiel aanmaken is immers zo gebeurd, maar om blijvend naam te maken op dit platform moet je - naast het hebben van het nodige geduld - ook goed weten wanneer, hoe en vooral waarmee je jouw doelgroep aanspreekt. Met deze 9 tips word je pas echt een doeltreffende twitteraar. 

1. Houd in de gaten hoe veel je twittert

In vergelijking met andere bekende social media-platforms die je zakelijk kunt inzetten, zoals Facebook en LinkedIn, is Twitter een vluchtig social media-platform waar berichten soms snel verloren kunnen gaan tussen de eindeloze stroom van andere tweets. Dan lijkt het misschien een logische oplossing om dezelfde boodschap meerdere keren per dag te herhalen, maar sla hierin niet door. Niemand wordt er vrolijk van als zijn tijdlijn volstroomt met (promotionele) posts van dezelfde afzender. Herhalen mag zeker, maar je moet hierin zelf een goede balans zien te vinden. 

2. Gebruik een goede Twitternaam

@Xx_Tirza79_xX of @FysioVanHevelingen: wie zou jij op Twitter eerder benaderen met een vraag over een opgelopen elleboogblessure? Een betrouwbaar ogende gebruikersnaam is, zeker als je dit platform voor zakelijke doeleinden gebruikt, belangrijker dan je misschien zou denken. 

Je kunt zakelijk gezien dan ook beter gebruikmaken van jouw eigen (volledige) naam of een speciaal account aanmaken op naam van je bedrijf. Ook het uploaden van een persoonlijke profielfoto en het toevoegen van een relevante en aansprekende hoofdafbeelding aan jouw profielpagina kan de professionele uitstraling vergroten.

Tweets van rond de 100 karakters zijn het meest doeltreffend.

3. Plan vooruit

Met de plannertools van bijvoorbeeld Hootsuite of Tweetdeck kun je tweets vooruitplannen. Zo kun je, ook op momenten dat je niet ingelogd bent of zelfs niet achter je computer zit, op van tevoren bepaalde momenten berichten versturen en blijf je in het vizier van jouw volgers. Dit is met name handig op tijdstippen waarop jouw doelgroep het meest actief is op Twitter.

4. 'Follow and be followed'

Als nieuwbakken Twitteraar doe je er verstandig aan om niet alleen zelf berichten te versturen, maar op grote schaal interessante organisaties en individuele Twitter-gebruikers te volgen en actief te reageren op hun tweets. Jouw voornaamste doel hierbij is om te worden opgemerkt door de gebruiker waarop je reageert.

Stel: je plaatst een reactie op een onlangs gepubliceerd artikel van een nationale krant. Wanneer de betreffende redacteur jouw tweet oppikt en daarop reageert, zie niet alleen jij het antwoord terug in jouw tijdlijn, maar ook al zijn volgers. En dat kan jou op jouw beurt nieuwe volgers opleveren.

5. Wees sociaal 

Twitter is een sociaal platform en het is een min of meer ongeschreven regel dat jij je online ook als zodanig opstelt tegenover jouw mede-Twitteraars. Als jij het profiel alleen maar gebruikt om wekelijks nieuwe kortingsacties te promoten en de jaarcijfers bekend te maken, zullen maar weinig gebruikers deze activiteiten interessant genoeg vinden om jou te blijven volgen.

Slimmer is het om een goede samenhang te vinden tussen eigen (promotionele) berichten, externe berichten die betrekking hebben op jouw branche, reacties op mede-twitteraars en het retweeten van interessante tweets van anderen. 

6. Speel in op de doelgroep

Of je er op korte termijn daadwerkelijk nieuwe business mee creëert is natuurlijk de vraag, maar op de volgende manier kun je wel de nodige goodwill kweken bij de doelgroep en de naamsbekendheid van jouw onderneming vergroten.

Wees bereikbaar en ga het gesprek aan met je volgers. 

We gaan nog even terug naar de fysiopraktijk uit tip 2. Stel dat Thirza, die recent een eigen fysiotherapiepraktijk heeft opgezet, een vraag tegenkomt van een Twitteraar die last heeft van zijn tennisarm. Dan is het voor Thirza makkelijk punten scoren door hierop te reageren en wat tips voor rekoefeningen te geven. Uiteraard zonder hier direct iets voor terug te verwachten. Op social media speelt de zogenoemde 'gunfactor' een belangrijke rol bij het opbouwen van een gerespecteerd en positief imago.

7. Wees kort van stof

Hoewel je in principe honderdveertig karakters per tweet tot je beschikking hebt, moet je proberen om jouw berichten zo kort mogelijk te houden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tweets van rond de honderd karakters vaak het meest doeltreffend zijn. Die honderd tekens zijn voor jou net voldoende om te zeggen wat je wilt, terwijl je nog voldoende ruimte overlaat (zodat de twitteraar die jouw bericht retweet hier zelf nog iets aan kan toevoegen).

8. Durf te vragen

Waarschijnlijk heb je het andere Twitteraars ook wel eens zien: een vraag stellen op Twitter is een prima manier om in contact te komen met de doelgroep of interessante netwerkcontacten. Zo kun je op Twitter vragen waar je in hartje Den Haag relatief goedkop kunt parkeren of op zoek gaan naar een leuke nieuwe flexwerkplek. Tip: voeg aan jouw vraag ook altijd de hashtag #dtv (durf te vragen) toe, zodat je snel een stuk meer mensen kunt bereiken. 

9. Wees voorbereid op interactie

Als je zakelijk actief wordt op Twitter, moet je wel weten waar je aan begint. Hoewel je hieraan qua interactiviteit buiten het twitteren van berichten om in het begin niet enorm werk zult hebben, kan het managen van het account - naarmate jouw bereik groter wordt - steeds meer tijd in beslag nemen.

Toch is het essentieel dat je steeds voldoende tijd blijft inruimen om snel en accuraat op eventuele boze reacties of vragen te reageren. Mensen houden (zowel online als in het echte leven) nou eenmaal niet van robots, dus als iemand je op Twitter iets vraagt, geef dan ook altijd antwoord.

Ook interessant voor jou

Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015
Starten met social media doe je zo
7 typen social media-gebruikers (en hun gebruiksaanwijzing)
De toegevoegde waarde van social media

Bijgewerkt op: 08-07-2015

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.