Wat is guerrilla marketing en hoe pas je dit toe als ondernemer?

Bijgewerkt op 04 juni 2021
6 min  leestijd
7.843
Image
guerrilla marketing

Marketing is leuk, maar ook uitdagend. Als startup kan het soms lastig zijn om tussen al het marketinggeweld de aandacht te trekken. Hoe krijg je dit met een bescheiden marketingbudget alsnog voor elkaar? Met een knap staaltje guerrilla marketing.

In dit artikel bespreken we wat guerilla marketing precies inhoudt en hoe je het toepast als startende ondernemer. Vervolgens geven we je een aantal voorbeelden ter inspiratie. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik dan op een van de links hieronder:

Wat is guerrilla marketing?

Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarbij bedrijven met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit proberen te bereiken. Met deze vorm van marketing probeer je in korte tijd veel (media)aandacht te genereren.

De kosten voor deze vorm van reclame zijn laag in vergelijking met langdurige campagnes. 

De meeste acties zijn ludiek, of bedoeld als stunt. Hierdoor maak je vaak alleen kosten om de actie voor te bereiden. Want als de stunt lukt, wordt dit door verschillende partijen (blogs, radio, websites) overgenomen. De beste acties gaan zelfs viral.

Hoe zet je guerrilla marketing in als startende ondernemer?

De bekendste acties zijn van grote bedrijven, maar het is toch vooral een ideaal middel voor kleinere bedrijven die een relatief klein reclamebudget hebben.

Door een slimme, goed getimede campagne kun je toch een groot publiek bereiken. En vooral ook veel naamsbekendheid opbouwen. Wie klein is moet niet alleen slim zijn, maar vooral out-of-the-box denken. 

Onderscheiden van concurrentie

Je moet je zien te onderscheiden van de concurrentie en zeker ten opzichte van de grote bedrijven tegen wiens reclamebudget je toch niet op kunt boksen. Probeer daarom een guerrillamarketingactie op te zetten in combinatie met een socialmediastrategie.

Tips om zelf aan de slag te gaan met guerrilla marketing

Guerilla marketing draait om originaliteit, daarom is een brainstorm de perfecte voorbereiding voor een campagne. Het is slim om eerst een locatie uit te zoeken en daar te gaan brainstormen. Zo zie je direct wat er allemaal mogelijk is.

Om beter in het creatieve denkproces te komen, kan het helpen om een mindmap te maken. Naarmate je meer vertakking tekent, komen de originele ideeën vanzelf. Inspiratie opdoen? Lees deze onderstaande voorbeelden van succesvolle guerrilla marketingcampagnes.  

Voorbeeld 1: Guerrilla marketing radiostation

Een sprekend voorbeeld van een guerilla marketingcampagne is van dit lokale radiostation in Glasgow. Ze hebben een rij met luchtgitaren neergezet die voorbijgangers konden pakken om op te spelen. Lekker goedkoop, een luchtgitaar bestaat alleen in het hoofd van de speler.

Vervolgens vroeg het station de mensen om op hun facebookpagina een filmpje of foto te plaatsen met de 'gitaar'. De leukste inzending mocht een half uur z'n favoriete nummers laten draaien. Simpel maar effectief.

Image
Guerillamarketing radiostation

Voorbeeld 2: Coca Cola / James Bond

Wanneer de nieuwste James Bondfilm in de bioscoop verschijnt, treedt de machtige marketingmachine in werking. Abri’s, commercials, niets is te gek om de film te promoten. Vind dan als sponsor nog maar eens een originele manier om jouw merk onder de aandacht te brengen en zorgen dat je niet ondersneeuwt bij 007. 

Cijfers trends detailhandel

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Coca-Cola besloot om in samenwerking met de James Bond film Skyfall klanten een interactieve Bond-experience te geven. ‘Unlock the 007 in you, you have 70 seconds!’

Als ze een blikje Coca-Cola light uit een automaat op het centraal station van Antwerpen haalden, kregen de mensen de opdracht om binnen 70 seconden een parcours af te leggen en zodoende kaarten voor de film te winnen.

Filmpje guerrilla marketing James Bond

Dit alles uiteraard professioneel gefilmd voor een promofilm, die niet op televisie werd vertoond, maar op internet werd verspreid. Op YouTube alleen al werd de film ruim elf miljoen keer bekeken, nog los van alle keren dat het via social media werd gedeeld. 

Voorbeeld 3: De complimentenpoort

Kom je wel eens op Utrecht Centraal? Dan heb je vast de complimentenpoort wel eens gezien. Door een bepaalde (versierde) route te lopen, activeer je sensoren die je een compliment toeroepen. Jouw dag kan niet meer stuk.

Image
Complimentenpoort

Dit initiatief is bedacht in het kader van de leefbaarheid in het stationsgebied. Voor startende ondernemers met een winkel is dit bijvoorbeeld toe te passen door de bel die afgaat als er iemand binnenkomt te vervangen door een compliment. Glimlach gegarandeerd!

Voorbeeld 4: Reclame Nivea

Nivea bracht een tube met crème dat cellulitis tegengaat op de markt en bedacht een ludieke manier om dit onder de aandacht te brengen. Het werd onderstaande foto, een briljante manier om in één beeld het probleem en de oplossing te vangen.

Image
Nivea

Voorbeeld 5: Campagne TNT België

Vind jij het leven ook soms wat saai? Waarom voeg je niet wat drama toe? TNT België bezorgt nietsvermoedende voorbijgangers wat extra spanning.

Natuurlijk hoef jij het niet zo grootst en meeslepend te doen, maar een verrassingseffect met een verborgen camera doet het altijd goed. Vergeet niet je 'slachtoffers' even toestemming te vragen voor het gebruik van de beelden.

Voorbeeld 6: Volkswagen versus Porsche

Het cliché is dat mannen in een dure auto iets moeten compenseren. En hoe kan je als goedkoper, maar degelijk merk dit nu op een treffende manier uitbeelden zonder je concullega’s belachelijk te maken?

Door op een ludieke manier dit cliché in je voordeel te benutten, zoals onderstaande foto van Volkswagen laat zien. 

Image
Volkswagen vs Porsche

Voorbeeld 7: Nike: van megabudget naar guerrilla marketing

Waar sportmerk Nike jarenlang honderden miljoenen dollars uitgaf aan peperdure reclamespotjes, is ook daar de focus veranderd. Het reclamebudget is dan wel hoger dan ooit, maar het wordt nu aan interactie met de klanten besteed.

Geen promotievideo’s met dure sporters als Kobe Bryant, maar interactieve billboards op wolkenkrabbers waar tweets van klanten worden afgebeeld. Of gewoon een simpel statement maken, zoals deze ‘bank’ die te zien is op onderstaande foto. Het beeld spreekt voor zich en is briljant in al z’n eenvoud. 

Image
Nike

Voorbeeld 8: guerilla marketing volgens McDonald's

Het fastfoodconcern is een grootschalig gebruiker van guerrillamarketingacties. Via deze website zijn liefst 28 voorbeelden te zien, waarbij McDonald's op een slimme manier gebruikt maakt van deze marketingvorm.

Onderstaande foto van het aangepaste zebrapad is de bekendste, de foto ging viral en zorgde voor meer bereik en sympathie dan ieder andere, willekeurige commercial. 

Image
McDonalds

Lees ook

Zo vind je het gat in de markt
Killer elevator pitch
Hoe zet je een product in de markt?

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over marketing en reclame

Meer over marketing en reclame
8 redenen om ondernemer te worden

Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

Sluiten