Big Data

Big Data, wat kun je ermee als ondernemer?

Big Data is al een aantal jaar populair in de marketingwereld. Vooral grotere bedrijven doen er hun voordeel mee, maar ook als startende ondernemer kun je veel leren van het gedrag van de massa.

Wat is Big Data?

Big Data is een enorme verzameling van informatie over gebruikers waarbij verbanden worden gelegd tussen verschillende uitingen van gedrag. Vaak gaat dit om online gedrag, maar soms ook offline. Door deze informatie op een grote hoop te gooien, kun je anonieme profielschetsen maken van 'de gebruiker'. Zo kun je specifieker adverteren. Het analyseren van deze datasets noemen we ook wel business intelligence.

Wanneer is iets nu precies Big Data? Die definitie verschilt. De meeste mensen zijn het er in ieder geval over eens dat de dataset in ieder geval te groot moet zijn om op één pc te passen. Anderen gaan verder en stellen dat het te groot moet zijn voor meerdere servers.

Criteria om Big Data te kunnen gebruiken

Volgens onderzoek van het CBS zijn er vier kenmerken waar bedrijven aan moeten voldoen om potentie te hebben voor het gebruik van Big Data. Om te kunnen profiteren moeten er minimaal drie op jouw bedrijf van toepassing zijn:

  • innovatief zijn
  • financieel gezond zijn
  • recent in een transitieproces hebben gezeten
  • online activiteiten vertonen.

Onder een transitieproces valt bijvoorbeeld een verandering in bedrijfsactiviteit en een overname. De start van je bedrijf zou je ook zo kunnen interpreteren.

Zelf aan de slag

De nieuwe boekhoud app

Dé boekhoud-tool voor zzp

Bonnen scannen, facturen beheren en snel overzicht voor de btw-aangifte. Probeer Tellow nu drie maanden zonder abonnementskosten.

Probeer Tellow

Voldoe je aan de criteria? Dan kun je aan de slag. Als je het groots wilt aanpakken, kun je het beste aan de slag met Apache Hadoop. Dit is open-source software waarmee je grote hoeveelheden data kunt verwerken. Het is als platform de drijvende kracht achter de opmars van Big Data. Je kunt er allerlei soorten data mee opslaan, van twitter-feeds tot GPS-signalen en zelfs sensorwaarden.

Apache Hadoop is geen software die je in een middagje onder de knie hebt. Veel kleine ondernemers zien het dan ook niet zitten om zo diep in de materie te gaan. Gebruik dan liever data van Google Analytics en analysetools op social media. Op Facebook kun je bijvoorbeeld zien wanneer je berichten het meest gelezen worden. 

Google Analytics gaat nog een stapje verder, je komt hier meer over je bezoekers te weten dan je misschien verwacht. Zo kun je zelfs het interessegebied van je bezoekers terugvinden.

Een bepaald percentage zal bijvoorbeeld interesse hebben in wat Google 'Sporten/Individuele sporten/Hardlopen en wandelen' noemt, anderen juist in 'Eten en drinken/Koken en recepten/Soepen en stoofpotten'. Handig als je het assortiment van je webshop wilt uitbreiden.

Maak slim gebruik van open data

Maak ook slim gebruik van de data die al vrij beschikbaar is en vul hiermee je eigen data aan. Een mooie bron is bijvoorbeeld het CBS. Zij hebben toegang tot bijna alle overheidsdata. De Rabobank heeft hier ook een nuttige pagina voor met cijfers en trends over je eigen branche.

Door je eigen verzamelde data aan te vullen met open data, kun je een completer beeld van je markt schetsen en betere analyses maken.

GDPR/AVG

Sinds de komst van de nieuwe privacywetgeving GDPR/AVG op 26 mei 2018, is het lastiger geworden om persoonsgegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden. Gebruikers moeten actief en geïnformeerd toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens.

Het gebruik van Big Data maakt je bedrijf automatisch veel meer afhankelijk van data van klanten. Je gaat de data tenslotte gebruiken om specifiek producten aan te kunnen bieden. Dit zorgt ervoor dat je een hoger risico dan gemiddeld loopt. Het is dan handig om een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren om je risico's in kaart te brengen.

Is de privacywet nog nieuw voor je? Lees dan hier alles wat je nu moet weten over de GDPR/AVG.

Nadelen

Het inzetten van Big Data kost vrij veel tijd en geld. Je moet de dataverzameling inrichten, conclusies aan bevindingen hangen en de gegevens van je bezoekers goed beveiligen. Daarbij komt dat als je nog niet zoveel bezoekers op je website hebt, het waarschijnlijk niet gaat lukken om voldoende data te verzamelen.

Tip: wist je dat je veel kunt leren van échte klantgesprekken?

Big Data kan je bedrijf enorm vooruit helpen, maar denk vooraf goed na of er in jouw situatie niet efficiëntere methodes zijn.

Bijgewerkt op: 22-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.