Business ideas

11 onvergetelijke slogans van Amerikaanse merken

Als het om het bedenken van slogans gaat, zijn de Amerikanen heer en meester. Vooral voor grote multinationals is het een sport om zo scherp en origineel mogelijk uit de hoek te komen. Je kunt je afvragen of sommige leuzen hier net zo doeltreffend zouden zijn (Nederlanders zijn doorgaans wat nuchterder dan Amerikanen), maar onderstaande spreuken zijn wel knap bedacht. Laat je inspireren door de volgende onvergetelijke slogans van wereldwijde merken.

1. Nike

Nike

'Just Do It' is nog steeds een leus waar je als internationaal sportmerk mee kan thuiskomen, omdat het de missie van iedere sporter (professioneel of recreatief) zo goed weergeeft. Meer weten over de herkomst van deze wereldberoemde slogan? Je leest het in het artikel De start van Nike.

2. Ajax

Ajax

Vooralsnog het voornaamste doel van ieder schoonmaakwerk: vuil verwijderen en het oppervlak weer schoon achterlaten. En die algemene missie weet Ajax hier mooi samen te vatten in slechts drie woorden. 

3. FedEx

FedEx

Bestellingen en andere pakketjes zo snel mogelijk bezorgen op de plaats van bestemming: deze bezorgdienst is er groot mee geworden. Lees hier het hele verhaal over Fedex.

4. Subway

Subway

Subway is een bedrijf van weinig woorden. Liever stopt de franchiseketen zijn tijd in het beleggen van broodjes met verse producten. Recent kondigde het bedrijf naar aanleiding van een oproep van Wakker Dier aan om vanaf eind 2015 gebruik te maken van diervriendelijk(er) vlees. Lees er meer over in het artikel De start van Subway.

5. Electronic Arts

EA

Als fanatieke gamer word je continu getriggerd om jouw highscore te verbeteren. Je wilt dat ene level immers graag nóg sneller en beter uitspelen. Iets wat bij de voornaamste doelgroep (jongeren) ook van toepassing kan zijn in het echte leven. Voor Electronic Arts (EA) hét teken om van dit levensmotto haar bedrijfsslogan te maken. Simpel, maar verbeeldend en doeltreffend.

6. Google

Google

'Don't be evil' is de inmiddels klassieke leus waarmee Google groot is geworden. De spreuk duidt onder meer op de oorspronkelijke missie van de zoekmachinegigant om transparant te zijn in het weergeven van organische (SEO) en gekochte (SEA) zoekresultaten. Lees meer over het ontstaan van deze multinational in De start van Google.

7. L'Oréal

Loreal

De Nederlandse vertaling - die je regelmatig in televisiereclames voorbij kunt zien komen - is 'Omdat je het waard bent'. Voor een cosmeticabedrijf een uitgekiende reclameboodschap om zijn beautyproducten aan de vrouw (of man natuurlijk) te brengen. Lees ook het artikel De start van l'Oréal.

8.  Nokia

Nokia

Anno 2014 is Nokia op de mobiele telefoniemarkt ten opzichte van sterke concurrenten als HTC, Apple en Samsung misschien niet meer zo populair als vroeger. Maar de slogan van deze van oorsprong Finse onderneming staat nog altijd als een huis. 

9. Burger King

Burger king

De grote hamburgerketen (en eeuwige concurrent van McDonalds) windt er in zijn campagnes geen doekjes om: bij zijn vestigingen kun je als hongerige klant altijd wel iets lekkers vinden waar je op dat moment zin in hebt. Lees meer over het ontstaan van deze internationale franchiseketen in het artikel De start van Burger King.

10. Levi's

levi's

De spijkerbroekenfabrikant lijkt met deze slogan te willen zeggen dat de kenmerkende broeken van spijkerstof nooit uit de mode gaan. Met een goede jeans zit je volgens de modefabrikant dus altijd goed. Achter het succes van Levi's schuilt een interessante geschiedenis. Lees hier het hele verhaal.

11. Häagen-Dazs

Haagen Dazs

Ambachtelijk gemaakt ijs kan voor liefhebbers een echter traktatie zijn en juist dát gevoel wil deze ijsfabrikant bij de consument oproepen. Benieuwd naar hoe dit Amerikaanse bedrijf groot is geworden? Lees hier het hele portret van oprichter Reuben Mattus.

Bijgewerkt op: 23-03-2015

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.