In dit artikel zetten we 9 tips op een rij om je eerste freelance opdrachten te vinden. Benieuwd naar een specifieke tip? Klik dan op één van de onderstaande links.
1. Vind freelance opdrachten via je eigen netwerk
Je directe netwerk is een fijne, veilige eerste plek om te zoeken naar freelance opdrachten. Je doet misschien eerst een klusje voor de buurman of je tante.
Een ons-kent-ons-opdracht zet je waarschijnlijk nog niet trots in je portfolio. Ga dus ook snel op zoek naar een klant waarmee je echt laat zien dat jij een professional bent.
Launching customer
Bij start-ups gaat het vaak over de term launching customer. Dit is niet je eerste klant, maar wel de klant die jou op de kaart zet als bedrijf.
Het is een klant die niet alleen jouw product of dienst afneemt, maar bijvoorbeeld ook zijn kennis en netwerk met je deelt. Iemand die fan en ambassadeur wordt van je merk. Dit is vrijwel altijd iemand die je al kent, bijvoorbeeld een ex-werkgever.
Tip Denk bij je eerste sales-activiteiten steeds wie jouw ideale 'launching customer' zou zijn en richt je daarop.
2. Bezoek netwerkbijeenkomsten
Bezoek netwerkbijeenkomsten bij jou in de regio, of woon startersavonden en workshops bij. Natuurlijk is het goed om daarbij ook buiten je comfort zone te treden. Stap ook op iemand af waarvan je weet dat die alleen maar kritische vragen stelt.
Kies vooral voor events waar je kans groot is dat je er bovenuit springt. Bijvoorbeeld omdat daar mensen zijn en spreken die jouw inspireren. Het is dan veel gemakkelijker om tijdens de borrel enthousiast je kennis en kunde te delen.
Beginnerstip: denk niet dat je meteen uit je eerste netwerkborrel al freelance opdrachten gaat halen. Juist het opbouwen van een netwerk is essentieel, zie de volgende tip.
3. Bouw aan goede relaties
Nieuwe mensen ontmoeten is goed en belangrijk, maar je bestaande netwerk is minstens zo belangrijk om nieuwe opdrachten binnen te halen. In veel beroepen of branches krijgen de meeste freelancers opdrachten via-via.
De start van je bedrijf is dus ook hét moment om oude contacten aan te halen en bijvoorbeeld een leuk cadeautje te sturen.
Service aanbieden
Focus vanaf dag één op service, gemak en het opbouwen van een goede relatie. Neem bijvoorbeeld een paar maanden na de opdracht even contact op om te vragen hoe het gaat.
Zorg bij elk contactmomentje dat je iets te bieden hebt. Stuur niet alleen wat je allemaal kan, wilt en doet, maar ook gewoon even dat linkje of filmpje dat zeker interessant is voor je relatie.
Enthousiaste ex-werkgevers, -collega's en opdrachtgevers huren je misschien (nog eens) in of ze bevelen je aan (liefst natuurlijk ook online met reviews en recommendations, zie tip 6). Besteed vanaf dag één veel aandacht aan je sales. Wie alleen maar op kantoor blijft zitten, bereikt weinig. Naar buiten gaan dus.
4. Maak gebruik van flexwerkplekken
Maak gebruik van flexwerkplekken, zodat je andere ondernemers ontmoet. Je kunt hier netwerken, sparren over een opdracht én het kan extra werk opleveren. Doordat je collega’s uit gemeenschappelijke vakgebieden ontmoet, vloeien hier regelmatig samenwerkingen uit voort.
5. Maak een elevator pitch
Wie netwerkt, moet zich goed kunnen presenteren en in kernachtige bewoordingen zijn bedrijf kunnen omschrijven. Een elevator pitch is een korte, overtuigende presentatie van maximaal twee minuten waarmee je mensen enthousiast maakt over je bedrijf. Denk aan investeerders, potentiële klanten of mensen die je verleidt voor je crowdfundingsactie.
Heb jij al een inspirerende elevator pitch? Je kan in een paar zinnen de interesse wekken van een investeerder.
Los de volgende drie P's op in jouw elevator pitch:
- Probleem: Welk probleem los je op? Hoe verwoord je dat spannend en concreet?
- Passie: Wat is jouw grootste drijfveer om dit te doen? Wat maakt je gepassioneerd?
- Persoonlijk: Is er iets waar jij tegenaan liep wat je motiveerde om dit bedrijf te beginnen? Heb je een relevante anekdote waarmee je snel kunt openen? Denk ook aan de luisteraar: je kunt een pitch ook persoonlijk maken door niet jouw gevoel te delen, maar in te spelen op dat van de luisteraar: ‘Vind jij het ook zo lastig om…?’
6. Zoeken via social media
Als startende ondernemer kun je verschillende social media-kanalen gebruiken om jouw product of dienst in de markt te zetten. Denk aan Instagram, Twitter, TikTok en Facebook. Het belangrijkste kanaal voor startende zzp'ers is LinkedIn, waar je direct contact kunt maken met potentiële klanten en opdrachtgevers.
LinkedIn is je virtuele netwerkplatform. Naast je persoonlijke profiel, kun je een bedrijfspagina aanmaken. Klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen hier jouw profiel bekijken.
Grote bedrijven tonen voornamelijk vacatures of nieuwe producten, maar als freelancer kun je hier laten zien met welke klussen je bezig bent.
Zo kun je bloggen of voorbeelden uploaden in je portfolio. Vraag ook actief om een aanbeveling ofwel recommendation als je een klus goed hebt afgerond.
Vindbaar op Google
Een openbare LinkedIn-pagina verschijnt in de zoekmachines en je daardoor sneller vindbaar wordt op Google. Je kunt je aanmelden bij groepen in jouw branche of netwerk, zodat je ook daar netwerkt met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals.
Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Let op: deel altijd relevante content. Alleen 'zenden' werkt niet. Ook kun je op je profiel zetten dat je openstaat voor nieuwe freelance opdrachten.
Tip! Denk niet: 'ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven'. Je wordt zichtbaar doordat je jouw mening laat horen en dingen zegt die anderen niet durven te zeggen.
7. Maak jouw website SEO-proof
Zorg voor een goede goede, SEO-proof website. Je hoeft daarvoor niet direct een online marketeer of andere specialist in te huren.
Als je zelf een site maakt met Wordpress of SquareSpace, dan is die al zo ingericht dat Google hem goed indexeert en je teksten vindbaar zijn.
Vervolgens zorg jij voor goede content met concrete koppen met relevante zoektermen. Lees meer tips voor een SEO-site.
De (technische) ontwikkelingen gaan snel in SEO-land, toch dragen relevante zoektermen, duidelijk koppen en een snelle website goed mee aan organisch verkeer.
Maak duidelijk op je homepage wat je diensten zijn en laat nieuwe bezoekers kennismaken met bijvoorbeeld een gratis kennismaking, whitepaper over jouw kennisgebied, video e.d.
8. Vind freelance opdrachten via bemiddelingsbureaus
Er zijn in vrijwel elke branche bemiddelingsbureaus en brokers die de schakel zijn tussen jou en je klant. Zeker in het begin kan het fijn zijn om hun netwerk ook te benutten.
Intake bij bemiddelingsbureau
Vaak is de intake al heel leerzaam, omdat je meteen merkt waar zij enthousiast van worden. En: op welke punten je nog niet zo sterk overkomt. Schrijf je in bij bureaus in jouw branche. Of zoek uit waar jouw droomklant naar freelancers zoekt. Op inhuurkaart.nl zie je welke bureaus voor welke opdrachtgevers werken (vooral in de publieke sector).
Websites met opdrachten
Naast werving- en selectiebureaus zijn er natuurlijk ook sites vol opdrachten voor freelancers, zoals werkspot.nl, hoofdkraan.nl, freelance.nl en freelancer.nl. Hier is het aanbod van freelancers vaak (heel) groot en de tarieven laag, maar het zijn wel prima plaatsen om je te oriënteren.
9. Adverteer via Google
Je kunt natuurlijk ook investeren in advertenties, bijvoorbeeld betaald via Google. Dit heet SEA (search engine advertising). Of je koopt advertentieruimte in printuitingen, van de wijkfolder tot een vakblad
Free publicity
Free publicity is als startende freelancer natuurlijk nog interessanter. Je betaalt niets, maar zorgt dat jouw verhaal zo interessant is dat een influencer of journalist er niet omheen kan.
Denk aan een goede tweet, Instagram-post of blog die overal gedeeld wordt. Of in print: een interview en foto in de buurtkrant of het huis-aan-huisblad.
Persbericht
Lokale kranten zitten vaak te springen om kopij en je kunt in deze gevallen gewoon de redactie benaderen voor een interview. Of je stuurt een mooi persbericht.
Gratis publiciteit krijg je álleen als je echt nieuws of tips hebt waar de lezer (en journalist) iets aan heeft. Een te reclamisch persbericht gaat rechtstreeks in de virtuele prullenbak.
Veel gestelde vragen over freelance opdrachten vinden
- Hoe kan ik mijn eigen netwerk inzetten om opdrachten te vinden? Je directe netwerk is een fijne, veilige eerste plek om te zoeken naar freelance opdrachten. Je doet misschien eerst een klusje voor de buurman of je tante. Maar: zo'n ons-kent-ons-opdracht zet je waarschijnlijk nog niet trots in je portfolio. Ga dus ook snel op zoek naar een klant waarmee je echt laat zien dat jij een professional bent.
- Hoe zorg ik dat ik zichtbaar ben op Google?
Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Let op: deel altijd relevante content. Alleen 'zenden' werkt niet. Ook kun je op je profiel zetten dat je openstaat voor nieuwe freelance opdrachten. - Hoe kan ik een elevator pitch gebruiken tijdens het netwerken? Wie netwerkt, moet zich goed kunnen presenteren en in kernachtige bewoordingen zijn bedrijf kunnen omschrijven. Een elevator pitch is een korte, overtuigende presentatie van maximaal twee minuten waarmee je mensen enthousiast maakt over je bedrijf. Denk aan investeerders, potentiële klanten of mensen die je verleidt voor je crowdfundingsactie.