TikTok voor bedrijven: de do’s en don'ts

Bijgewerkt op 26 januari 2023
11 min  leestijd
579
Image
getekende weergave van een smartphone waarop een dame danst. Op de achtergrond astaat het logo van TikTok afgebeeld.

Steeds meer ondernemers maken gebruik van het succesvolle medium TikTok om hun producten of diensten te promoten. Wat zijn de do’s en don'ts als je succesvol wil zijn op dit platform? Lees wat je moet weten als je TikTok wilt inzetten voor je bedrijf.

TikTok kan voor bedrijven erg lucratief zijn. In 5 hoofdstukken leggen we uit hoe je TikTok zakelijk kunt inzetten. Wil je direct naar een specifiek onderwerp? Klik dan op één van de links hieronder:

  1. Wat is TikTok precies?
  2. TikTok voor bedrijven
  3. Op TikTok adverteren
  4. Voorbeelden TikTok voor bedrijven
  5. TikTok voor bedrijven: actieplan

1. Wat is TikTok precies?

TikTok kan voor bedrijven het middel bij uitstek zijn om een jonge doelgroep aan te spreken. Het social medium is namelijk vooral populair onder jongeren tussen de 10 tot 20 jaar. Met TikTok kun je op een creatieve manier korte video’s maken door middel van muziek, filters en speciale effecten. Het draait bij TikTok vooral om het delen van grappige, originele en inspirerende korte filmpjes.

Dansvideo’s, challenges en make-overs doen het goed op dit snel groeiende kanaal. Wil je zakelijk aan de slag met TikTok? Leer het medium dan beter kennen en speel in op de geheel eigen stijl van het platform.

2. TikTok voor bedrijven

Je kunt het platform dus gebruiken om je producten of diensten op een creatieve manier onder de aandacht te brengen bij een jonge doelgroep. Maar hoe doe je dat het best? Om je op weg te helpen, hebben we enkele do’s en don'ts voor je op een rij gezet.

Wat je beter niet kunt doen op TikTok

  • Je niet aan de richtlijnen houden. Je mag namelijk niet alles posten op TikTok. Het platform heeft duidelijke richtlijnen over wat wel en niet toegestaan is. Wil je succesvol worden op TikTok? Houd je dan in ieder geval aan de richtlijnen, anders kan het platform besluiten om je account te beperken of te verwijderen.
  • Overduidelijk reclame maken voor je bedrijf terwijl je hiervoor niet betaalt. Je wilt gebruik maken van social media om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Doe dat echter op een subtiele manier. Op TikTok draait het vooral om vermaak.

    Commerciële video’s die duidelijk gericht zijn op het promoten van producten of diensten scoren over het algemeen minder goed dan grappige vermakelijke korte video’s. Wat meer mogelijkheden biedt, is wanneer je ervoor kiest om betaald te adverteren op TikTok? Daarover lees je verderop meer.
  • Oninteressante lange video’s maken van slechte beeldkwaliteit. Mensen zijn online ongeduldig. Is je video te lang of niet interessant genoeg voor je doelgroep? Dan haken ze al snel af en gaan ze op zoek naar een filmpje waar ze wel aandacht voor hebben.

Succesvol van start - stappenplan

Succesvol van start in 5 stappen

Het starten van een eigen bedrijf is een fantastische sprong in het diepe. Met ons stappenplan weet je zeker dat je niets vergeet en ga jij succesvol van start!
 

Aan de slag

Wat je beter wél kunt doen op TikTok

  • Verdiep je in het medium en in de doelgroep. Maak gebruik van je creativiteit. Deel leuke, spannende, interessante, grappige korte video’s waar mensen blij van worden. Zorg voor goede beeldkwaliteit en maak gebruik van de creatieve mogelijkheden van TikTok om je video’s nog aantrekkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan filters, muziek en effecten.
  • Zorg voor interactie met je doelgroep. TikTok is een sociaal medium, waarop het dus draait om interactie met je volgers. Reageer snel op anderen, deel ook video’s van anderen en maak contact met je volgers. Zorg er ook voor dat je hashtags gebruikt zodat je video’s beter gevonden worden door je doelgroep.
  • Werk samen met anderen. Werk samen met andere bedrijven of influencers om je product, merk of diensten beter onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.

Heb jij jouw verzekeringen voor 2023 goed geregeld?

Choices

3. Op TikTok adverteren

Naast je bedrijfsaccount heb je als ondernemer ook de mogelijkheid om te adverteren op TikTok. Door te adverteren kun je vaak gerichter je doelgroep benaderen en je bereik op TikTok vergroten. Hieronder zetten we de verschillende soorten betaalde advertenties uiteen.

TikTok In-feed advertenties

In-feed advertenties zijn video’s van maximaal 60 seconden. Deze video’s verschijnen willekeurig in de feed van gebruikers op TikTok. Bij deze advertentievorm heb je de optie om een doorklikbutton naar je website of ander medium toe te voegen.

TikTok Tile Experiences

Deze advertentievorm lijkt op de In-feed video’s, alleen kun je bij deze vorm meerdere producten speciaal uitlichten. Er verschijnen bijvoorbeeld onderaan je video extra tegels waar je producten kunt toevoegen. Deze producten kun je vervolgens weer laten doorlinken naar je website.

TikTok TopView video’s

Een TopView video lijkt op een In-feed video. Deze advertentievorm verschijnt echter bovenaan de feed wanneer de gebruiker de app opent. Je kunt je bedrijf dus goed in 'the spotlights' zetten. Je hebt ook hier de mogelijkheid om door te linken naar je website.

TikTok Brand Takovers

Wil je direct de aandacht op je merk vestigen? Dat kun je voor elkaar krijgen met een Brand Takeover. Ook deze advertentievorm krijgt de gebruiker direct te zien bij het openen van de app. De advertentie is bovendien volledig in beeld. De gebruiker kan je promotie van je bedrijf dus niet missen.

TikTok doelstelling en strategie bepalen

Wil je adverteren op TikTok? Begin dan met een duidelijke doelstelling en strategie. Zorg dat je jouw doelgroep goed in beeld hebt. Wat en wie wil je precies bereiken met je advertenties op TikTok? Wat is je budget? Het is makkelijker om je advertenties goed te targeten als je meer weet over je doelgroep én je doel.

Ga vervolgens aan de slag met het creëren van aantrekkelijke advertenties. Je moet in een korte tijd indruk maken met je video. Maak je boodschap dus zo kort en krachtig mogelijk.

Vergeet tot slot niet om je video af te sluiten met een duidelijke call-to-action, oftewel een duidelijke vervolgstap. Wil je bijvoorbeeld dat mensen je website bezoeken of je video gaan delen? Laat het duidelijk weten en roep hiertoe op in je video.

Meer weten over hoe je social media kunt inzetten voor je bedrijf? In dit artikel lees je er alles over.

4. Voorbeelden TikTok voor bedrijven

Ben je op zoek naar ideeën voor hoe je het populaire platform TikTok voor je bedrijf in kunt zetten? Verschillende Nederlandse bedrijven gingen je voor.

Zo zette IJssalon La Dolce Borger in Drenthe zich nog beter op de kaart door werknemers grappige en herkenbare video's op TikTok te laten plaatsen. Het bedrijf Theorie Toppers zet TikTok in om leren voor het theorie-examen een stuk leuker te maken. Niet alleen worden er op hun account handige tips gedeeld, ook kun je er als gebruiker je kennis testen.

Ook grotere bedrijven zoals Bol.com, Ajax, Hema, KLM, Heineken, BasicFit en de Nederlandse Spoorwegen (NS) weten hun weg te vinden op TikTok. Hoe zijn deze bedrijven succesvol geworden op TikTok? We bespreken drie voorbeelden om je te inspireren.

Bol.com

Eén van de grootste online winkels van Nederland, Bol.com, maakt gebruik van TikTok. Het bedrijf is actief op het platform om het merk onder de aandacht te brengen en om in contact te komen met hun doelgroep. Hoe zet dit bedrijf TikTok in?

Bol.com plaatst regelmatig grappige filmpjes en lanceerde een succesvolle campagne met de hashtag #BolComZegtJa. Gebruikers konden tijdens deze campagne zelf video’s maken waarin ze met ‘ja’ antwoordden op verschillende vragen die Bol.com ze voorlegde. 

Hema

Ook Hema maakt succesvol gebruik van TikTok. Ze doet dit om het bedrijf op een toegankelijke en leuke manier onder de aandacht te brengen. In hun video's wil Hema vooral laten zien hoe jongeren in het dagelijkse leven gebruikmaken van hun producten. Hun slogan op TikTok is dan ook: ‘Maakt het dagelijks leven beter, makkelijker en leuker’.

Het bedrijf daagt gebruikers op een slimme manier uit om ook iets van zichzelf te laten zien. Voor een nieuwe schoolcampagne werden middelbare scholieren aangemoedigd om verschillende scènes van een film over een middelbare school op te nemen. De beste 13 inzendingen werden vervolgens achter elkaar gezet en vormden samen de eerste 'TikTok-movie'.  

KLM Royal Dutch Airlines

Ook KLM maakt op een originele manier gebruik van TikTok. Zo lanceerde de luchvaartmaatschappij de campagne ‘KLM Surprise’. Hierbij werden gebruikers uitgedaagd om een video te maken met de hashtag #KLMSurprise.

Deelnemers maakten kans op het winnen van een droomreis. De campagne was een groot succes en leverde KLM vooral meer naamsbekendheid op bij een jongere doelgroep.

5. TikTok voor bedrijven: actieplan

Wil je TikTok zakelijk inzetten voor je bedrijf? Ga dan aan de slag door een actieplan te maken op basis van de volgende punten:

  • Voordat je begint met TikTok, is het handig om de volgende vragen op papier te beantwoorden: Wat wil je eigenlijk bereiken op het platform? En hoe wil je dat aanpakken? Wat is je budget?
  • Bedenk dat TikTok een eigen karakter heeft. Wat werkt op Facebook, YouTube of Instagram, hoeft niet te werken op TikTok. Verdiep je dus in het nieuwe medium en in de jonge doelgroep die er veel tijd doorbrengt.
  • Wat TikTok ook anders maakt dan andere platforms? Het draait er vooral om het delen van leuke grappige inspirerende en creatieve korte video’s. Op TikTok willen gebruikers vermaakt worden.
  • Het creëren van waardevolle videocontent kost tijd. Wil je het goed aanpakken? Maak dan tijd vrij in je agenda en investeer op die manier in het maken van goede videocontent. Begin met het maken van een draaiboek of een script voor de creatie van je eerste video's.
  • Op TikTok draait het om dansen, playbacken, sketches, tutorials, hashtag challenges, giveaways en livestreams. Bedenk hoe je TikTok voor jouw bedrijf kunt inzetten. Kun je bijvoorbeeld een aantrekkelijke winactie of challenge opzetten? Op TikTok verkoopt ‘fun’.
  • Laat zien wie je bent als ondernemer of waar je bedrijf voor staat, reageer op trends, maak gebruik van populaire hashtags, communiceer met je doelgroep, verwerk muziek en TikTok effects in je video’s en werk samen met influencers.

Ga jij starten als zzp’er?

De Rabo ZZP Rekening is er voor zzp’ers die klein beginnen en groot dromen. Zonder vaste kosten, dus je betaalt alleen voor je transacties.

Laten we samen voor jezelf beginnen!

De meestgestelde vragen over zakelijk gebruik van TikTok:

  • Hoe kun je TikTok voor je bedrijf inzetten?
    Er zijn veel verschillende manieren waarop je dit medium voor zakelijke doeleinden kunt gebruiken. Houd er wel rekening mee dat het platform vooral populair is onder jongeren. Past deze doelgroep bij je bedrijf? Dan kun je kijken naar de mogelijkheden van TikTok voor je bedrijf. Je kunt het platform gebruiken om je producten of diensten op een creatieve manier onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Ga aan de slag met het zelf maken van aantrekkelijke advertenties. Je moet in een korte tijd indruk maken met je video. Maak je boodschap dus zo kort en krachtig mogelijk.
  • Aan welke eisen moet een TikTok video voor een bedrijf voldoen?
    Maak vooral gebruik van je creativiteit. Deel leuke, spannende, interessante, grappige korte video’s waar mensen blij van worden. Zorg voor een goede beeldkwaliteit en maak gebruik van de creatieve mogelijkheden van TikTok om je video’s nog aantrekkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan filters, muziek en effecten je die kunt gebruiken.
  • Hoe kan ik gratis succesvol op TikTok adverteren?
    TikTok is een sociaal medium, het draait dus ook op dit platform om interactie met je volgers. Reageer op anderen, deel video’s en maak contact met je volgers. Zorg er ook voor dat je hashtags gebruikt zodat je video’s beter gevonden worden door je doelgroep. Begin met een duidelijke doelstelling en zorg dat je jouw doelgroep goed in beeld hebt. Wat en wie wil je precies bereiken met je advertenties op TikTok? Het is makkelijker om je advertenties te targeten als je meer weet over je doelgroep én je doel.
  •  

Meer over social media

Meer over social media
Samen voor jezelf beginnen

Ga jij starten als zzp’er?

De Rabo ZZP Rekening is er voor zzp’ers die klein beginnen en groot dromen. Zonder vaste kosten, dus je betaalt alleen voor je transacties.

En worden je dromen groter? Dan breid je de Rabo ZZP Rekening makkelijk uit met extra producten.

Sluiten