Zelf een website maken? Klik hier voor handige tips

Eigen website maken: zo pak je dat aan

Als startende ondernemer kun je niet meer zonder website. Online vindbaarheid is van essentieel belang en daar hoort een professionele site bij. Niet iedere starter heeft echter het budget om hiervoor een expert in te huren. Geen nood, je kunt het ook zelf doen via - bijvoorbeeld - WordPress. Maar waar begin je? In dit stappenplan zetten we de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.

Bedenk wat je met de website wilt bereiken

Bedenk eerst wat je precies met je zakelijke website wilt doen en bereiken, voordat je uit enthousiasme direct een overeenkomst bij een provider afsluit. Vergelijk het met het ontwerpen van een nieuw huis; dan ga je ook niet zomaar lukraak starten met bouwen. Je bepaalt vooraf hoe groot je slaapkamers moeten zijn, waar de stopcontacten komen, of er later een dakkapel aan toegevoegd kan worden etc. Zet daarom eerst op papier hoe de zakelijke website eruit moet komen te zien. 

Wat is het doel van de website? Wil je informatie delen, is het alleen een digitaal visitekaartje, wat voor navigatiemenu hanteer je (home, contact, info, route, diensten, cv etc.), wil je ruimte voor een blog en wil je er in de toekomst een webshop aan koppelen?

Dit is van belang, omdat je de grootte en uitbreidingsmogelijkheden van een pakket hierop baseert. Als je klein inkoopt, zonder uitbouwmogelijkheden, moet je uiteindelijk verhuizen en dat is op lange termijn altijd duurder.

Maak de site ook geschikt voor mobiel gebruik

Nu bijna iedereen in Nederland beschikt over een smartphone en/of tablet, is het raadzaam om vooraf ook na te denken over een mobiele of responsive websitevariant. Dit kan in de vorm van een mobiele site, waarbij je bijvoorbeeld kunt switchen met een desktopversie.

Een andere optie is om een app te ontwikkelen, al is dit voor startende ondernemer vaak pas van toepassing wanneer het bedrijf groeit. Een app laten maken is namelijk niet goedkoop, dus de investering moet op de lange termijn wel worden terugverdiend. Bedenk ook dat Android-toestellen en iPhones een aparte app nodig hebben, zo ondersteunt de  iPhone bijvoorbeeld geen flashplayer. 

Domeinnaam bepalen

Idealiter komt de bedrijfsnaam terug in de domeinnaam van je website. Zorg dat de domeinnaam in ieder geval de functie van jouw bedrijf weerspiegelt. Dus niet joostisgoedmetcijfers.nl, maar groeneveldaccountants.nl. Dit komt de organische vindbaarheid in zoekmachines ten goede en is herkenbaar voor (bestaande) klanten

Als je eenmaal de goede domeinnaam hebt gevonden, moet je controleren of deze nog beschikbaar is. De controle én registratie gebeurt bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Dit doe je niet zelf, maar gaat via een registrar. Doorgaans is dit het bedrijf waarbij je het hostingpakket regelt - de registratiekosten van de domeinnaam zitten in het maandelijkse bedrag inbegrepen. 

Hostingpakket kiezen

Als je een zakelijke website hebt, betaal je kosten voor de hosting. In begrijpelijk Nederlands: de huur van ruimte op de server. De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die. Als je veel foto’s en video’s wilt plaatsen, moet je dus meer serverruimte inhuren. De prijzen beginnen voor een basic site al vanaf 5 euro per maand.

Als startende ondernemer die een zakelijke website wil opsttelen (met professionele uitstraling) kun je uitgaan van een bedrag van zo'n tien euro per maand, inclusief de kosten voor de domeinnaam. De maandelijkse kosten lopen op bij uitbreiding, zoals ondersteuning van een helpdesk en extra serverruimte. Zie bijvoorbeeld de pakketten van xel.nl  die gehele WordPress-diensten aanbieden. 

CMS-systeem kiezen

Als je een duidelijke planning voor ogen hebt en de hosting hebt geregeld, is het tijd om de website te gaan bouwen. Alle informatie op een website wordt beheerd met een Content Management Systeem (CMS), ook wel de 'achterkant' van een website genoemd.

Met deze softwaretoepassing kun je als beheerder vrij eenvoudig gegevens beheren op jouw site en later wellicht ook in jouw webwinkel. In de meeste gevallen kun je als starter prima uit de voeten met een kosteloze cms-oplossing. 

Er zijn verschillende open source systemen, waarvan de bekendsten toch wel WordPress, Joomla en Drupal zijn. De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

Er zijn honderden templates, beter bekend als thema’s, vrij beschikbaar en er zijn daarnaast nog duizenden andere templates te koop. Dit geldt ook voor plugins, zoals social media buttons. Deze systemen zijn allemaal gebruiksvriendelijk, waardoor het bouwen van een website een stuk eenvoudiger is dan je wellicht denkt.

Tot tien jaar geleden werd dit alleen door specialisten gedaan, inmiddels zijn er tientallen boeken verschenen, staan er instructiefilmpjes op Youtube en - nog makkelijker - de gebruiksvriendelijkheid van de installatiemenu's loodsen je vrij soepel door het proces heen. Dan heb je misschien nog geen volledige website gebouwd, maar de basis staat al wel en vervolgens kun je dan alles specifiek gaan inrichten. Te beginnen met de thema's aan de hand van jouw huisstijl. 

andres

Tip: professionele uitstraling

Een zakelijke rekening geeft je financiële voordelen, maar óók een professionele uitstraling doordat je bedrijfsnaam boven je rekeningnummer staat.

Bekijk de voordelen

Huisstijl ontwerpen

Deze huisstijl draagt bij aan een eigen identiteit en uitstraling. Een huisstijl is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo.

Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten.

Je laat door het gebruik van kleuren, typografie en logo zien wie je bent en waar je voor staat.

Laat deze stijl overal in terug komen, op briefpapier, rekeningen, visitekaartjes, bedrijfsauto en natuurlijk ook op de website. 

Lay-out aanpassen

Pas de lay-out van de zakelijke website aan op jouw huisstijl. Het logo staat prominent in beeld en de kleur van de layout dient hiermee overeen te komen. Belangrijk om verder in gedachten te houden is dat je de inrichting simpel moet houden. Less is more.

Een bezoeker moet niet vijf keer hoeven te klikken om bij de juiste informatie te komen. De aandachtsspanne is op internet zeer kort en dus moet een bezoeker bijna direct vinden wat hij nodig heeft. Een duidelijk navigatiemenu is hiervoor noodzakelijk. 

Zet je website daarnaast niet vol met onnodige promofilmpjes en foto's. Dit leidt af van de essentie (lees: jouw product of dienst aan de man brengen) en kan de bezoeker juist wegjagen. Je kunt natuurlijk best een keer een filmpje plaatsen, maar doe dit dan als verrijking van een webpagina. De video moet ook zeker niet automatisch af gaan spelen op de homepage.

Bedenk dat veel bezoekers hun telefoon gebruiken en dan wil je niet dat een automatisch afspelende video je databundel ‘opeet’. Het leidt ook tot een andere grote ergernis: traagheid. Flashanimaties zorgen voor een langzaam ladende site. Als dit gebeurt, is een nieuwe bezoeker vrijwel direct weg en komt hij ook niet meer terug. Ook online kun je maar één keer een eerste indruk maken

Vindbaar worden met SEO

Nu de achterkant op orde is en de voorkant goed gestyled, nodigt de site uit om bezocht te worden. Maar dan moeten er wel bezoekers komen. Daar moet je zelf achteraan gaan, want bijna niemand loopt toevallig op de digitale snelweg even langs, ze moeten er wel naar toe worden doorverwezen.

Dat kan via Google door middel van Search Engine Optimization (SEO), beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook een mogelijkheid.

Jouw online vindbaarheid met regelmaat analyseren en optimaliseren speelt hierbij een grote rol. Hoe beter je meet, des te meer je weet over het zoekgedrag van potentiële klanten. Lees voor meer informatie hierover ook deze blog van auteur Mark Boekraad: 5 tips om te scoren met SEO.

Ook interessant voor jou

Zo ontwikkel je een goede huisstijl
11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt
Maak een bedrijfslogo in 6 stappen
Wat je moet weten over Google Analytics
8 tips om beter te scoren met jouw website
Zo zet je een Google Adwords-campagne op

Bijgewerkt op: 24-05-2016 Gepubliceerd op:
19-03-2015

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Leer van andere ondernemers

De start van Michel en Lydian l Jopenbier - artikelbeeld 2

Het advies van Jopenbier: ‘Haal kennis van experts in huis wanneer je die nodig hebt.’ Meer starterstips lees je in onze startersverhalen.

Lees tips van andere ondernemers

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.