Eigen website maken: zo pak je dat aan

Bijgewerkt op 20 maart 2022
7 min  leestijd
45.815
Image
Big Data

Een eigen website is voor elke ondernemer een must. Je hebt een professionele site nodig die vindbaar is voor Google (SEO). Voor het bouwen van een website kun je iemand inhuren, maar je kunt het ook zelf doen met - bijvoorbeeld - WordPress.

  1. Bedenk wat je met je zakelijke website wil bereiken
  2. Optimaliseer je site voor mobiel gebruik: mobile first
  3. Maak je content snackable
  4. Bepaal je domeinnaam
  5. Kosten eigen website: kies een hostingpakket
  6. Kies een cms-systeem
  7. Ontwerp je huisstijl
  8. Lay-out in je huisstijl
  9. Word beter vindbaar in SEO

Bedenk wat je met de zakelijke website wil bereiken

Bedenk eerst wat je precies met je eigen website wil gaan doen, voordat je uit enthousiasme direct een overeenkomst bij een hostingpartij afsluit.

Vergelijk een zakelijke website maken met het ontwerpen van een nieuw huis; dan start je ook niet zomaar lukraak met bouwen. Je bepaalt vooraf hoe groot je slaapkamers moeten zijn en waar de stopcontacten komen. Controleer ook of er later een dakkapel aan toegevoegd kan worden.

Checklist zakelijke website

Zet daarom eerst op papier hoe de zakelijke website eruit moet komen te zien. Kijk onder meer naar zaken als:

  • Wat is het doel van de website?
  • Wil je informatie op de site delen of is het alleen een digitaal visitekaartje?
  • Wat voor navigatiemenu hanteer je (home, contact, info, route, diensten, cv etc.)
  • Wil je ruimte reserveren voor een blog? 
  • Overweeg je om er in de toekomst een webshop aan te koppelen?

Dit is een belangrijke stap in het proces, omdat je de grootte en uitbreidingsmogelijkheden van een pakket op jouw voorkeuren baseert. Als je klein inkoopt (zonder uitbouwmogelijkheden) moet je uiteindelijk 'verhuizen' en dat is op lange termijn altijd duurder.

Optimaliseer je site voor mobiel gebruik

Men surft tegenwoordig steeds vaker op mobiele devices. Sterker nog: we spreken tegenwoordig al niet meer van 'mobile first', maar van 'mobile only'.

Dat betekent dat je de customer journey op smartphones en tablets zo goed mogelijk moet inrichten. Dat heeft gevolgen voor de content die je plaatst op de homepage, maar ook voor detailpagina's als artikelen of productteksten. 

Tip! Optimaliseer je website voor mobiele gebruikers en presenteer de content met veel afwisseling.

Maak je content snackable

Maak de inhoud van je website zo snackable mogelijk. Schrijf je regelmatig blogs over ontwikkelingen in jouw markt? Houd bij het schrijven dan een mobiele gebruiker voor ogen. Die heeft vooral behoefte aan snelle, hapklare en deelbare content en wil niet scrollen door lange lappen tekst.

Maak je content snackable en voeg hieraan de juiste visuele elementen (infographic, tabel, video etc.) toe. Zo vergroot je de kans dat de inhoud van jouw website beter wordt gevonden, gelezen én gedeeld op social media.

Bepaal de domeinnaam

Idealiter komt de bedrijfsnaam terug in de domeinnaam. Zorg dat het webadres in ieder geval de functie van jouw bedrijf weerspiegelt. Dus niet joostisgoedmetcijfers.nl, maar groeneveldaccountants.nl.

Dit komt de organische vindbaarheid in zoekmachines ten goede en geeft jouw onderneming direct een professionelere uitstraling. 

Controle en registratie

Als je eenmaal de goede domeinnaam hebt gevonden, moet je controleren of deze nog beschikbaar is. De controle én registratie gebeurt bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Dit doe je niet zelf: dit gaat via een registrar. Meestal is dit het bedrijf waarbij je het hostingpakket regelt - de registratiekosten van de domeinnaam zitten in het maandelijkse bedrag inbegrepen. 

De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je gebruikt.

Kosten eigen website: kies een hostingpakket

Vanaf het moment dat jouw website de lucht in gaat, betaal je kosten voor de hosting. In begrijpelijk Nederlands: de huur van ruimte op de server.

De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je gebruikt. Als je veel foto's en video's wilt plaatsen, moet je meer serverruimte inhuren en betaal je dus meer geld. De prijzen beginnen voor een basic site al vanaf 5 euro per maand.

Basic zakelijke website

Een startende ondernemer die een basic zakelijke website wil opstellen (met professionele uitstraling) kan uitgaan van circa 10 euro per maand. Dit is inclusief de kosten voor de domeinnaam.

De maandelijkse kosten lopen op bij uitbreiding, zoals ondersteuning van een helpdesk en extra serverruimte.

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

Kies een cms-systeem

Als je een duidelijke planning voor ogen hebt en de hosting in kannen en kruiken is, is het tijd om de eigen website te gaan bouwen. Alle informatie op een website wordt beheerd met een Content Management Systeem (cms). Dit wordt ook wel de 'achterkant' van een website genoemd.

Met deze softwaretoepassing kun je als beheerder vrij eenvoudig de inhoud beheren op websites (en eventueel webwinkels). Vaak kun je als starter ook prima uit de voeten met een gratis cms-oplossing. 

Er zijn verschillende open source systemen, waarvan de bekendsten toch wel WordPress en Joomla zijn.

Honderden templates beschikbaar

De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Er zijn honderden templates (thema's), vrij beschikbaar en er zijn daarnaast nog duizenden andere templates te koop.

Dit geldt ook voor plugins, zoals social media-buttons. Deze systemen zijn behoorlijk gebruiksvriendelijk.

Ontwerp je huisstijl

Deze huisstijl draagt bij aan een eigen identiteit en uitstraling. Een huisstijl is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo.

Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Je laat door het gebruik van kleuren, typografie en logo zien wie je bent en waarvoor je staat. Laat deze stijl overal in terugkomen: 

Lay-out voor eigen website in je huisstijl

Pas de lay-out van je eigen website aan op jouw huisstijl. Het logo staat prominent in beeld en de kleur van de layout moet hiermee overeenkomen. Belangrijk om verder in gedachten te houden: houd de inrichting simpel. Less is more.

De online spanningsboog is zeer kort. Een bezoeker moet dus vrijwel direct vinden wat hij zoekt. 

Een bezoeker moet niet vijf keer hoeven te klikken om bij de juiste informatie te komen. De online spanningsboog ligt ergens tussen de twee en acht seconden. 

Houd er ook rekening mee dat mensen online dagelijks zo’n drieduizend impressies van nieuwssites en merkuitingen voorbijkomen. Je moet dus wel opvallen.

Video op website

Zet je eigen website daarom niet vol met onnodige informatie. Dit leidt af van de essentie (lees: jouw product of dienst) en kan de bezoeker juist wegjagen.

Je kunt natuurlijk best een keer een filmpje plaatsen, maar doe dit dan als verrijking van een webpagina. De video moet ook zeker niet automatisch af gaan spelen op de homepage.

Word beter vindbaar met SEO

Nu de achterkant op orde is en de voorkant goed gestyled, nodigt de site uit om bezocht te worden. Maar dan moeten er wel bezoekers komen. Daar moet je zelf achteraan gaan, want bijna niemand loopt toevallig op de digitale snelweg even langs. Je moet je bezoekers naar je website zien te krijgen.

Dat kan via Google door middel van Search Engine Optimization (SEO), in het Nederlands bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook een mogelijkheid.

Google Analytics

Jouw online vindbaarheid met regelmaat analyseren in Google Analytics en optimaliseren speelt hierbij een grote rol. Hoe beter je meet, des te meer je weet over het zoekgedrag van potentiële klanten.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

De meest gestelde vragen over een eigen website maken

  • Waarom heb ik een eigen website nodig?
    Een eigen website is voor elke ondernemer een must. Een zakelijke website is je digitale visitekaartje voor potentiële opdrachtgevers en klanten. Je hebt een professionele site nodig die vindbaar is in Google (SEO)
  • Waarom zou ik zelf een eigen website maken?
    Een eigen website is onmisbaar voor zzp'ers. Je kunt een professional inhuren om een zakelijke website te bouwen, maar je kunt het ook zelf doen. Met de tips in dit artikel kun je prima een (simpele) eigen zakelijke website maken.
  • Hoe maak ik een eigen website?
    De eerste vraag die je bij het maken van een eigen website moet stellen is: wat wil ik met mijn zakelijke website bereiken? Vervolgens loop je alle stappen langs in dit artikel waarna je met bijvoorbeeld WordPress of Joomla goed zelf een eenvoudige eigen zakelijke website kunt maken.

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
8 redenen om ondernemer te worden

Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

Sluiten