marieke

7 manieren om meer te halen uit LinkedIn

Steeds meer Nederlanders, onder wie ondernemers en ZZP'ers, zien het nut in van een volledig en actief profiel op LinkedIn. Experts voorspellen dat in 2018 tachtig procent van de beroepsbevolking gebruikmaakt van deze netwerksite. Een profiel hebben is echter één ding, maar het optimaal benutten van de vele mogelijkheden is een ander verhaal. Hoe u dat doet, leest u in onderstaand artikel: 7 manieren om meer te halen uit LinkedIn.

1. Weet wat u wilt bereiken

LinkedIn is een uitgebreide en veelzijdige social media-tool die u kan helpen bij het realiseren van een of meerdere doelen. Maar dan moet u natuurlijk wel weten waarvoor u precies een profiel heeft aangemaakt. Bent u voornamelijk lid geworden omdat u via LinkedIn uw bestaande netwerk wilt uitbreiden en nieuwe opdrachten wilt binnenhalen? Gaat u onderzoeken of er in uw branche en/of regio kansen bestaan voor een nieuw product? Of bent u net gestart met uw onderneming en zoekt u een online mentor of collega-starters die uw vragen kunnen beantwoorden?

Stuk voor stuk redenen om eens wat actiever te worden op LinkedIn. Het kan natuurlijk dat u voor het vinden van antwoorden op al deze bovenstaande kwesties de netwerksite wilt gebruiken en dat hoeft ook geen probleem te zijn, maar met een goede voorbereiding, waarbij u vaststelt wat uw prioriteiten zijn, gaat u straks gerichter te werk en dat vergroot tevens de kans op feedback waar u echt iets aan heeft.

2. Optimaliseer uw profiel

Sommige mensen die zich registeren op LinkedIn raken in eerste instantie wat overdonderd over de uitgebreidheid van hun profiel en vragen zich af ze alles wel volledig moeten invullen. Het antwoord: ja, dat is wel zo verstandig. Vergelijk het met het uitdelen van een visitekaartje waarop u vergeten bent uw huidige functie te vermelden. Uw profiel is uw openbare visitekaartje op LinkedIn. Hier moet alle informatie te vinden zijn die u wilt tonen aan klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers.

Een goed profiel geeft een accuraat beeld van uw werkervaring en ambities; het verhaal moet overzichtelijk en volledig zijn, maar tegelijkertijd uitnodigen tot interactie. Vergeet niet een representatieve afbeelding aan uw profiel toe te voegen (wellicht ten overvloede, maar dat is in ieder geval niet die ene leuke Facebook-foto van u op dat feestje tijdens oud en nieuw). Ook slim: lees de tekst achteraf nog eens over - of laat dit door uw partner of iemand anders met taalgevoel doen - om te checken of er geen tik- of spelfouten in staan.

3. Vind de juiste groepen

Het aantal groepen op LinkedIn waarvoor u zich kunt aanmelden lijkt eindeloos. Hoe pikt u er tussen al dat aanbod nou de juiste groepen uit? De volgende drie richtlijnen kunnen u hierbij helpen. Ten eerste kan het nuttig zijn om oude relaties terug te vinden door u aan te melden bij groepen van uw opleiding, zoals een studentenvereniging of projectgroep. Daarnaast kan een kennisgroep relevant zijn als u uw kennis van een bepaald vakgebied wilt verbreden. Tot slot kunt u door lid te worden van bepaalde groepen op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche.

De meeste groepen op LinkedIn zijn er dus niet voor bedoeld om uw producten of diensten te promoten. Wel kunt u er interessante contacten opdoen die u naar nieuwe prospects kunnen leiden. Dit kunt u bereiken door u niet voor al teveel LinkedIn-groepen aan te melden, maar wel regelmatig actief te zijn in de groepen die u volgt, bijvoorbeeld door te reageren op een discussie (maar uiteraard alleen als u iets zinnigs over het onderwerp kunt zeggen) of het beantwoorden van een vraag van een ander groepslid.

Advertorial starten als ZZP'er

Aan de slag als zzp'er?

Dan moet je veel regelen. Van het maken van je bedrijfsplan tot het regelen van verzekeringen. Ga sterk van start en vergroot de kans op succes.

Hoe voorbereid ben ik?

4. Staar u niet blind op het aantal connecties

Sommige mensen op LinkedIn maken er een sport van om zoveel mogelijk connecties te scoren. Maar met een profiel met 500+ contacten bent u er natuurlijk nog niet. Het echte netwerken vindt nog relatief vaak offline plaats, zoals op netwerkbijeenkomsten en tijdens zakenlunches. LinkedIn kan echter wel effectief worden ingezet om sneller met een groot aantal zakelijke relaties in contact te komen.

5. Haal meer uit uw connecties

Een goede manier om meer te halen uit uw bestaande connecties, is om eens per week de profielen van uw contacten te checken. Met drie tot vijf zakelijke relaties die echt van waarde kunnen zijn voor uw bedrijf, neemt u vervolgens persoonlijk contact op. Dit kunt u doen door de persoon een berichtje via LinkedIn te sturen, maar bellen (als u zijn of haar nummer heeft) heeft waarschijnlijk meer effect. Woont de relatie in de buurt? Maak dan een afspraak voor een kop koffie of lunch en bespreek ondertussen of u iets voor elkaar kunt betekenen. Zo niet, dan heeft deze persoon wellicht iemand in zijn of haar netwerk die u verder kan helpen.

6. Deel alleen informatie die ertoe doet

LinkedIn krijgt, net als veel andere grote social media-platforms zoals Twitter en Facebook, nogal eens te maken met spammers, commerciële partijen die promotieteksten- en links plaatsen op - bijvoorbeeld - discussiepagina's van een groep. Dit is veel LinkedIn-gebruikers een doorn in het oog. Een weinig relevante reactie met link naar een bepaalde website, ook al is deze niet afkomstig van een commerciële partij, wordt al snel als spam beschouwd en genegeerd. Houd dit altijd in gedachten wanneer u een artikel of pagina gaat promoten op LinkedIn. Deel alleen informatie waarvan u zeker weet dat het van waarde kan zijn voor uw netwerk.

7. Maak het persoonlijk

Hoe verleidelijk en tijdbesparend ook om een LinkedIn-contact een standaardbericht te sturen, probeer deze verleiding toch maar te weerstaan. Het is namelijk een stuk effectiever om iemand een bericht te sturen dat u persoonlijk heeft samengesteld. Als u iemand wilt toevoegen als connectie, laat dan zien dat u het profiel van deze persoon daadwerkelijk heeft bestudeerd en geef aan waarom u denkt dat het nuttig is om elkaar toe te voegen. Nodigt iemand u uit en klikt u op 'accepteren', laat het daar dan niet bij, maar bekijk het profiel van de aanvrager goed en stuur hem of haar een berichtje terug met, bijvoorbeeld, een uitnodiging voor een nuttige workshop of andere zakelijke bijeenkomst.

Lees ook

Starten met social media doet u zo
5 grote social media-trends van 2012
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
6 tips voor zakelijk succes op Facebook
Checklist: zakelijk scoren met Pinterest
5 tips voor succes op YouTube
4 dingen die u nog niet wist over Google+

Gepubliceerd op:
24-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Gebruik social media om van klanten fans te maken. Ga van de koude vorm van offline acquisitie vanuit overtuigen naar de warme manier social selling. Ga de dialoog aan en bouw een online band op met potentiële klanten. Van cold calling naar social selling.

Dit moet je weten over social selling
Dit moet je weten over social selling

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.