Checklist: bedrijf starten in 10 stappen

Bijgewerkt op 29 maart 2023
8 min  leestijd
5.758
Auteur: Marieke Leijnen
checklist bedrijf starten

In welke branche je straks ook aan de slag gaat, iedere startende ondernemer krijgt te maken met regels van de overheid. Lees hier welke zaken je goed moet regelen.

Checklist bedrijf starten: waar moet je aan denken?

Met deze handige checklist kun je eenvoudig de volgende 10 stappen volgen om een eigen bedrijf te starten:

  1. Rechtsvorm kiezen
  2. Bedrijfsnaam kiezen
  3. KVK inschrijving
  4. Bedrijfslocatie bepalen
  5. Ondernemingsplan schrijven
  6. Zakelijke rekening openen
  7. Verzekeringen regelen
  8. Administratie opzetten
  9. Website maken
  10. Klanten vinden

1. Kiezen van de juiste rechtsvorm

Als je een eigen bedrijf kiest, moet je een rechtsvorm kiezen. Voor ieder bedrijf bestaat een passende rechtsvorm, maar hoe weet je welke rechtsvorm het beste aansluit op jouw situatie? Is dat bijvoorbeeld een eenmanszaak (een populaire optie voor veel zzp'ers), een VOF of toch een bv?

Rechtsvormen verschillen bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid, bepaalde belastingverplichtingen en de verdeling van eventuele aandelen. Het is dus verstandig om je goed te verdiepen in deze kwestie voordat je een keuze maakt.

Hoewel je later alsnog van rechtsvorm kunt veranderen, kunnen hier extra kosten aan verbonden zijn. Ook word je administratie er niet bepaald overzichtelijker van. Zo kies je de rechtsvorm voor jou.

2. Naam bedenken voor je bedrijf

Sommige ondernemers weten direct hoe ze hun onderneming noemen, anderen vinden het knap lastig om een goede bedrijfsnaam te bedenken.

In principe ben je helemaal vrij om zelf een leuke naam te kiezen. Houd er wel rekening mee dat je handelsnaam niet teveel lijkt op bestaande bedrijfsnamen en merken. Ook kan het handig zijn om te checken of er domeinnaam beschikbaar is met jouw bedrijfsnaam erin.

Twijfel je of de naam die jij op het oog hebt teveel op een bestaand merk lijkt? Dit kun je controleren in het merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom).

  • Hoe vind je de bedrijfsnaam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis PDF over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

3. Inschrijven bij de KVK

Ongeacht de sector waarin je straks aan het werk gaat, je moet je jouw onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is namelijk de basisregistratie van alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland.

Start jij straks met een eenmanszaak, VOF, CV of maatschap? Dan mag jij je persoonlijk inschrijven bij een van de kantoren van de KvK. Als je van plan bent een bedrijf met rechtspersoonlijkheid te starten (denk aan een bv, stichting etc.), wordt de inschrijving meestal door je notaris geregeld.

Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is niet nodig, omdat de KvK deze gegevens na je inschrijving direct doorgeeft aan de fiscus. Nadat de Belastingdienst je inschrijving binnen heeft, krijg je automatisch een btw-identificatienummer om te communiceren met je klanten. Je krijgt ook een omzetbelastingnummer van de Belastingdienst waar je de btw-aangifte mee doet en de aangifte inkomstenbelasting.

4. Bedrijfslocatie bepalen

Het vinden van een goede bedrijfslocatie kan moeilijker zijn dan je misschien in eerste instantie zou denken. Start je een bedrijf aan huis of ga je al meteen op zoek naar een bedrijfspand? Beide mogelijkheden hebben zo hun voor- en nadelen.

Kies je voor een eigen bedrijfspand, dan moet je vestiging straks wel overeen komen met het bestemmingsplan van je gemeente. Ga dus op tijd na hoe dit in jouw woonplaats zit. Blijkt er in jouw omgeving geen ruimte zijn voor een nieuw bedrijf in je sector? Dan kun je een verzoek indienen bij de gemeente voor het wijzigen van het plan.

Je kunt daarnaast vragen om een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening. Dit kun je regelen als je je bedrijf aanmeldt bij de gemeente. Afhankelijk van de sector en bedrijfsactiviteiten kan het zijn dat je ook een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken moet aanvragen.

Heb je na lang zoeken op een perfecte locatie een mooi bedrijfspand gevonden, maar moet er nog wel het nodige aan gebeuren? Indien je wilt (ver)bouwen of renoveren, moet je waarschijnlijk eerst bij de gemeente een omgevingsvergunning voor bouwen aanvragen. 

Bedrijf aan huis aanmelden

Sommige startende ondernemers, met name zzp'ers, werken in eerste instantie vanaf huis. Maar ook aan het opzetten van een bedrijf aan huis zijn bepaalde regels verbonden. Als je bijvoorbeeld een kantoor of praktijk wilt starten om thuis klanten te ontvangen, moet je werkruimte een zelfstandig deel van de woning vormen. Een woonkeuken of ruime slaapkamer gaat in dit geval dus niet op.

Mogelijk moet je je bedrijf aan huis melden bij je gemeente en bijvoorbeeld een speciale onttrekkingsvergunning aanvragen.

5. Schrijven van een ondernemingsplan

Als startende ondernemer kun je eigenlijk niet om het schrijven van een goed bedrijfsplan heen. Zeker als je op zoek bent naar een of meerdere investeerders. In je ondernemingsplan geef je een gedetailleerde beschrijving van je onderneming. Wat wil je precies doen en hoe ga je dit bereiken?

Uit onze poll blijkt dat 24% van de ondervraagden eerst de ideeën voor hun bedrijf beter wil uitwerken voordat ze gaan starten. 20% gaf aan ook financiering nodig te hebben.

Een bedrijfsplan is bij banken en veel particuliere investeerders een belangrijke voorwaarde voor het verzamelen van voldoende startkapitaal. Het geeft jou als ondernemer ook de ruimte om alle kansen en risico's goed in kaart te brengen.

Leidraad voor bedrijfsvoering

De startfase van een bedrijf kan grillig verlopen en een businessplan moet je dan ook niet zien als een definitief document, maar als een leidraad voor je bedrijfsvoering, dat je naar omstandigheden aanpast. Bijvoorbeeld nu, tijdens de coronacrisis.

  • Moeite met het opstellen van een ondernemingsplan of gebrek aan een goed overzicht? Volg dan de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

6. Open een zakelijke rekening

Als je eenmaal gaat ondernemen, is het verstandig om een zakelijke rekening te openen en na te gaan denken over hoe je straks geld ontvangt van je klanten en opdrachtgevers.

Met een zakelijke rekening houd je je privé en zakelijke administratie gescheiden. Dit scheelt veel uitzoekwerk. 

Je kunt daarnaast verschillende betaalmethoden gebruiken. Denk aan een mobiel pinapparaat, betaalverzoeken of bijvoorbeeld iDEAL. Hier vind je een handig overzicht van alle betaalmethoden waar je uit kunt kiezen.

Is een zakelijke rekening nodig?

Zakelijk bankieren is eigenlijk in alle gevallen aan te raden, omdat je zo jouw zakelijke en privéadministratie vanaf begin af aan goed uit elkaar kunt houden. Als startende ondernemer heb je bij Rabobank recht op aantrekkelijk Startersvoordeel.

7. Regelen van verzekeringen

Net als iedereen in Nederland is een ziektekostenverzekering voor ondernemers verplichte kost. Daarnaast kun je je op vrijwillige basis extra laten verzekeren tegen bijvoorbeeld ziekte, aansprakelijkheid of arbeidsongeschiktheid.

Het is raadzaam om ook dit soort zaken goed te regelen, zodat je niet snel voor verrassingen komt te staan.

8. Verzorgen van de administratie

Vaak is het niet het meest populaire klusje van zelfstandige professionals. Maar het onderhouden van de administratie is een essentieel onderdeel van het goed runnen van een bedrijf.

Daarnaast zijn er de veel verschillende online tools die je bij deze administratieve taken kunnen helpen. Wist je dat je veel boekhoudpakketten ook kunt koppelen aan Rabo Business Banking?

Boekhouding uitbesteden

Als je zelf niet zo'n held bent met cijfers, kun je er ook voor kiezen om deze taken uit te besteden aan een professional, zoals een boekhouder of accountant.

Een financieel adviseur is altijd op de hoogte van de nieuwste fiscale regeltjes, zo weet je zeker dat er niets kan misgaan. Je vindt er alles over in onze checklist over het opzetten van een overzichtelijke administratie.

9. Website (laten) maken

Een startend bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder een professionele website, die je vervolgens kunt promoten op social media zoals Facebook en Instagram. Het is in principe goed mogelijk om zelf een website te maken, bijvoorbeeld met behulp van WordPress of Joomla.

Als je wat minder technisch onderlegd bent en niet precies weet hoe je goed voor het web moet schrijven, is het aan te raden om hiervoor een professioneel bureau en/of tekstschrijver in te huren.

SEO optimalisatie website

Zij maken je website SEO-proof, dit wil zeggen dat je website beter wordt gevonden door Google en andere zoekmachines en je dus ook voor klanten beter vindbaar bent. De hoogte van de kosten zijn afhankelijk van hoe uitgebreid je de website wilt hebben. Zo maak je zelf een goede website.

10. Klanten vinden

Je bent klaar om de markt op te gaan! Het vinden van voldoende klanten en opdrachtgevers is cruciaal voor iedere ondernemer, dus ook voor een starter. Het vinden van voldoende potentiële klanten en/of opdrachtgevers en het uitbreiden van je netwerk is dan ook één van je belangrijkste taken als startende ondernemer.

Je kunt zowel naar online als offline netwerkbijeenkomsten gaan en acquisitie plegen, maar bijvoorbeeld ook door via social media op zoek te gaan naar potentiële afnemers of door telefonische acquisitie toe te passen. Vergeet ook niet om referenties te vragen aan tevreden klanten. Dat kun je bijvoorbeeld via LinkedIn doen. 

Veelgestelde vragen checklist bedrijf starten

  • Wat is de eerste stap bij het starten van een eigen bedrijf?
    Yes, je gaat de sprong naar ondernemerschap wagen! Je allereerste stap is het schrijven van een ondernemingsplan. In dit document zet je uiteen wat je doelen zijn en hoe je die gaat bereiken. Gebruik deze handige voorbeeld-ondernemingsplannen om een goede start te maken.
  • Ik wil een eigen bedrijf starten, maar waarin?
    Sommige mensen weten gewoon dat ze voor het ondernemerschap geboren zijn, maar hebben niet helder wat voor bedrijf ze precies willen beginnen. Op Ikgastarten.nl vind je handige tips om uit te vinden op welke gebieden je allemaal zou kunnen ondernemen.
  • Is er een checklist voor het starten van een bedrijf?
    Met de handige checklist van IkGaStarten.nl nemen we je in 10 stappen mee in het starten van je eigen bedrijf. Van een bedrijfsnaam kiezen tot inschrijven bij de KvK en een ondernemingsplan schrijven; voor iedere stap geven we je praktische tips en adviezen.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over ondernemingsplan

Meer over ondernemingsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten