Een goed bedrijfsplan schrijven? Zo doe je dat

Bijgewerkt op 30 maart 2022
7 min  leestijd
255.197
Image
goed ondernemersplan schrijven

Een bedrijfsplan (ook wel ondernemersplan genoemd) is essentieel voor de start van je bedrijf. Met een bedrijfsplan breng je namelijk jouw kansen, de concurrentie én potentiële klanten in kaart. Wat schrijf je allemaal in zo'n plan?

Bedrijfsplan schrijven in 7 stappen

In dit artikel vind je de zeven stappen die je nodig hebt om een goed bedrijfsplan te schrijven. Wil je graag direct meer weten over een specifieke stap? Klik dan op de desbetreffende link hieronder. Je kunt ook het hele artikel lezen door naar beneden te scrollen, dan komt het onderwerp vanzelf aan bod.

1. Bedrijfsplan schrijven: introductie

In het eerste deel van je plan stel je jezelf voor en beschrijf je jouw plannen. Geef een beknopte samenvatting van wat je in de andere hoofdstukken van je bedrijfsplan gaat schrijven.

Waarom start je een eigen bedrijf?

Ga op deze pagina dus alleen in op de reden waarom je juist wil starten met ondernemen. Geef nèt voldoende informatie, zodat je de lezer 'triggert' om verder te lezen. Heel belangrijk: houd het kort. Na de inleiding heb je nog heel wat pagina's om je idee uitgebreid toe te lichten.

2. Bedrijfsplan: de ondernemer

Wie ben jij als ondernemer? Wat is je achtergrond en expertise en wat drijft jou om van dit nieuwe bedrijf een groot succes te maken? In het hoofdstuk 'De ondernemer' geef je antwoord op dit soort vragen. Zo kan de lezer jou leren kennen, en inzien waarom jij jouw kersverse onderneming goed zou kunnen leiden.

Lees hier alles over hoe je jouw ambities als ondernemer goed verwoordt.

Daarnaast is dit hoofdstuk een goede plek om basale gegevens te vermelden: 

  • Adres- en contactgegevens
  • Relevante opleidingen 
  • Relevante werkervaring

3. Bedrijfsplan: de organisatie

In dit hoofdstuk zet je jouw plannen uiteen voor het bedrijf dat je wilt beginnen. Wat ben je precies van plan, en waarom denk je dat dit gaat werken?

  • Wat zijn de huidige pijnpunten en waar liggen kansen?
  • Welk bestaand probleem ga jij met jouw product of dienst aanpakken?

Onderbouw de cijfers en statistieken die je gebruikt voor je plan altijd met betrouwbare bronnen.

Zorg ervoor dat je nooit statistieken uit jouw duim zuigt of loze beloften doet. Een potentiële investeerder kent de markt waarschijnlijk net zo goed als jij (en vaak zelfs beter). 

Soort bedrijf

Beschrijf vervolgens zo specifiek mogelijk wat voor soort bedrijf je wilt beginnen. Een freelance IT-consultant met internationale ambities heeft meestal andere dingen nodig dan een haptonoom en fysiotherapeut die samen een praktijk willen opzetten. 

Succesfactoren 

Leg ook uit welke gevolgen deze keuze voor jouw bedrijfsvoering heeft. Probeer vervolgens antwoord te geven op de volgende vraag: wat zijn de kernfactoren die mijn bedrijf tot een succes zullen maken?

Een goed antwoord op deze vraag zou kunnen zijn:

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

4. Bedrijfsplan: de markt

Dit hoofdstuk staat in het teken van de afzetmarkt van je toekomstige onderneming. Waar liggen in jouw markt kansen en wat zijn risico's waarmee je rekening moet houden? Die zijn er namelijk altijd. Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar je voornaamste doelgroep en de gevestigde concurrentie, is dit het hoofdstuk om hiervan melding te maken.

Branche-informatie

Bij het ondernemersplan schrijven is het belangrijk informatie over de sector waarin je actief wilt zijn, toe te voegen. Lees je in, wat bijvoorbeeld te denken van: 

5. Bedrijfsplan: het marketingplan

Door een goed marketingplan te schrijven, krijg je direct beter zicht op de kansen in de markt en (haalbaarheid van de) doelen uit je bedrijfsplan. Zo kun je jouw onderneming dus een vliegende start geven.

Je kunt het marketingplan het beste zien als een overkoepelende strategie om jouw potentiële klanten te overtuigen.

Een marketingplan geeft direct zicht op kansen in de markt en de haalbaarheid van je doelstellingen.

Onderdelen marketingplan

Deze strategie bestaat vervolgens uit verschillende onderdelen. Een goed marketingplan heeft in elk geval een:

6. Bedrijfsplan: de financiën

Een financieel plan opstellen is een essentieel onderdeel wanneer je een bedrijfsplan wilt schrijven. Je moet namelijk duidelijk kunnen maken dat je onderneming levensvatbaar is. Zo leg je bijvoorbeeld uit hoe het businessmodel in elkaar steekt, wat de omzetverwachting is en hoe jij de liquiditeitsbegroting voor je ziet.

Je gaat hier in op de directe en indirecte kosten (bedrijfsruimte huren, bedrijfsmiddelen aanschaffen, personeel aannemen).

Onderdelen financiële plan

Het financiële plan bestaat uit drie onderdelen:

A. Businessmodel

Je businessmodel draait om hoe jij je geld gaat verdienen. Het maken van deze inschatting doe je door antwoord te geven op toekomstige investeerdersvragen als:

  • Waar haal je de opbrengst vandaan?
  • Wat wordt de prijs?
  • Welke waarde en levensduur vertegenwoordigt een gemiddelde klant?
  • Hoe wordt de distributie geregeld?
  • Wanneer verwacht jij een eventuele investering terug te verdienen?

B. Omzetverwachting

Natuurlijk heb je geen glazen bol, maar een berekening van de winst- en omzetverwachting voor de eerstvolgende twee jaar mag niet ontbreken in jouw bedrijfsplan.

Wat is jouw verwachte verkoop en hoe verhoudt zich dit tot de gemiddelde omzet in jouw branche? Ook hier duurt eerlijkheid en een realistische kijk op jouw kansen het langst, zelfs als de winstverwachting lager uitvalt dan je had gehoopt.

C. Liquiditeitsbegroting

Ook het opstellen van een goede liquiditeitsbegroting is erg belangrijk. Hierin kun je zien of je genoeg geld hebt om aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen. Investeerders beoordelen aanvragen op rentabiliteit (maakt jouw bedrijf voldoende winst om rente en aflossing te betalen?) en solvabiliteit (de verhouding tussen het eigen en vreemd vermogen).

Tip: maak een overzicht van de verwachte maandelijkse inkomsten en uitgaven. Neem hierin ook eventuele betalingstermijnen, vakanties, extra investeringen en andere onverwachte uitgaven mee.

Een starter kan in de eerste jaren te maken krijgen met fluctuerende inkomsten. Vertel in het financieel plan hoe jij hiermee zult omgaan.

7. Bedrijfsplan: juridisch

Minder vaak genoemd, maar evengoed belangrijk om te noemen in je ondernemingsplan: welke maatregelen tref jij als het gaat om juridische zaken? Als ondernemer ontkom je meestal niet aan het opstellen van algemene voorwaarden, (ver)koopovereenkomsten en arbeidscontracten met werknemers.

Octrooi of patent aanvragen

Kijk ook of het nodig is om een octrooi of patent aan te vragen voor je product. En hoe ga jij straks om met een eventueel juridisch conflict met een klant of leverancier?

Bedrijfsplan voorbeeld nodig?

Een goed voorbeeld doet volgen! Daarom vind je hier een leeg bedrijfsplan template en per branche een voorbeeld ter inspiratie.

Veelgestelde vragen over het schrijven van een goed bedrijfsplan

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Ondernemersplan schrijven? Lees ook:

Checklist solide basis
Ondernemingsplan voorbeelden
Bedrijfsplan maken in 10 stappen 

Stap 2: Een plan maken voor je onderneming

Plan maken

Dit artikel is onderdeel van de stap ‘Plan maken’ uit het Stappenplan, Succesvol van start in 5 stappen.

Meer artikelen

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.

Sluiten