Een goed bedrijfsplan schrijven doe je zo

Een goed bedrijfsplan schrijven? Zo doe je dat

Een ondernemersplan is heel belangrijk. Met zo'n bedrijfsplan breng je namelijk jouw kansen, de concurrentie én potentiële klanten van je bedrijf in kaart. Hier lees je wat in het businessplan aan bod komt.

1. Bedrijfsplan: introductie

In het eerste deel van een ondernemingsplan stel je jezelf voor, maak je jouw plannen kenbaar en geef je een beknopte samenvatting van wat er in de andere hoofdstukken aan bod komt.

Heel belangrijk: houd het kort. Vergeet niet dat je na de inleiding nog een heel plan overhoudt om jouw idee uitgebreid toe te lichten. Ga op deze pagina dus alleen in op de reden waarom je juist wil starten met ondernemen en geef net voldoende informatie, zodat je de lezer 'triggert' tot verder lezen.

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe een goede introductie/samenvatting eruit ziet.

2. Bedrijfsplan: de ondernemer

Wie ben jij als ondernemer? Wat is je achtergrond en expertise en wat drijft jou om van dit nieuwe bedrijf een groot succes te maken? In het hoofdstuk 'De Ondernemer' geef je antwoord op dit soort vragen, zodat de lezer van je bedrijfsplan jou alvast een beetje leert kennen.

Daarnaast is dit hoofdstuk een goede plek om basale gegevens te vermelden: 

  • Adres- en contactgegevens
  • Relevante opleidingen 
  • Relevante werkervaring

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je jouw persoonlijke ambities goed verwoordt.

3. Bedrijfsplan: de organisatie

In dit hoofdstuk zet je jouw plannen uiteen voor het bedrijf en de sector waarin je straks opereert.

Belicht eerst uitgebreid de laatste ontwikkelingen in de branche. Wat zijn de huidige pijnpunten en waar liggen kansen? Welk bestaand probleem ga jij met jouw product of dienst aanpakken?

Onderbouw de cijfers en statistieken die je gebruikt voor je plan altijd met betrouwbare bronnen.

Zorg ervoor dat je nooit statistieken uit jouw duim zuigt of loze beloften doet, want een investeerder kent de markt waarschijnlijk net zo goed als jij (en vaak zelfs beter). 

Branche-informatie

Informatie over de sector waarin je actief wilt zijn, is op verschillende plekken te vinden. Wat bijvoorbeeld te denken van: 

Soort bedrijf

Beschrijf vervolgens zo specifiek mogelijk wat voor soort bedrijf je wilt beginnen. Een freelance IT-consultant met internationale ambities heeft meestal andere dingen nodig dan een haptonoom en fysiotherapeut die samen een praktijk willen opzetten. 

Leg ook uit welke gevolgen deze keuze voor jouw bedrijfsvoering heeft.  Probeer vervolgens antwoord te geven op de volgende vraag: wat zijn de kernfactoren die mijn bedrijf tot een succes zullen maken? Een goed antwoord op deze vraag zou kunnen zijn:

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je een goed profiel maakt van jouw bedrijf.

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan voor je op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis PDF

4. Bedrijfsplan: de markt

Dit hoofdstuk staat in het teken van de afzetmarkt van je toekomstige onderneming. Waar liggen in jouw markt kansen en wat zijn risico's waarmee je rekening moet houden? Die zijn er namelijk altijd. Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar je voornaamste doelgroep en de gevestigde concurrentie, is dit het hoofdstuk om hiervan melding te maken.

Een marketingplan geeft zicht op kansen in de markt en de haalbaarheid van je doelstellingen.

5. Bedrijfsplan: het marketingplan

Door een goed marketingplan te schrijven, krijg je direct beter zicht op de kansen in de markt en (haalbaarheid van de) doelen uit je bedrijfsplan. Zo kun je jouw onderneming dus een vliegende start geven.

Het marketingplan moet je eigenlijk zien als een overkoepelende strategie, die op haar beurt weer uit verschillende onderdelen bestaat om de strategie mee te onderbouwen. Denk aan:

6. Bedrijfsplan: de financiën

Een financieel plan is een essentieel onderdeel van je ondernemingsplan. Je gaat hier in op de directe en indirecte kosten (bedrijfsruimte huren, bedrijfsmiddelen aanschaffen, personeel aannemen). Ook leg je uit hoe het businessmodel in elkaar steekt, wat de omzetverwachting is en hoe jij de liquiditeitsbegroting voor je ziet.

A. Businessmodel

Wanneer verwacht jij een eventuele investering terug te verdienen? Het maken van deze inschatting doe je door antwoord te geven op toekomstige investeerdersvragen als:

  • waar haal je de opbrengst vandaan?
  • Wat wordt de prijs?
  • Welke waarde en levensduur vertegenwoordigt een gemiddelde klant?
  • Hoe wordt de distributie geregeld?

B. Omzetverwachting

Hoewel niemand daadwerkelijk in de toekomst kan kijken, mag een berekening van de winst- en omzetverwachting voor de eerstvolgende twee jaar niet ontbreken.

Wat is jouw verwachte verkoop en hoe verhoudt zich dit tot de gemiddelde omzet in jouw branche? Ook hier duurt eerlijkheid en een realistische kijk op jouw kansen het langst, zelfs als de winstverwachting straks lager uitvalt dan je had gehoopt.

C. Liquiditeitsbegroting

Ook het opstellen van een betaalplan is van groot belang. Investeerders beoordelen aanvragen op rentabiliteit (maakt jouw bedrijf voldoende winst om rente en aflossing te betalen?) en solvabiliteit (de verhouding tussen het eigen en vreemd vermogen).

Tip: maak een overzicht van de verwachte maandelijkse inkomsten en uitgaven. Neem hierin ook eventuele betalingstermijnen, vakanties, extra investeringen en andere onverwachte uitgaven mee.

Een starter kan in de eerste jaren te maken krijgen met fluctuerende inkomsten. Vertel in het financieel plan hoe jij hiermee zult omgaan.

7. Bedrijfsplan: juridisch

Minder vaak genoemd, maar evengoed belangrijk om te noemen in je ondernemingsplan: welke maatregelen tref jij als het gaat om juridische zaken? Als ondernemer ontkom je meestal niet aan het opstellen van algemene voorwaarden, (ver)koopovereenkomsten en arbeidscontracten met werknemers.

Kijk ook of het nodig is om een octrooi of patent aan te vragen voor je product. En hoe ga jij straks om met  een eventueel juridisch conflict met een klant of leverancier?

Bijgewerkt op: 20-06-2019

Wat vind je van dit artikel?

x55
x20

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Ondernemingsplan voorbeelden

Hoe schrijf je een ondernemingsplan? Dit plan is een van de belangrijkste documenten van je start. Je gebruikt het om financiering te zoeken, maar vooral ook voor jezelf om de juiste richting te vinden. Op deze pagina vind je de nodige tips en tricks voor een sterk ondernemingsplan.

Nu aan de slag met je ondernemingsplan?

Download dan de gratis whitepaper: een ondernemingsplan in 10 stappen. Misschien heb je nu meer behoefte aan een handig overzicht met daarin de onderdelen van een goed ondernemingsplan. 

Dat vind je hier: wat staat er in een ondernemingsplan?

Gratis ondernemingsplan voorbeelden (PDF-bestand)

Ben jij op zoek naar een goed businessplan voorbeeld voor jouw sector? Download op Rabobank.nl gratis de volgende voorbeelden (PDF-bestand):

Ook op IkGaStarten vind je de nodige voorbeeldplannen. Bekijk hier een preview van het zzp voorbeeldplan, horeca voorbeeldplan, schoonheidssalon voorbeeldplan en detailhandel voorbeeldplan.

Je kunt ook gebruik maken van het ondernemingsplan template.

Business Model Canvas

Veel starters vinden het nog best lastig om een ondernemingsplan op papier te zetten. Klinkt dat herkenbaar? 

Misschien is het Business Model Canvas dan iets voor jou. Het is een schematische weergave van je bedrijf met bijvoorbeeld je doelgroep, verdienmodel en bedrijfsmiddelen. Steeds meer starters gebruiken dit schema.

De Startversterker

Wil je meer hulp met het maken van een ijzersterke start? In de Startversterker vind je slimme tips, tests en checklists. Test er bijvoorbeeld wat voor soort ondernemer jij bent.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.