Een goed bedrijfsplan schrijven doe je zo

Een goed bedrijfsplan schrijven? Zo doe je dat

Het ondernemersplan is een van de belangrijkste documenten voor elke starter. Met dit plan breng je kansen, de concurrentie én potentiële klanten van jouw onderneming in kaart. Hier lees je wat in het businessplan aan bod komt: een goed bedrijfsplan opstellen doe je zo.

1. Introductie en samenvatting

In het eerste deel van een ondernemingsplan stel je jezelf voor, maak je jouw plannen kenbaar en geef je een beknopte samenvatting van wat er in de andere hoofdstukken aan bod komt.

Heel belangrijk: houd het kort. Vergeet niet dat je na de inleiding nog een heel plan overhoudt om jouw idee uitgebreid toe te lichten. Ga op deze pagina dus alleen in op de reden waarom je juist wil starten met ondernemen en geef net voldoende informatie, zodat je de lezer 'triggert' tot verder lezen.

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe een goede introductie/samenvatting eruit ziet.

2. De man/vrouw achter de onderneming

Wie ben jij als ondernemer? Wat is je achtergrond en expertise en wat drijft jou om van dit nieuwe bedrijf een groot succes te maken?

In het hoofdstuk 'De Ondernemer' geef je antwoord op dit soort vragen, zodat de lezer van je bedrijfsplan jou vast een beetje leert kennen.

Daarnaast is dit hoofdstuk een goede plek om basale persoonsgegevens te vermelden, zoals jouw adres- en contactgegevens, eventuele relevante opleidingen die je hebt gevolgd etc.

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je jouw persoonlijke ambities goed verwoordt.

3. Bedrijf en organisatie

In dit hoofdstuk zet je jouw plannen uiteen voor het bedrijf en de sector waarin je straks zult opereren.

Belicht eerst uitgebreid de laatste ontwikkelingen in de branche: wat zijn de huidige pijnpunten en waar liggen kansen? Welk bestaand probleem ga jij met jouw product of dienst aanpakken?

Onderbouw de cijfers en statistieken die je gebruikt voor je plan altijd met betrouwbare bronnen.

Zorg ervoor dat je nooit statistieken uit jouw duim zuigt of loze beloften doet, want een investeerder kent de markt waarschijnlijk net zo goed als jij (en vaak zelfs beter). 

Tip: raadpleeg de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de brancheinformatie van de Rabobank voor actuele kennis, cijfers en trends. Klik bijvoorbeeld hier voor meer actuele cijfers over de horeca en gezondheidszorg.

Beschrijf vervolgens zo specifiek mogelijk wat voor soort bedrijf je wilt beginnen. Een freelance IT-consultant met internationale ambities heeft meestal andere dingen nodig dan een haptonoom en fysiotherapeut die samen een praktijk willen opzetten. 

Leg ook uit welke gevolgen deze keuze voor jouw bedrijfsvoering heeft. 

Probeer vervolgens antwoord te geven op de volgende vraag: wat zijn de kernfactoren die mijn bedrijf tot een succes zullen maken? Een goed antwoord op deze vraag zou kunnen zijn:

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je een goed profiel maakt van jouw bedrijf.

4. De markt

Dit hoofdstuk staat in het teken van de afzetmarkt van je toekomstige onderneming. Waar liggen in jouw markt kansen en wat zijn risico's (die zijn er namelijk ook altijd) waarmee je rekening moet houden?

Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar je voornaamste doelgroep en de gevestigde concurrentie, is dit het hoofdstuk om hiervan melding te maken.

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je jouw markt goed in kaart kunt brengen.

Een marketingplan geeft zicht op kansen in de markt en de haalbaarheid van je doelstellingen.

5. Het marketingplan

Door een goed marketingplan te schrijven, krijg je direct beter zicht op de kansen in de markt en (haalbaarheid van de) doelen uit je bedrijfsplan. Zo kun je jouw onderneming dus een vliegende start geven.

Het marketingplan moet je eigenlijk zien als een overkoepelende strategie, die op haar beurt weer uit verschillende onderdelen bestaat om de strategie mee te onderbouwen. Denk aan een SWOT-analyse, de marketingmix en een branche- en marktonderzoek

Op deze pagina lees je hoe het opstellen van een concreet marketingplan in zijn werk gaat.

6. Financieel plan

Een financieel plan is een essentieel onderdeel van je ondernemingsplan.

Je gaat hier niet alleen in op de directe en indirecte kosten (denk aan: bedrijfsruimte huren, bedrijfsmiddelen aanschaffen, personeel aannemen etc.), maar legt ook uit hoe het businessmodel in elkaar steekt, wat de omzetverwachting is en hoe jij de liquiditeitsbegroting voor je ziet.

  • Businessmodel: wanneer verwacht jij een eventuele investering terug te verdienen? Het maken van deze inschatting doe je door antwoord te geven op toekomstige investeerdersvragen als:
    • waar haal je de opbrengst vandaan?
    • Wat wordt de prijs?
    • Welke waarde en levensduur vertegenwoordigt een gemiddelde klant?
    • En hoe wordt de distributie geregeld?
       
  • Omzetverwachting: hoewel niemand daadwerkelijk in de toekomst kan kijken, mag een berekening van de winst- en omzetverwachting voor de eerstvolgende twee jaar niet ontbreken.

    Wat is jouw verwachte verkoop en hoe verhoudt zich dit tot de gemiddelde omzet in jouw branche? Ook hier duurt eerlijkheid en een realistische kijk op jouw kansen het langst, zelfs als de winstverwachting straks lager uitvalt dan je had gehoopt.
     
  • Liquiditeitsbegroting: ook het opstellen van een betaalplan is van groot belang. Investeerders beoordelen aanvragen op rentabiliteit (maakt jouw bedrijf voldoende winst om rente en aflossing te betalen?) en solvabiliteit (de verhouding tussen het eigen en vreemd vermogen).

    Tip: maak een overzicht van de verwachte maandelijkse inkomsten en uitgaven. Neem hierin ook eventuele betalingstermijnen, vakanties, extra investeringen en andere onverwachte uitgaven mee.

    Een startup kan daarnaast in de eerste jaren te maken krijgen met fluctuerende inkomsten. Geef duidelijk in het financieel plan hoe jij hiermee zult omgaan.

Op deze pagina vind je tips voor het opstellen van een goed financieel plan.

7. Algemene/juridische zaken

Minder vaak genoemd, maar evengoed belangrijk om te noemen in je ondernemingsplan: welke maatregelen tref jij als het gaat om juridische zaken? 

Als ondernemer ontkom je meestal niet aan het opstellen van algemene voorwaarden, (ver)koopovereenkomsten en arbeidscontracten met werknemers.

Kijk ook of het nodig is om een octrooi of patent aan te vragen voor je product. En hoe ga jij straks om met  een eventueel juridisch conflict met een klant of leverancier?

Op deze pagina lees je welke juridische zaken van belang zijn om te vermelden in je bedrijfsplan.

Een strak bedrijfsplan hoort bij een solide basis. Benieuwd wat er nog meer bijhoort? Dat lees je in Checklist solide basis.


Extra! Gratis whitepaper: ondernemingsplan in 10 stappen

Blijf je het lastig vinden om jouw idee onder woorden te brengen? In deze whitepaper leggen wij uit hoe je in 10 stappen een goed businessplan maakt. Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf.  

Download gratis PDF

 

Bijgewerkt op: 07-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x33
x14

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan voorbeelden

Hoe schrijf je een ondernemingsplan? Dit plan is een van de belangrijkste documenten van je start. Je gebruikt het om financiering te zoeken, maar vooral ook voor jezelf om de juiste richting te vinden. Op deze pagina vind je de nodige tips en tricks voor een sterk ondernemingsplan.

Nu aan de slag met je ondernemingsplan? Download de gratis whitepaper 'Een ondernemingsplan in 10 stappen'. Benieuwd welke onderdelen in je ondernemingsplan horen? Dat vind je op de pagina Wat staat er in een ondernemingsplan?

Gratis ondernemingsplan voorbeelden

Ben jij op zoek naar een goed businessplan voorbeeld voor jouw sector? Download op Rabobank.nl gratis de volgende voorbeelden (PDF-bestand):

Hoe zien onze voorbeeldplannen eruit? Bekijk hier een preview van het zzp voorbeeldplan, horeca voorbeeldplan, schoonheidssalon voorbeeldplan en detailhandel voorbeeldplan. Of maak gebruik van het ondernemingsplan template en de voorbeeldplannen hierboven. 

Business Model Canvas

Vind je het lastig om je ondernemingsplan op papier te krijgen? Misschien is het Business Model Canvas dan iets voor jou. Het is een soort schematische weergave van je bedrijf met bijvoorbeeld je doelgroep, verdienmodel en bedrijfsmiddelen.

Lees hier alles over 'De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas'.

Je ondernemingsplan is de basis van je start. Wil je meer hulp met het maken van een ijzersterke start? In de Startversterker vind je slimme tips, tests en checklists. Test er bijvoorbeeld wat voor soort ondernemer jij bent.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.