5. Het marketingplan

Bijgewerkt op 12 mei 2020
2 min  leestijd
2.081
Image
Van idee naar praktische aanpak: het marketingplan

Een marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit bij tijdgebrek laten doen door een extern (marketing)bureau.

Zelf een marketingplan op poten zetten heeft zo zijn voordelen. Op deze manier krijg je namelijk direct beter zicht op de kansen in de markt. Ook zie je meteen hoe haalbaar de doelen uit je bedrijfsplan zijn. Dat laatste is cruciaal.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Marketingmix gebruiken

Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is de marketingmix. Hiermee vertaal je je plannen naar een praktische aanpak.

Want al heb je nog zo’n duidelijke visie: je wilt uiteindelijk bereiken dat de klant bij je komt en niet naar de concurrent gaat.

4 P's

De vier belangrijkste P's van de marketingmix zijn:

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie

Je maakt in dit onderdeel van je plan uitgebreide analyses van onder meer het product/de dienst, de prijs, de plaats en de promotie hiervan.

Geen idee waar je moet beginnen met het opstellen van een goed marketingplan? Deze praktische artikelen zijn een goed startpunt:

Download een gratis voorbeeldplan

Hulp nodig bij het schrijven van je ondernemersplan? Gebruik dan een van onze gratis voorbeeldplannen als leidraad voor je eigen plan. Check ook de kantlijn voor meer handige ondernemerstips. 

Gratis voorbeelden ondernemingsplan 

« Ga terug naar hoofdstuk 4 - Ga verder naar hoofdstuk 6 »
« Ga terug naar de overzichtspagina

Meer over wat staat er in een ondernemingsplan?

Meer over wat staat er in een ondernemingsplan?