bedrijfspand huren onderhandelen voorwaarden

Checklist: bedrijfspand huren

Startende ondernemers werken in eerste instantie vaak vanuit huis, maar als je een bedrijfspand nodig hebt, vraag je je al snel af: ga je een pand kopen of huren?

Wanneer je nog aan het groeien bent en niet over de middelen beschikt om een dergelijke aankoop te doen, ligt huren voor de hand. Denk hierbij aan de volgende punten:

1. Bedrijfsruimte

Bedenk eerst welke bedrijfsruimte op jou van toepassing is. Er zijn drie soorten:

  1. Middenstandsbedrijfsruimten
  2. Kantoren
  3. Praktijkruimten

Heb je geen winkel of horecazaak, dan valt jouw bedrijf automatisch onder 'overige bedrijfsruimten'.Je zit in dat geval niet vast aan een minimale of maximale huurperiode en kunt op ieder moment de huur laten ingaan.

Als je de gewenste huurperiode niet schriftelijk laat vastleggen, wordt een huurovereenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Ook over de huurprijs kunnen onderling afspraken worden gemaakt.

2. Oppervlakte

Voordat je op zoek gaat naar een geschikt bedrijfspand of een bedrijfsmakelaar inschakelt, moet je precies weten waarnaar je op zoek bent. Jouw onderneming mag nu nog misschien wat aan de kleine kant zijn, de kans bestaat dat je sneller doorgroeit dan verwacht.

Houd hier rekening mee bij het bepalen van de gewenste oppervlakteruimte. Het heeft weinig zin om voor vier personen in een pand voor vijftig man te gaan zitten, maar een ruimte enigszins 'op de groei' huren is een goede investering.

andres

Bedrijfspand financieren?

Hoe financier je een bedrijfspand? Waar begin je? De Rabobank helpt je graag verder met het vinden van de juiste financiële oplossing voor jou.

Bekijk de mogelijkheden

3. Locatie

Ondernemers vinden de locatie van hun bedrijf vaak erg belangrijk: zij willen goed bereikbaar zijn en tegelijkertijd een visitekaartje afgeven aan hun doelgroep en klantenkring.

Onderhoud van het pand

De sfeer van het pand, maar ook de staat van het onderhoud speelt hierbij een belangrijke rol. Een statig herenhuis kan op het eerste gezicht prachtig zijn, maar met tochtige of gehorige werkruimtes maak je niemand blij.

Bereikbaarheid van je pand

Vergeet ook niet te kijken naar parkeergelegenheid en nabijgelegen stations of bushaltes. Onthoud dat hoe beter de locatie is, des te hoger de huurprijs zal uitvallen.

Bedrijvencentrum

Een meer voordelige optie is om jouw bedrijf te vestigen in een bedrijvencentrum. In dat geval houd je een eigen kantoorruimte, maar deel je de kosten voor aanwezige faciliteiten - denk aan receptie, sanitair, kopieermachine - met andere huurders.

Flexplek

Wil je nog kleiner beginnen, dan is een flexplek wellicht een optie. Je kunt bij deze aanbieders vaak een maandabonnement nemen of - afhankelijk van de hoeveelheid werk die je hebt - per dag een plek huren.

Het is tegelijkertijd een handige plaats om collega’s te ontmoeten, om samen te lunchen, om te netwerken of om te sparren met andere ZZP’ers.

4. Btw

In de meeste gevallen is de verhuur van een bedrijfspand vrijgesteld van btw. Het kan echter voordelig uitpakken om de verhuur toch te belasten met btw. De verhuurder en huurder kunnen in overleg kiezen voor de 'optie voor belaste verhuur'.

Je leest hierover meer op deze webpagina van de Belastingdienst.

Los van de btw mag je alle kosten van jouw bedrijfspand fiscaal aftrekken van de opbrengsten van jouw bedrijf. Daar vallen onder andere huur en de energie- en verzekeringskosten onder.

5. Gemeente

Als je het perfecte bedrijfspand gevonden hebt, doe je er verstandig om voor het afsluiten van het contract contact op te nemen met de gemeente.

Informeer naar de toekomst en check hoe het zit met eventuele schonegrondverklaringen, bestemmingsplannen en milieuvergunningen. Krijg je hier straks op jouw nieuwe locatie ook mee te maken?

6. Verhuizen

Je kunt ervoor kiezen om de verhuizing zelf te regelen, maar het scheelt een hoop stress als je dit uitbesteedt en een bedrijfsverhuizer inschakelt. Je hoeft jouw werkzaamheden dan vaak maar kort te onderbreken.

Een bedrijfsverhuizer neemt veel zorgen uit handen en regelt indien gewenst bijvoorbeeld ook de opslag, schoonmaak, ICT en beveiliging op jouw nieuwe adres.

Let bij het zoeken naar een geschikte organisatie op het keurmerk Professionele Project Verhuizers (PPV), zodat je zeker weet dat je met een ervaren bedrijfsverhuizer in zee gaat en onnodige problemen voorkomt.

Lees ook

Vind het perfecte bedrijfspand in 5 stappen
Huisvesting: wat zijn jouw mogelijkheden als starter?
Onderhandelen over huurvoorwaarden? Dat doe je zo
Een bedrijfsplan in 10 stappen
Een bedrijf starten: waar begin je?
10 manieren om de start van je bedrijf te financieren

Bijgewerkt op: 12-11-2019

Wat vind je van dit artikel?

x8
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Huisvesting

Of je ervoor kiest om eerst vanuit huis te werken of direct op zoek te gaan naar een bedrijfspand, hangt af van meerdere factoren. Zo speelt jouw branche hierbij zeker een rol, maar kijk je ook naar de grootte van het bedrijf en of je personeel in dienst wilt nemen. Hier vind je informatie over wat er zoal komt kijken bij het vinden van een leuk kantoor, mooie praktijk of grote werkruimte. Populaire artikelen over huisvesting zijn:


Liever voorlopig flexwerken? Hier vind je een overzicht van de bekendste flexwerkplekken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.