Eigen bedrijf: nu is het moment

6 manieren om je concurrenten af te troeven

Concurrentie houdt je scherp. Hoe je het ook wendt of keert, in elke branche zul je ondernemers tegenkomen met een vergelijkbaar product of dienst. Als (startende) ondernemer is het de kunst om te voorkomen dat je klant overloopt naar de concurrent. 

1. Hogere kwaliteit dan de concurrent

Als je potentiële klanten op zoek gaan naar een product of dienst, zijn ze niet op zoek naar iets matigs. Ze willen goede kwaliteit. 

Als jouw prijs iets hoger ligt dan bij de concurrent, maar de kwaliteit aantoonbaar beter is, zullen de meeste klanten voor jou kiezen.

Zoek de beste grondstoffen en doe goed onderzoek naar alle partijen binnen de supply chain. Alleen zo weet je exact welke kwaliteit je levert.

2. De juiste prijs

Goedkoop is vaak duurkoop, dat weet de klant ook. Ga daarom altijd voor de hoogst haalbare kwaliteit, ook als dit betekent dat je prijzen daardoor iets hoger zullen uitvallen.

Als je een dienst aanbiedt, mag je ook best een hogere prijs vragen als je bijvoorbeeld meer ervaring of een specialisatie hebt.

Hoe duur moet mijn product/dienst zijn?

Natuurlijk is er ook zoiets als een te hoge prijs. Kijk op de websites van je concurrenten om een inschatting te maken van de gemiddelde prijs. Ga hier niet te ver boven zitten.

Vind je het lastig om tot een goede prijs te komen? In dit artikel leer je de ideale kostprijs berekenen.

3. Betere service dan concurrenten

Mond-tot-mondreclame is enorm belangrijk als je je klantenkring wilt uitbreiden.

Ondernemers die hameren op klantvriendelijkheid, een goede bereikbaarheid, snelle leveringstijd en het adequaat oplossen van problemen, plukken daar uiteindelijk de vruchten van.

Denk hierbij om het volgende:

  • Roep nooit zelf van de daken dat je bedrijf geweldige service biedt; dat kan ergernis wekken bij een klant die dit anders heeft ervaren
  • Laat je niet verleiden tot het 'Wij van wc eend-praatje'. Vraag tevreden klanten liever om een recensie achter te laten, dat is veel waardevoller

4. Je Unique Selling Point (USP)

Waarin onderscheidt je bedrijf zich van concurrenten? Ga op zoek naar de factoren die uw producten, diensten of processen waarin je (in positieve zin) verschilt van de rest. Dit zijn je Unique Selling Points.

 

Tip:Beter vergelijken met concurrenten? Stel een concurrentieanalyse op!

Zit het bijvoorbeeld in het uitgebreide aanbod of juist in de jarenlange expertise van je bedrijf? Hoe tastbaarder je kwaliteiten, des te beter je het argument kunt verkopen.

5. Extra's

Potentiële klanten houden van voordelen. Met het bieden van iets extra's bij een aankoop of bestelling kun je nog meer consumenten over de streep trekken.

Zoek deze speciale aanbiedingen niet alleen in gratis producten, maar denk ook eens aan het gratis aanbieden van extra informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een magazine of nieuwsbrief.

Bijgewerkt op: 27-09-2019

Wat vind je van dit artikel?

x22
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.