Verkoopprijs berekenen: hoeveel vraag je?

Bijgewerkt op 11 mei 2022
6 min  leestijd
138.759
Image
Verkoopprijs berekenen

De prijsbepaling is een van de belangrijkste onderdelen van het ondernemen. Bij het leveren van diensten is dat het uurtarief en bij de verkoop van een product is dit de verkoopprijs. De winstmarge is hierbij doorslaggevend. Hoe kun je de verkoopprijs berekenen?

De juiste verkoopprijs berekenen

Je kunt je verkoopprijs berekenen op basis van jouw kosten, winstmarge en btw-tarief. Maar je bepaalt de juiste prijs vooral ook op basis van jouw toegevoegde waarde, de branche en concurrentie.

In dit artikel vertellen we je meer over: 

Verkoopprijs op basis van je toegevoegde waarde

De berekening van je verkoopprijs (kostprijs of inkoopprijs + winstmarge + btw) behandelen we hieronder. Maar belangrijk in je prijsbepaling is jouw specialisme en toegevoegde waarde. Je maakt namelijk het verschil met een uniek product of specialisme in je dienstverlening. Daar mag je ook een goede prijs voor vragen.

Voor de bepaling van je uurtarief als zzp'er is het raadzaam om je vaste lasten, ondernemerskosten en het aantal declarabele uren te verrekenen. Maar het ideale uurtarief hangt ook af van de desbetreffende branche, de concurrentie én jouw toegevoegde waarde.

Uurtarief in 5 stappen

Onderscheiden van de concurrentie

Thomas Deters van Azalp legt in dit startersverhaal uit waarom je je moet onderscheiden van de concurrentie: "Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Ondernemingen die de focus op prijs leggen, vallen op een gegeven moment om. De waarde van bedrijven zit namelijk niet in de omzet."

Thomas Deters (Azalp): "Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld."

Om te blijven bestaan moet je je onderscheiden op andere dingen dan prijs én is het belangrijk om je marge hoog genoeg te houden, zodat je ook genoeg winst maakt. 

Hoge winstmarges dankzij unieke producten of grote volumes

Zoek daarom naar een product of dienst waarmee je een hoge winstmarge kunt behalen. Dit kan een coole gadget zijn, maar het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Een bekend voorbeeld van een merk dat veel geld verdient met branding en hoge marges is Apple. Ook luxe kledingmerken pakken hoge winstmarges.

Als je in een prijzenslag belandt, worden de marges erg klein. Dan haal je misschien wel een hoge omzet, maar een lage winst.

Verkoopprijs op basis van verdienmodel

Denk goed na over je verdienmodel. Door je product of dienst op verschillende manieren of in varianten aan te bieden, kun je spelen met je verkoopprijs en marges. 

Interessant is bijvoorbeeld een lokaasmodel waarbij de fabrikant hoge marges behaalt door de dure benodigdheden bij een product, zoals koffiecups of printercartridges. Het apparaat zelf, de koffieautomaat of printer, zet het bedrijf daarbij juist relatief voordelig in de markt. 

Een bekend voorbeeld van een abonnementenmodel is Mailchimp. Daar kunnen klanten gratis instappen en eenvoudige nieuwsbrieven versturen naar hun abonnees. Groeit  de klant, dan betalen ze voor extra features. Ook betalen ze dan per maand en ook nog eens op basis van aantal abonnees. De prijs stijgt dus met de klant mee. 

Voorbeeld ondernemingsplan detailhandel

Voorbeeld ondernemingsplan retail

Vergroot je kansen op een succesvolle start! Bekijk het complete voorbeeld ondernemingsplan met handige tips

Download gratis voorbeeld

Zo kun je de verkoopprijs berekenen

Wil je de verkoopprijs berekenen op basis van de inkoopprijs en marge? Of wil je weten of je met jouw bedachte verkoopprijs wel genoeg marge behaalt? We vertellen je uit welke componenten de verkoopprijs bestaat en hoe je die berekent op basis van marge.  

De verkoopprijs is uit drie onderdelen opgebouwd:

  1. Kostprijs / inkoopprijs
  2. Winstmarge
  3. Btw-tarief

1. Kostprijs / inkoopprijs

Je begint met de inkoopprijs of de kostprijs van het product. De inkoopprijs staat vast, dat is de prijs die je bij leveranciers betaalt. 

Als het gaat om een kostprijs van een product moet je deze eerst samenstellen. Zoals die van een oliebol bijvoorbeeld: meel, krenten, olie, personeel, winkel, etc.

2. Marge berekenen of bepalen

De winstmarge kun je op twee manieren bepalen:

  • Met een vast bedrag
  • Met een percentage

Als je een percentage gebruikt, bereken je dit deel over de verkoopprijs, niet over de inkoopprijs. Als je later korting aan klanten geeft, is dit makkelijker te verrekenen en weet je ook precies hoeveel korting je geeft. Dit zullen we hieronder illustreren aan de hand van een berekening.

Verder lezen over marge? Zo bereken je drie soorten marges (zowel bruto als netto)

Winstmarge over de inkoopprijs

Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.

Wanneer je in de winkel vervolgens een korting van 30% op jouw broek geeft, (30% van € 130) bedraagt de verkoopprijs plots € 91.

Procentueel is de korting even groot als de winstmarge, maar toch lijd je verlies.

Winstmarge over de verkoopprijs

Reken daarom de winstmarge over de verkoopprijs.  Als de inkoopprijs € 100 bedraagt en je hanteert een winstmarge van 30% van de verkoopprijs, moet de verkoopprijs € 142,90 zijn. (100 x 10/7). Als je nu 30% korting geeft, speel je quitte.

Dit rekent niet alleen makkelijker, maar jouw marge is ook groter en leidt tot een hogere omzet. En hopelijk meer winst.

3. Btw verrekenen over je verkoopprijs

Om bovenstaand voorbeeld overzichtelijk te houden, hebben we voor het gemak de prijzen zonder btw genomen.

De btw is uiteraard ook onderdeel van de verkoopprijs. Bovenop de verkoopprijs komt dus nog het hoge tarief (21%) of het lage tarief (9%) voor goederen.

Hoog btw-tarief

Het hoge btw-tarief van 21% geldt voor bijna alle goederen en diensten, zoals de spijkerbroek uit bovenstaand voorbeeld.

De verkoopprijs van de broek wordt dus €142,90 + 21% btw = € 172,91. Die je vervolgens weer mooi kunt afronden naar € 179,95.

Laag btw-tarief 

Het lage btw-tarief van 9% is voor zaken die vanwege algemeen nut betaalbaar moeten blijven, zoals eten en drinken. En voor producten en diensten waarvan de overheid de verkoop wil stimuleren.

Onder het kabinet Rutte 3 is dit lage tarief per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Een kop koffie van € 2,50 werd daardoor dus 7 cent duurder.

Ondernemers stonden voor de keuze: of de koffie voor € 2,60 verkopen; of de winstmarge per kop koffie omlaag brengen, als ze de verhoging niet doorrekenden.

Btw-calculator

Met onze btw-calculator bereken je de juiste verkoopprijs en zet je altijd de goede bedragen op offertes en facturen. En de calculator is ook nog eens handig bij de boekhouding en btw-aangifte.

Gratis whitepaper: uurtarief berekenen

Gaat het bij jou niet zozeer om productprijzen, maar om het verhuren van een expertise? Dan heb je waarschijnlijk geen verkoopprijs, maar een uurtarief. Je zult geen of weinig inkoopkosten hebben, dus wordt de berekening een beetje anders. 

Hoe je je uurtarief bepaalt en berekent, lees je in onze gratis whitepaper 'Een hoger uurtarief: zo bereken je het'. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over uurtarief

Meer over uurtarief
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2022

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten