Verkoopprijs berekenen: hoeveel vraag je?

Bijgewerkt op 14 februari 2023
8 min  leestijd
165.483
Auteur: Roy Timmerman
Getekende afbeelding van een fotocamera met diverse woorden erop geschreven

De prijsbepaling is een van de belangrijkste onderdelen van het ondernemen. Bij het leveren van diensten is dat je uurtarief en bij de verkoop van een product is dit de prijs per artikel. Hoe kun je de verkoopprijs berekenen?

In dit artikel leggen we uit hoe je de juiste verkoopprijs berekent voor jouw product of dienst. Wil je direct naar een specifiek onderwerp? Klik dan op een van onderstaande hoofdstukken:

  1. Prijsbepaling specialisme
  2. Prijsbepaling verdienmodel
  3. Verkoopprijs berekenen
  4. Gratis whitepaper: 'Uurtarief bepalen'
  5. Vragen over het berekenen van de verkoopprijs

1. Prijsbepaling aan de hand van je specialisme en toegevoegde waarde

De berekening van je verkoopprijs (kostprijs of inkoopprijs + winstdeel + btw) behandelen we verderop in dit artikel. Jouw specialisme en unieke toegevoegde waarde zijn echter misschien wel de belangrijkste factoren om je prijs mee te bepalen. 

Je maakt namelijk het verschil met een uniek product of specialisme in je dienstverlening. Daar mag je ook een goede prijs voor vragen. Voor de bepaling van je uurtarief als zzp'er is het raadzaam om je vaste lasten, ondernemerskosten en het aantal declarabele uren te verrekenen.


Bereken jouw ideale uurtarief

Het ideale uurtarief van een zzp'er hangt echter ook af van de desbetreffende branche, de concurrentie én jouw toegevoegde waarde. Klik op onderstaande knop om binnen 5 minuten jouw ideale uurtarief te berekenen.

Uurtarief in 5 stappen


Onderscheiden van de concurrentie

Thomas Deters van Azalp legt in dit startersverhaal uit waarom je je moet onderscheiden van de concurrentie: "Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Ondernemingen die de focus op prijs leggen, vallen op een gegeven moment om. De waarde van bedrijven zit namelijk niet in de omzet."

Thomas Deters (Azalp): "Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld."

Om te blijven bestaan moet je je ook onderscheiden aan de hand van andere dingen dan de verkoopprijs. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om je winst verhoudingsgewijs op peil te houden.

Hoge winstpercentages dankzij unieke producten of grote volumes

Zoek daarom naar een product of dienst waarmee je verhoudingsgewijs veel winst kunt behalen. Dit kan een coole gadget zijn, maar het hoeft niet altijd een ingewikkeld product te zijn. Een bekend voorbeeld van een merk dat flinke winst behaalt in verhouding tot de kostprijs van hun producten, is Apple. Ook luxe kledingmerken kennen vaak hoge winsten.

Als je in een prijzenslag belandt, wordt het winstdeel erg klein. Vaak haal je dan wel een hoge omzet, maar maakt slechts weinig winst.

2. Prijsbepaling aan de hand van je verdienmodel

Denk goed na over je verdienmodel. Door je product of dienst op verschillende manieren of in varianten aan te bieden, kun je spelen met je verkoopprijs en met de winst die je maakt. 

Interessant is bijvoorbeeld een 'lokaasmodel'. Hierbij behaalt de fabrikant hoge winsten door de verkoop van dure benodigdheden bij een product, zoals koffiecups of printercartridges. Het apparaat zelf, de koffieautomaat of printer, zet het bedrijf daarbij juist relatief voordelig in de markt. 

Abonnementenmodel

Een verdienmodel waarbij de verkoopprijs wordt bepaald aan de hand van het succes van de klant, is het 'abonnementenmodel'. Een bekend bedrijf dat een abonnementenmodel gebruikt, is Mailchimp. Daar kunnen klanten gratis instappen en eenvoudige nieuwsbrieven versturen naar hun abonnees.

Groeit de klant, dan betalen ze voor extra features. Ze betalen dan per maand een bedrag, en vaak ook nog eens op basis van het aantal abonnees op hun nieuwsbrief. De prijs (en de winst) groeit bij dit model dus met de klant mee. 

Voorbeeld ondernemingsplan detailhandel

Voorbeeld ondernemingsplan retail

Vergroot je kansen op een succesvolle start! Bekijk het complete voorbeeld ondernemingsplan met handige tips

Download gratis voorbeeld

3. Verkoopprijs berekenen op basis van kosten en winst

Wil je de verkoopprijs berekenen op basis van de inkoopprijs en het percentage winst? Of wil je weten of jouw verkoopprijs wel genoeg winst oplevert? In dit hoofdstuk leggen we uit uit welke componenten de verkoopprijs bestaat, en hoe je die berekent op basis van het winstpercentage.  

De verkoopprijs is uit drie onderdelen opgebouwd, die we in dit hoofdstuk zullen bespreken:

  1. Kostprijs/inkoopprijs
  2. Winstdeel bepalen
  3. Btw verrekenen over je verkoopprijs

1. Kostprijs/inkoopprijs

Je begint met de inkoopprijs of de kostprijs van het product of dienst. De inkoopprijs staat vast; het is de prijs die je aan je leveranciers betaalt. 

Als het gaat om een kostprijs van een product moet je deze eerst samenstellen. Zoals die van een oliebol bijvoorbeeld: meel, krenten, olie, personeel, winkel, etc.

In dit artikel lees je alles over het bepalen van de juiste kostprijs

2. Winstdeel bepalen

Welk deel van de prijs uit winst (de zogeheten winstmarge) bestaat, kun je op twee manieren bepalen:

  • Aan de hand van een vast bedrag.
  • Aan de hand van een percentage.

Als je een percentage gebruikt, dan bereken je dit deel over de verkoopprijs. Als je later korting aan klanten geeft, dan is dit makkelijker te verrekenen. Bovendien weet je dan ook precies hoeveel korting je geeft. Dit zullen we hieronder illustreren aan de hand van een berekening.

Percentage winst over de inkoopprijs

Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.

Wanneer je in de winkel vervolgens een korting van 30% op jouw broek geeft (30% van € 130), dan bedraagt de verkoopprijs nog maar € 91. Procentueel is de korting in het voorbeeld dus even groot als de winst, maar toch lijd je verlies.

Percentage winst over de verkoopprijs

Bereken daarom het winstpercentage over de verkoopprijs. Als de inkoopprijs € 100 bedraagt en je hanteert een winstpercentage van 30% van de verkoopprijs, dan moet de verkoopprijs € 142,90 zijn. (100 x 10/7).

Als je nu 30% korting geeft, speel je quitte. Deze methode rekent niet alleen makkelijker, maar jouw winstpercentage is ook groter en leidt tot een hogere omzet.

3. Btw verrekenen over je verkoopprijs

Om bovenstaand voorbeeld overzichtelijk te houden, hebben we de prijzen zonder btw genomen. Uiteraard is ook de btw onderdeel van de verkoopprijs. Bovenop de verkoopprijs komt dus nog het hoge tarief (21%) of het lage tarief (9%) voor goederen.

Hoog btw-tarief

Het hoge btw-tarief van 21% geldt voor bijna alle goederen en diensten, zoals de spijkerbroek uit bovenstaand voorbeeld. De verkoopprijs van de broek wordt dus €142,90 + 21% btw = €172,91. Een handige ondernemer kan die prijs vervolgens natuurlijk mooi afronden naar €179,95.

Laag btw-tarief 

Het lage btw-tarief van 9% is voor zaken die vanwege algemeen nut betaalbaar moeten blijven, zoals eten en drinken. En voor producten en diensten waarvan de overheid de verkoop wil stimuleren.

Onder het kabinet Rutte 3 is dit lage tarief per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Een kop koffie van €2,50 werd daardoor dus 7 cent duurder. Ondernemers stonden voor de keuze: of de koffie voor €2,60 verkopen; of de winst per kop koffie overlagen.

Handig: Btw-calculator

Met onze btw-calculator bereken je de juiste verkoopprijs en zet je altijd de goede bedragen op offertes en facturen. En de calculator is ook nog eens handig bij de boekhouding en btw-aangifte.

4. Gratis whitepaper: uurtarief berekenen

Gaat het bij jou niet zozeer om producten die je verkoopt, maar om het verhuren van een expertise? Dan heb je waarschijnlijk geen verkoopprijs, maar een uurtarief. Je zult dan waarschijnlijk geen of weinig inkoopkosten hebben, en dus wordt de berekening een beetje anders. 

Hoe je je uurtarief bepaalt en berekent, lees je in onze gratis whitepaper 'Een hoger uurtarief: zo bereken je het'. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

5. Veelgestelde vragen over het berekenen van de verkoopprijs:

  • Hoe bereken je als ondernemer de verkoopprijs van je producten of diensten?
    In dit artikel lees je hoe je de juiste verkoopprijs berekent voor jouw product of dienst. Hiervoor bestaan verschillende methodes en criteria. Onder andere je toegevoegde waarde, de kostprijs en het gehanteerde verdienmodel van je bedrijf spelen hierbij een rol.
  • Uit welke onderdelen bestaat de verkoopprijs van een product of dienst?
    In dit artikel over de prijsbepaling van producten en diensten staat dat de verkoopprijs bestaat uit de componenten kostprijs/inkoopprijs, het winstdeel, en te verrekenen btw over je verkoopprijs.
  • Welke rol speelt het gehanteerde verdienmodel bij het berekenen van de verkoopprijs van producten?
    Die is erg bepalend, want er zijn verdienmodellen die het mogelijk maken om je product of dienst op verschillende manieren of in varianten aan te bieden. Interessant is bijvoorbeeld het 'lokaasmodel'. Hierbij behaalt de fabrikant hoge winsten door de verkoop van dure benodigdheden bij een product, zoals koffiecups of printercartridges. Het apparaat zelf, de koffieautomaat of printer, zet het bedrijf daarbij juist relatief voordelig in de markt.
  •  

Meer over uurtarief

Meer over uurtarief
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten