Verkoopprijs berekenen

Verkoopprijs berekenen: hoeveel vraag je?

Een van de belangrijkste onderdelen van het ondernemen is de prijsbepaling. Bij het leveren van diensten is dat het uurtarief en bij de verkoop van een product is dit de verkoopprijs. De winstmarge is hierbij doorslaggevend.

De juiste verkoopprijs bereken je op basis van jouw kosten, winstmarge en btw-tarief, maar vooral ook op basis van jouw toegevoegde waarde, de branche en concurrentie. Hoe deze verkoopprijs tot stand komt (kostprijs of inkoopprijs + winstmarge + btw) behandelen we hieronder.

De winst per product haal je uit de marge tussen de inkoop- en verkoopprijs (excl. btw) en die marge wil je zo hoog mogelijk hebben. Toch kan het lastig zijn om een goede balans te vinden tussen een hoge prijs, vraag en aanbod en de concurrentie.

Maak het verschil met je specialisme

Je wilt niet te hoog in de boom gaan zitten, maar als je in een prijzenslag belandt, worden de marges erg klein. Dan haal je misschien wel een hoge omzet, maar een lage winst. Je maakt het verschil met een uniek product, jouw toegevoegde waarde of specialisme.

Thomas Deters van Azalp legt in dit startersverhaal uit waarom je je moet onderscheiden van de concurrentie.  "Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld. Ondernemingen die de focus op prijs leggen, vallen op een gegeven moment om. De waarde van bedrijven zit niet in de omzet."

"Om een webwinkel te beginnen, moet je de lat zo hoog mogelijk leggen. Lukt dat? Dan heb je goud in handen. Creëer je eigen waarde. Iedereen kan op het laagste punt instappen, maar zonder waarde ben je niks. Dan is je bedrijf gebaseerd op gebakken lucht. Een zeepbel."

Henk Jan Bijmolt van Gadero: "Ik denk dat als je je in de huidige wereld van webshops wilt onderscheiden, je dat niet op prijs moet doen. Op de lange termijn red je dat niet tegen de grote jongens. Je moet je onderscheiden als specialist, met een eigen merk of met toegevoegde waarde in de vorm van diensten die je erbij levert."

Hoge winstmarges dankzij unieke producten of grote volumes

Zoek daarom naar een product waarmee je een hoge winstmarge kunt behalen. Dit kan een coole gadget zijn, maar het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Met de simpelste producten kun je dankzij grote volumes toch een hoge winst behalen.

Een bekend voorbeeld van een merk dat veel geld verdient met branding is Apple. Bij Reuters is te lezen dat de computergigant een winstmarge van 64% heeft op de verkoop van een Iphone X. De productiekosten zijn 357 dollar, tegen een verkoopprijs van 999 dollar. Maar ook luxe kledingmerken pakken hoge winstmarges.

Een ander, eenvoudig voorbeeld is een snackbar. De winstmarge op aardappelen en saus is behoorlijk hoog en doordat je veel patat verkoopt, draai je vanwege het grote volume een mooie winst.


Leuk weetje
Eet je wel eens popcorn in de bioscoop? De winstmarge op deze gepofte mais schiet tot boven de 1000%!


Of wat te denken van een kop koffie of thee in een restaurant. De inkoop is misschien 20 eurocent, de verkoopprijs ligt tussen de 2 en 3 euro. Dat geldt ook voor de andere drank in de horeca. De meeste drank gaat 3 keer over de kop, oftewel een winstmarge van 300%.

Een ander lucratief voorbeeld, al is het seizoensgebonden: de oliebollenkraam. Een oliebol kost 1 euro per stuk, de productiekosten bedragen rond de 10 cent. Tel daar personeelskosten bij op en grof geschat heb je dan een marge van zo’n 70%. De winnaar van de oliebollentest verkocht vorig jaar in korte tijd 200.000 stuks (!).

Denk daarom goed na over je verdienmodel. Interessant is bijvoorbeeld een ‘lokaasmodel’ waar de fabrikant hoge marges behaalt door de dure benodigdheden bij een product, zoals koffiecups of printercartridges. Het apparaat zelf, de koffieautomaat of printer, zet het bedrijf daarbij juist relatief voordelig in de markt. 

Zo bereken je de verkoopprijs

Hoe bereken je nu de verkoopprijs? Die is uit drie onderdelen opgebouwd:

  • Kostprijs / inkoopprijs
  • Winstmarge
  • Btw-tarief

Kostprijs / inkoopprijs

Je begint met de inkoopprijs of de kostprijs van het product. De inkoopprijs staat vast, dat is de prijs die je bij leveranciers betaalt. Als het gaat om een kostprijs van een product moet je deze eerst samenstellen. Zoals die van een oliebol bijvoorbeeld: meel, krenten, olie, personeel, winkel etc. In dit artikel lees je alles over het bepalen van de juiste kostprijs

Thomas Deters (Azalp): "Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld."

Winstmarge

De winstmarge kun je op twee manieren bepalen: met een vast bedrag of met een percentage. Als je een percentage gebruikt, bereken je dit deel over de verkoopprijs, niet over de inkoopprijs. Als je later korting aan klanten geeft, is dit makkelijker te verrekenen en weet je ook precies hoeveel korting je geeft.

Korting geef je namelijk over de verkoopprijs en niet over de inkoopprijs. Dit zullen we hieronder illustreren aan de hand van een berekening.

Winstmarge over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) 100 euro bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30 procent hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs 100 euro + 30% = 130 euro.

Wanneer je in de winkel vervolgens een korting van 30% op jouw broek geeft, (30% van 130 euro) bedraagt de verkoopprijs plots 91 euro. Procentueel is de korting even groot als de winstmarge, maar toch lijd je verlies.

Winstmarge over de verkoopprijs
Reken daarom de winstmarge over de verkoopprijs.  Als de inkoopprijs 100 euro bedraagt en je hanteert een winstmarge van 30% van de verkoopprijs, moet de verkoopprijs 142,90 euro zijn. (100 x 10/7). Als je nu 30% korting geeft, speel je quitte.

Dit rekent niet alleen makkelijker, maar jouw marge is ook groter en leidt tot een hogere omzet – en hopelijk meer winst.

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Btw

Om bovenstaand voorbeeld overzichtelijk te houden, hebben we voor het gemak de prijzen zonder btw genomen. De btw is uiteraard ook onderdeel van de verkoopprijs. Bovenop de verkoopprijs komt dus nog het hoge tarief (21%) of het lage tarief (6%) voor goederen.

Hoog btw-tarief
Het hoge btw-tarief van 21% geldt voor bijna alle goederen en diensten, zoals de spijkerbroek uit bovenstaand voorbeeld. De verkoopprijs van de broek wordt dus €142,90 + 21% btw = 172,91 euro. Die je vervolgens weer mooi kunt afronden naar €179.95.

Laag btw-tarief
Het lage btw-tarief van 6% is voor zaken die vanwege algemeen nut betaalbaar moeten blijven, zoals eten en drinken. En voor producten en diensten waarvan de overheid de verkoop wil stimuleren.

Let op: het kabinet Rutte 3 wil dit lage tarief op korte termijn gaan verhogen van 6% naar 9%. Een kop koffie van €2,50 wordt daardoor binnenkort dus 7 cent duurder. De keuze is dan aan jou: of je gaat de koffie voor €2,60 euro verkopen; of de winstmarge gaat met 7 cent per kop koffie omlaag, als je de verhoging niet doorrekent aan klanten.

Btw-calculator
Met onze btw-calculator bereken je altijd de juiste verkoopprijs en zet je altijd de goede bedragen op offertes en facturen. Check bijvoorbeeld wat de verhoging van 6 naar 9% voor invloed heeft op jouw verkoopprijs. En de calculator is ook nog eens handig bij de boekhouding en btw-aangifte.


Gratis whitepaper: uurtarief berekenen

Gaat het bij jou niet zozeer om productprijzen, maar om het verhuren van een expertise? Dan heb je waarschijnlijk meer aan onze gratis whitepaper 'Een hoger uurtarief: zo bereken je het'. 

Gepubliceerd op:
27-02-2018

Wat vind je van dit artikel?

x24
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Denk je dat je geen tijd hebt om met vakantie te gaan? Je kunt het je juist niet veroorloven om door te werken. De kosten van overbelasting (ziekte, minder kwaliteit leveren, verlies van klanten) zijn veel hoger dan een weekje ontspannen op het strand. 

Op vakantie gaan - home
Op vakantie gaan - home

Uurtarief

Voor een startende zzp'er is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goed uurtarief vaststellen. Dat is ook niet zo gek, want een vast uurloon voor zelfstandige professionals bestaat namelijk niet. Alvast goed om te weten: in verschillende sectoren kunnen de tarieven sterk uiteenlopen. Op deze pagina's helpen we jou vast een eindje op weg, onder meer via:

Ontvang een gratis whitepaper

Hoe weet je of jij straks de juiste prijs rekent voor jouw product of dienst? Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.