Marge berekenen: zo doe je dat

Bijgewerkt op 11 mei 2022
6 min  leestijd
967
Image
winstmarge berekenen

Je winstmarge is het verschil tussen de inkoopprijs die je voor je producten betaalt en het bedrag waarvoor je deze verkoopt (de verkoopprijs). Benieuwd hoe dit precies werkt, en waar je op moet letten? Met deze tips kun je jouw marge berekenen.

Wat is de marge precies?

Als je producten verkoopt in een winkel of webshop, zul je eerst moeten inkopen. Elk product heeft hierbij een bepaalde inkoopprijs. Jij verkoopt dit vervolgens aan jouw klanten voor een hogere verkoopprijs, plus btw. Het verschil tussen deze twee prijzen (inkoopprijs en verkoopprijs zonder btw) noemen we ook wel de marge. Je marge berekenen helpt je om te zien of je genoeg winst zal maken. 

Winstmarge berekenen

Verderop dit artikel geven we je drie manieren om de marge te berekenen. We leggen alvast uit wat marge is, aan de hand van dit korte voorbeeld. 

Stel: een juwelier verkoopt horloges voor € 200 per stuk, inclusief btw. De inkoopprijs is € 130 per stuk. Het is dan niet zo dat de juwelier € 70 per horloge verdient. De juwelier moet namelijk 21% btw afdragen per verkocht product. De verkoopprijs is dus (€ 200 / 121% ) * 100 = 165,29 exclusief btw. De inkoopprijs bedraagt zonder btw € 130, waarmee de marge op het horloge dus € 35,29 bedraagt, een marge van zo'n 21% van de verkoopprijs excl. btw. 

Wat is het verschil tussen marge en winst?

De marge is dus het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst. Van de marge moet je ook je kosten betalen. Denk bijvoorbeeld aan de lonen van je medewerkers, huur van bedrijfsruimte en inpakmateriaal.

Wanneer je jouw bedrijfskosten van je marge afhaalt, houd je de winst over.

Hoe kan ik mijn (winst)marge berekenen?

Je marge berekenen kun je op twee manieren doen. Zo kun je ervoor kiezen om een vast bedrag per product als uitgangspunt te nemen, of een vast percentage van de verkoopprijs te rekenen. Uiteindelijk maakt de rekenmethode niet uit voor hoeveel marge je overhoudt, dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Winstmarge berekenen als een vast bedrag

Wil je je marge berekenen als vast bedrag per product? Dat scheelt je wat rekenwerk als ondernemer. Je bepaalt dan voor alles wat je verkoopt hoeveel euro je als marge wilt overhouden.

Dat kan verschillen per product. Zo kun je voor een broek die je voor € 200 inkocht bijvoorbeeld € 80 marge rekenen, en voor een paar sokken die € 2 kostten € 0,60.

Winstmarge berekenen als een percentage

Je kunt er ook voor kiezen om je marge te berekenen als percentage van een bedrag. Je kunt dan bijvoorbeeld standaard een winstmarge van 40% rekenen over een inkoopprijs van de broek uit het vorige voorbeeld. 40% van € 200 is € 80. Dit komt dus op hetzelfde neer.

Marge berekenen over de inkoopprijs

Het is wel belangrijk dat je in allebei de gevallen je marge berekend over de inkoopprijs, niet over de verkoopprijs. Anders kun je financieel in de knel komen wanneer je in de winkel besluit korting te geven over de verkoopprijs.

Voorbeeld: Stel dat je een trui voor € 100 inkoopt. Je hanteert een winstmarge van 30%, dus de marge is € 30 en de verkoopprijs wordt dan € 130. Als je deze trui in de uitverkoop met 30% korting wilt verkopen, is de korting even groot als je marge, maar lijd je alsnog verlies. 30% van 130 is namelijk € 91, dat is minder dan waarvoor je hebt ingekocht.

    Hoeveel marge moet ik aanhouden als starter?

    Veel startende ondernemers vragen zich af hoeveel marge ze moeten berekenen voor de verkoop van hun producten. Het antwoord op deze vraag verschilt sterk per branche en product.

    Als je hoge marges rekent, verdien je meer per verkochte product. Uiteraard loop je bij te hoge marges het risico om jezelf uit de markt te prijzen. Ga je voor een te lage marge? Dan houd je weinig over aan je harde werk, je bedrijf is dan waarschijnlijk niet levensvatbaar.

    Let op: bied je geen producten aan, maar diensten? Dan bereken je een uurtarief. Zo bereken je het ideale uurtarief.

    Benieuwd hoeveel je ongeveer aan marge kunt berekenen in jouw branche? Volgens Alliance experts kun je over het algemeen uitgaan van de volgende gemiddelden:

    Branche Percentage
    Kledingwinkel 20-50%
    Auto's 5-15%
    Meubelen 30-50%
    Sieraden 30-60%
    Fast-moving consumer goods (toiletartikelen, voeding, zeep) 8-40%
    Elektrische apparaten en verlichting 15 tot 25%
    Webshops algemeen 1-10%

    Voorbeelden hoge winstmarge

    Een bedrijf als Apple geeft weinig uit aan marketing, maar door de sterke branding verkopen ze veel. Ook luxe kledingmerken met hoge prijzen en lage kosten, hebben hoge winstmarges. Een ander, eenvoudig voorbeeld is een snackbar. De winstmarge op aardappelen en saus is behoorlijk hoog en doordat je veel friet verkoopt, draai je vanwege het grote volume een mooie winst.

    Leuk weetje over winstmarge

    Eet je wel eens popcorn in de bioscoop? De winstmarge op deze gepofte mais schiet tot boven de 1000%!

    Of wat te denken van een kop koffie of thee in een restaurant. De inkoop is misschien € 0,20 maar de verkoopprijs ligt tussen de € 2 en € 3. Dat geldt ook voor de andere drank in de horeca. De meeste drank gaat 3 keer over de kop, oftewel een winstmarge van 300%.

    Een ander lucratief voorbeeld, al is het seizoensgebonden: de oliebollenkraam. Een oliebol kost € 1 per stuk, de productiekosten bedragen rond de € 0,10. Tel daar personeelskosten bij op en grof geschat heb je dan een marge van zo’n 70%. Rond oud en nieuw verkopen oliebollenkramen tienduizenden oliebollen, tel uit je winst.

    Drie soorten marge berekenen voor je hele bedrijf

    Om het nog net iets ingewikkelder te maken, zijn er drie soorten winstmarges die iets zeggen over de marge van je gehele bedrijf. We kijken hierbij dus niet alleen naar losse producten.

    1. Brutowinstmarge
      Dit is de totale omzet, min de inkoop- of productiekosten van alle verkochte producten. Hoe hoger deze marge is, des te sneller je als startende ondernemer break-even draait. Deel om deze marge te berekenen de brutowinst door de omzet, en vermenigvuldig met 100.
    2. Bedrijfswinstmarge/operationele winstmarge
      De totale omzet, min alle bedrijfskosten. Het verschil met de brutowinstmarge is dat je hierbij ook kijkt naar indirecte kosten, zoals marketingkosten en administratiekosten. Deel om de bedrijfswinstmarge te berekenen de bruto winst min alle indirecte kosten door de omzet, en vermenigvuldig met 100.
    3. Nettowinstmarge
      De totale omzet, min alle bedrijfskosten, inclusief belasting en rente. Deel hiervoor de nettowinst door de omzet, en vermenigvuldig met 100.

    Veelgestelde vragen over het berekenen van de marge

    • Marge berekenen: hoe doe je dat?
      De marge van een product is het verschil tussen de inkoopprijs die je voor je producten betaalt en het bedrag waarvoor je deze verkoopt (de verkoopprijs).
    • Welke marge mag ik rekenen als ondernemer?
      Hoeveel marge je kunt rekenen, is afhankelijk van je branche en type producten. In dit artikel vind je een handig overzicht met gemiddelden voor een aantal verschillende branches. Benieuwd hoe je de ideale verkoopprijs berekent? Dat lees je hier.

    Meer over boekhouding en administratie

    Meer over boekhouding en administratie
    8 redenen om ondernemer te worden

    Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

    Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

    Sluiten