Hoe bereken jij jouw uurtarief

Checklist: uurtarief bepalen

Het vaststellen van een uurtarief kan voor een startende ondernemer of ZZP'er best moeilijk zijn. Een te hoog uurloon kan concurrenten die minder vragen in de hand werken, maar te laag gaan zitten is natuurlijk weer het andere uiterste. Je moet immers wel van jouw inkomsten kunnen rondkomen. Hieronder lees je meer over de verschillende factoren die een rol spelen bij het vaststellen van een goed uurtarief.

Een goed uurloon hangt van meerdere factoren af. Het is ook niet zo dat je verplicht één uurtarief moet handhaven voor alle omstandigheden. Een groeiend aantal zelfstandige professionals hanteert diverse tarieven.

Zij laten de hoogte van hun inkomsten onder meer afhangen van de opdrachtgever, de opdracht in kwestie en de sector waarin ze de klus uitvoeren.

Grotere bedrijven, zoals overheden en multinationals, zijn over het algemeen wat vaker bereid om meer te betalen dan kleine ondernemers en als het om branches gaat, heeft de overheid vaak een groter budget dan een kleinschalig creatief bureau. Hieronder zetten we een aantal andere factoren die hierbij een rol spelen voor je op een rij:

1. De opdracht

Zoals we hierboven al schreven, speelt de aard van de klus - en jouw ervaring en vaardigheid daarin - een belangrijke rol.

Als jouw werkzaamheden uiterst specialistisch zijn en maar weinigen kunnen doen wat jij presteert, is het vanzelfsprekend eerder gerechtvaardigd om een hogere uurprijs te vragen dan wanneer je een tamelijk eenvoudige dienst aanbiedt die talloze concurrenten ook kunnen uitvoeren.

2. De markt

Hoewel je in principe geheel vrij bent om de hoogte van je uurloon te bepalen, is het verstandig om hierbij rekening te houden met de gangbare tarieven in jouw markt.

Vlieg niet te snel uit de bocht - opdrachtgevers zijn immers ook niet van gisteren - en loop geen opdrachten mis door vast te houden aan een te hoge uurprijs.

Afhankelijk van jouw werkzaamheden zijn er meestal wel gangbare tarieven bekend. Jouw opdrachtgever kent deze cijfers doorgaans ook en dus is het zaak hier niet te ver vanaf te wijken.

Kijk bijvoorbeeld eens op Loonwijzer.nl voor een overzicht van gangbare tarieven in verschillende branches.

3. De duur/omvang

Voor langdurige of meer omvangrijke klussen kun je het je vaker permitteren om een wat lager tarief te hanteren dan voor korte of kleine (eenmalige) opdrachten.

Relatief gezien kost een kleine of eenmalige opdracht jou immers meer tijd en energie en bovendien hoef je bij een langer lopende opdracht minder tijd te steken in acquisitie om voldoende nieuwe opdrachten te vinden.

4. De concurrentie

Het komt tijdens onderhandelingen met opdrachtgevers of klanten geregeld voor dat, wanneer ze vragen of jij een offerte wilt sturen, zij aangeven dat ze nog meer potentiële kandidaten op het oog hebben.

Of dat waar is, valt natuurlijk moeilijk te controleren, maar in veel gevallen zul je daadwerkelijk met concurrenten te maken hebben die ook graag dezelfde klus willen binnenhalen.

In dat geval wordt er vaak op prijs geconcurreerd en kun je dus maar beter niet al te hoog inzetten. Lees hier meer tips om de concurrentie af te troeven.

5. De opdrachtgever

Startersvoordeel ZZP

Start je als ZZP’er?

Dan komt er veel op je af. Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor starters het eerste jaar gratis. 

Meer weten

In veel gevallen loont het de moeite om eerst even uit te zoeken met wat voor soort opdrachtgever je te maken heeft en wat het bedrijf doorgaans uitgeeft aan werkzaamheden zoals die van jou.

Een startup zal om financiële redenen eerder nee zeggen tegen een duurdere offerte dan een multinationalMaar in deze tijd hebben ook steeds meer grotere ondernemingen te maken teruglopende budgetten.

Zoals gezegd staan overheidsinstellingen nog wel bekend als redelijk ruimhartig; hier kun je dus nog wel proberen om een wat hogere offerte neer te leggen dan bij commerciële bedrijven.

Dit is zeker van toepassing op opdrachten die tegen het einde van het jaar worden uitgevoerd; in bepaalde gevallen dient de instelling dan nog het afgesproken budget op te maken.

Maar ook hier geldt: blijf redelijk en maak het niet te bont. Zo voorkom je dat je jezelf  onverhoopt de markt uitprijst.

6. Jouw onderhandelingskwaliteiten

Oefen jouw onderhandelingstactieken maar goed voor de spiegel, want in de meeste gevallen zit er wel wat ruimte tussen jouw minimale vraagprijs en het bedrag dat jouw opdrachtgever wil betalen.

Als je dit spel goed beheerst en jouw nieuwe opdrachtgever het gevoel kan geven dat hij veel krijgt voor weinig (terwijl jij ondertussen beseft dat je een niet meer dan prachtige beloning krijgt voor jouw werk), dan heb je het uitstekend gedaan en ga je met een goed gevoel aan de slag met de nieuwe klus.

Tip! Gratis PDF: uurtarief berekenen

Over de juiste hoogte van een uurtarief is online veel informatie te vinden. Ook op deze site vind je een aantal artikelen over dit onderwerp. Wil jij weten wanneer het moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download dan deze gratis whitepaper en ontvang onze tips gratis in je mailbox.

Download gratis PDF

Ook interessant voor jou

Zo houd je als ZZP'er effectief jouw uren bij
Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?
CNV: ‘Leg tarief ZZP’ers vast in de cao’
ZZP'er worden: zo doe je dat
Checklist: factuur maken

Bijgewerkt op: 14-02-2017

Uurtarief

Voor een startende ZZP'er is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goed uurtarief vaststellen. Dat is ook niet zo gek, want een vast uurloon voor zelfstandige professionals bestaat namelijk niet. Alvast goed om te weten: in verschillende sectoren kunnen de tarieven sterk uiteenlopen. Op deze pagina's helpen we jou vast een eindje op weg, onder meer via:

Ontvang een gratis whitepaper

Hoe weet je of jij straks de juiste prijs rekent voor jouw product of dienst? Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Ondernemerstalent

6 kenmerkende eigenschappen van ondernemers

Beschik jij over de competenties om het maken als zelfstandig ondernemer? 

Hoe succesvol word jij?

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.