Hoe bereken jij jouw uurtarief

Checklist: uurtarief bepalen

Het vaststellen van een uurtarief kan lastig zijn voor startende ondernemers en zzp'ers. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen met een te hoog tarief, maar te laag gaan zitten is ook niet slim. Je moet immers wel van jouw inkomsten kunnen rondkomen.

Een goed uurtarief hangt van meerdere factoren af: de omstandigheden, de opdracht zelf, je opdrachtgever en de sector. We zetten de factoren die hierbij een rol spelen voor het vaststellen van je uurtarief voor je op een rij:

1. Specialistische werkzaamheden

De opdracht - en jouw ervaring en vaardigheid daarin - spelen een belangrijke rol bij de bepaling van je uurtarief. Als jouw werkzaamheden specialistisch zijn en maar weinigen kunnen wat jij doet, is het logisch dat je een hogere uurprijs vraagt.

2. Gemiddeld uurtarief

Je uurtarief bepaal je natuurlijk zelf, maar het is verstandig om hierbij rekening te houden met de gangbare tarieven in jouw markt.

Uurtarief Peiling IkGaStarten 2020

In augustus/september 2020 hield IkGaStarten een peiling onder 2.958 bezoekers. We vroegen naar de hoogte van het uurtarief.

Hoe hoog is jouw uurtarief?  Stemmen: 2.958
€ 15 - 30 (excl. btw) 14%
€ 30 - 45 (excl. btw) 20%
€ 45 - 60 (excl. btw) 20%
€ 60 - 90 (excl. btw) 23%
€ 90 - 150 (excl. btw) 13%
Meer dan € 150 (excl. btw) 4%
Ik werk niet op uurtariefbasis 7%

Zet nooit te laag in, maar loop geen opdrachten mis door vast te houden aan een te hoge uurprijs. Afhankelijk van je branche zijn er vaak wel gangbare tarieven bekend.


Gratis podcast 'Je ideale uurtarief bepalen'

Het is best lastig om je uurtarief te bepalen als startende zzp'er. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar ook niet te goedkoop zijn. IkGaStarten geeft je in deze podcast tips over het bepalen van je ideale uurtarief.

Ben je ook benieuwd naar de andere podcasts van IkGaStarten? Op deze pagina vind je een overzicht van alle podcasts voor de startende ondernemer. 


whitepaper uurtarief

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen.  En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

Jouw opdrachtgever kent deze cijfers meestal ook gesproken ook. Het is dus slim om hier niet te veel vanaf te wijken.

3. Duur en omvang van de opdracht

Voor langdurige of meer omvangrijke klussen kun je een wat lager tarief rekenen dan voor korte of kleine (eenmalige) opdrachten.

Relatief gezien kost een kleine of eenmalige opdracht jou immers meer tijd en energie. Bovendien hoef je bij een langer lopende opdracht minder tijd te steken in acquisitie om voldoende nieuwe opdrachten te vinden.

4. Bepaalt de concurrentie de prijs?

Soms geven opdrachtgevers of klanten aan dat ze nog potentiële kandidaten op het oog hebben. Of dat waar is, valt natuurlijk moeilijk te controleren.

Toch zul je vaak met concurrenten te maken hebben die ook graag dezelfde klus willen binnenhalen. In dat geval wordt er vaak op prijs geconcurreerd en zul je je moeten onderscheiden met je toevoegde waarde. 

5. Verschillende soorten opdrachtgevers

In veel gevallen loont het de moeite om eerst uit te zoeken met wat voor soort opdrachtgever je te maken heeft en wat het bedrijf doorgaans uitgeeft aan werkzaamheden zoals die van jou.

Een startende onderneming zal om financiële redenen eerder nee zeggen tegen een hogere offerte dan een multinational.

Opdracht voor commercieel bedrijf of overheid

Verder kijken commerciële bedrijven over het algemeen meer naar vraag en aanbod dan overheidsinstellingen. Bij overheidsinstellingen zijn vaak vastere tarieven of bijvoorbeeld een tarief naar opleidings- en ervaringsniveau. 

Timing van je offerte

Ook kun je natuurlijk gebruik maken van de tijd van het jaar. In bepaalde gevallen dient de betreffende afdeling nog het budget op te maken.

Blijf wel redelijk en maak het niet te bont. Zo voorkom je dat je jezelf  onverhoopt de markt uitprijst.

6. Jouw onderhandelingskwaliteiten

Oefen je onderhandelingstactieken goed, want in de meeste gevallen zit er wel wat ruimte tussen jouw minimale vraagprijs en het bedrag dat jouw opdrachtgever wil betalen.

Als je dit spel goed beheerst en jouw nieuwe opdrachtgever het gevoel kan geven dat hij veel krijgt voor weinig, dan heb je het uitstekend gedaan. 

Minimum uurtarief per 1 januari 2021

Er komt toch een minimum uurtarief. Vanaf 1 januari 2021 ben je als zelfstandig ondernemer verplicht om ten minste € 16 per uur te vragen. Dit zijn de gevolgen van welk uurtarief je vraagt:

  • < € 16 per uur
    Als je te weinig vraagt, word je gezien als werknemer
  • < € 16 - € 75 per uur
    Je mag een online opdrachtgeversverklaring invullen.
  • > € 75 per uur 
    Je wordt sowieso gezien als ondernemer. Je mag gebruik maken van de 'opt-out' regeling voor loonbelasting en de werknemersverzekeringen.

Lees alles over de nieuwe wet DBA plannen

Bijgewerkt op: 17-09-2020

Wat vind je van dit artikel?

x28
x12

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Hoe bepaal je als zzp'er je uurtarief? Als startende ondernemer is het lastig om een prijs voor je dienst vast te stellen. Veel starters kiezen een te laag tarief. Deze tips helpen je op weg om je ideale uurtarief te bepalen.

Uurtarief bepalen
Uurtarief bepalen

Uurtarief

Voor een startende zzp'er is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goed uurtarief vaststellen. Dat is ook niet zo gek, want een vast uurloon voor zelfstandige professionals bestaat namelijk niet. Alvast goed om te weten: in verschillende sectoren kunnen de tarieven sterk uiteenlopen. Op deze pagina's helpen we jou vast een eindje op weg, onder meer via:

Ontvang een gratis whitepaper

Hoe weet je of jij straks de juiste prijs rekent voor jouw product of dienst? Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.