Hoe bereken jij jouw uurtarief

Checklist: uurtarief bepalen

Het vaststellen van een uurtarief kan lastig zijn voor startende ondernemers en zzp'ers. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen met een te hoog tarief, maar te laag gaan zitten is ook niet slim. Je moet immers wel van jouw inkomsten kunnen rondkomen. Hoe kom je tot het juiste uurtarief?

Een goed uurtarief hangt van meerdere factoren af. Het is ook niet zo dat je verplicht één uurtarief moet hanteren. Dit hangt onder meer af van de omstandigheden, de opdracht zelf, je opdrachtgever en de sector. We zetten de factoren die hierbij een rol spelen voor je op een rij:

1. Specialisatie

De opdracht - en jouw ervaring en vaardigheid daarin - spelen een belangrijke rol bij de bepaling van je uutarief. Als jouw werkzaamheden specialistisch zijn en maar weinigen kunnen wat jij doet, is het vanzelfsprekend eerder gerechtvaardigd om een hogere uurprijs te vragen dan wanneer je een tamelijk eenvoudige dienst aanbiedt die talloze concurrenten ook kunnen uitvoeren.

2. De markt

Hoewel je geheel vrij bent om de hoogte van je uurtarief te bepalen, is het verstandig om hierbij rekening te houden met de gangbare tarieven in jouw markt.

whitepaper uurtarief

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen.  En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

Vlieg niet te snel uit de bocht en loop geen opdrachten mis door vast te houden aan een te hoge uurprijs. Afhankelijk van jouw werkzaamheden zijn er meestal wel gangbare tarieven bekend. Jouw opdrachtgever kent deze cijfers normaal gesproken ook en dus is het zaak hier niet te veel vanaf te wijken.

3. De duur/omvang

Voor langdurige of meer omvangrijke klussen kun je het je vaker permitteren om een wat lager tarief te hanteren dan voor korte of kleine (eenmalige) opdrachten.

Relatief gezien kost een kleine of eenmalige opdracht jou immers meer tijd en energie en bovendien hoef je bij een langer lopende opdracht minder tijd te steken in acquisitie om voldoende nieuwe opdrachten te vinden.

4. De concurrentie

Het komt tijdens onderhandelingen met opdrachtgevers of klanten geregeld voor dat, wanneer ze vragen of jij een offerte wilt sturen, zij aangeven dat ze nog meer potentiële kandidaten op het oog hebben.

Of dat waar is, valt natuurlijk moeilijk te controleren, maar in veel gevallen zul je daadwerkelijk met concurrenten te maken hebben die ook graag dezelfde klus willen binnenhalen. In dat geval wordt er vaak op prijs geconcurreerd en zul je je moeten onderscheiden met je toevoegde waarde. 

5. De opdrachtgever

In veel gevallen loont het de moeite om eerst uit te zoeken met wat voor soort opdrachtgever je te maken heeft en wat het bedrijf doorgaans uitgeeft aan werkzaamheden zoals die van jou.

Een startende onderneming zal om financiële redenen eerder nee zeggen tegen een hogere offerte dan een multinational. Verder kijken commerciële bedrijven over het algemeen meer naar vraag en aanbod dan overheidsinstellingen.

Bij overheidsinstellingen is het tarief vaak iets duidelijker verbonden aan vastere tarieven of bijvoorbeeld een tarief naar opleidings- en ervaringsniveau. 

Verder kun je natuurlijk gebruik maken van de tijd van het jaar. In bepaalde gevallen dient de betreffende afdeling nog het budget op te maken. Maar ook hier geldt: blijf redelijk en maak het niet te bont. Zo voorkom je dat je jezelf  onverhoopt de markt uitprijst.

6. Jouw onderhandelingskwaliteiten

Oefen je onderhandelingstactieken goed, want in de meeste gevallen zit er wel wat ruimte tussen jouw minimale vraagprijs en het bedrag dat jouw opdrachtgever wil betalen.

Als je dit spel goed beheerst en jouw nieuwe opdrachtgever het gevoel kan geven dat hij veel krijgt voor weinig (terwijl jij ondertussen beseft dat je een niet meer dan prachtige beloning krijgt voor jouw werk), dan heb je het uitstekend gedaan en ga je met een goed gevoel aan de slag met de nieuwe klus.

Bijgewerkt op: 16-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x19
x7

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Uurtarief

Voor een startende zzp'er is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goed uurtarief vaststellen. Dat is ook niet zo gek, want een vast uurloon voor zelfstandige professionals bestaat namelijk niet. Alvast goed om te weten: in verschillende sectoren kunnen de tarieven sterk uiteenlopen. Op deze pagina's helpen we jou vast een eindje op weg, onder meer via:

Ontvang een gratis whitepaper

Hoe weet je of jij straks de juiste prijs rekent voor jouw product of dienst? Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.