Als horecaondernemer ben je graag servicegericht en wil je het je gasten zo goed mogelijk naar de zin maken. Door deze betaalmethoden aan je klanten aan te bieden kun je nog betere service leveren.
Cash
De oudste betaalmethode is nog altijd contant geld. Er is steeds minder cash in omloop, maar in de horeca wordt er nog altijd relatief veel mee afgerekend. Dit houdt ook in dat je altijd genoeg wisselgeld in de kassa moet hebben. En je moet achteraf het geld storten bij de bank.
Dit afstorten kan op drie manieren:
- Via een stortautomaat: storten met je bankpas
- Via een sealbagautomaat: met een afstortovereenkomst
- Via een waardetransport: opgehaald in je winkel
Tip: als je veel contant geld in kas hebt, loop je meer risico op diefstal. Stimuleer klanten daarom om te pinnen of om te betalen met mobiele telefoon of creditcard. Daarnaast is pinnen inmiddels zelfs goedkoper dan contant geld verwerken.
- Hier lees je alles over het afstorten van cash geld
Pinnen
Pinnen is verreweg het meest gebruikte betaalmiddel. Met de Rabo PinBox kun je kiezen welke pinautomaten (vast of mobiel) je huurt of koopt. Met de mobiele pinautomaten kun je bezoekers van het terras aan hun tafel laten afrekenen.
Een nog eenvoudigere oplossing is Rabo SmartPin, daarmee maak je van je smartphone een mobiel pinapparaat.
Betalen met creditcard
Nederlanders gebruiken – in tegenstelling tot bijvoorbeeld consumenten in Amerika en andere Europese landen – relatief weinig hun creditcard voor dagelijkse betalingen. Toch wil je betalen met creditcard kunnen aanbieden, vooral als je ook internationale gasten in je horecazaak bedient. Binnen Rabo Smart Pay is dit zo geregeld en je betaalt alleen als er een transactie is.
Contactloos betalen
Alle pinoplossingen van Rabobank hebben standaard de optie om contactloos te betalen. Het contactloos betalen is, zeker sinds de coronapandemie, inmiddels de populairste manier van betalen. Het is gemakkelijk, snel én hygiënisch.
Uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland blijkt dat 85% van alle pintransacties in 2020 contactloos was.
Pinnen met smartphone
Je kunt klanten ook laten afrekenen met hun mobiele telefoon. Het aantal mensen dat graag met een smartphone afrekent groeit. Uit het onderzoek van Betaalvereniging Nederland blijkt dat 19% van alle pinbetalingen in 2020 zonder bankpas gebeurde.
Met een smartphone, smart watch of wearables dus. Zowel bij de pinautomaten van de Rabo PinBox als via Rabo SmartPin kunnen klanten dan ook betalen met hun telefoon via Apple Pay, de Rabo Wallet of met wearables.
Contactloos betalen met Apple Pay
Apple Pay is een dienst waarmee je bij betaalautomaten contactloos kunt betalen met je iPhone of Apple Watch. Dit gebeurt via de Wallet-app, dat is de digitale portemonnee van Apple.
Contactloos betalen met RaboWallet
De Rabo Wallet is een app (Android) waarmee klanten van Rabobank eenvoudig en snel contactloos kunnen betalen met hun mobiele telefoon. De app biedt je klant betaalgemak, maar er zijn ook veel voordelen voor jou als ondernemer.
Zo kun je Rabo Wallet gebruiken voor je marketing. Je kunt acties, aanbiedingen en klantenkaarten laten opnemen.
- Lees hier meer over Rabo Wallet
Contactloos betalen met wearables
Naast Apple Pay zijn er ook andere apps om te betalen met wearables als een smartwatch. Voorbeelden zijn Garmin Pay en Fitbit Pay.
Betaalopties regel je in Rabo Smart Pay
Met Rabo Smart Pay hou je overzicht over alle hierboven genoemde betaalmethoden. Van pinnen en contactloos betalen tot iDEAL, als je bijvoorbeeld ook een webshop hebt voor bestellingen. Dit is een dashboard waar je altijd actueel inzicht hebt in je transacties, via je de verschillende betaalopties.
En je kunt eenvoudig betaalmogelijkheden toevoegen, zoals een extra mobiele pinautomaat die je aanschaft voor het terras of een online kassasysteem.
Hoe je klant ook betaalt; het geld staat binnen een werkdag op je zakelijke rekening en je hebt altijd een totaaloverzicht.
- Lees hier alles over betaalmethoden voor starters
Extra service verlenen met betaalmethoden
Naast de betaalmethodes waarmee klanten makkelijk kunnen betalen, kun je zelf nog meer doen om service te verlenen.
Betalen met een QR-code
Bestellen met een QR-code is door de coronacrisis gewoongoed geworden. Op een terras scant de klant de QR-code met zijn camera, waarna vervolgens de bestelsite van jouw zaak wordt geopend. De klant kan bestellen en direct afrekenen. Dit gaat via de vertrouwde omgeving van iDEAL. Als je een groot terras hebt, met een grote doorloop, is dit erg handig. Snel bestellen, snel betalen.
Je kunt klanten ook laten betalen met een QR-code. Je maakt dan een QR-code aan die de klant scant, zo wordt de rekening direct betaald.
Rekening splitsen in kassasysteem
De meeste horecaondernemers wilden vroeger liever niet dat gasten de rekening splitsten omdat het veel rekenwerk (en tijd!) kostte. Inmiddels is dit verleden tijd: je kunt in diverse kassasystemen met één druk op de knop de rekening eerlijk verdelen onder het aantal gasten.
Of zelfs per persoon opsplitsen wie wat gegeten en gedronken heeft. Zo bied je nog meer service aan je klanten.
Betaalmethoden horeca: zo regel je het
Rabobank heeft diverse producten waarmee je deze betaalmethoden kunt faciliteren:
Rabo SmartPin (pinnen via de smartphone)
Met de Rabo SmartPin app en een mobiele kaartlezer verander je jouw telefoon of tablet in een pinautomaat. Zo kunnen klanten veilig pinnen en is de betaling snel afgehandeld. Handig als je als op locatie aan het werk bent, bijvoorbeeld als cateraar of foodtruckeigenaar.
- Hoe gebruik je SmartPin? 5 ondernemers delen hun ervaring
Pinbox (vaste en mobiele pinautomaat)
De Rabo PinBox geeft verschillende opties voor horecaondernemers, van compact en vast tot mobiel. Een vast apparaat is handig als je een restaurant of café hebt en de mobiele pinautomaat komt van pas op het terras zodat de klanten ook aan hun tafel kunnen pinnen.
Daarnaast heb je de keuze tussen een apparaat kopen en huren. Zo maak je zelf de keuze of je een maandelijks of eenmalig bedrag betaalt.
OnlineKassa (online kassa voor horecaondernemers met een webwinkel)
De Rabo OnlineKassa is een uitgebreide online kassa. Je brengt hier Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen in onder. Deze applicatie maakt een overzicht van alle transacties. Op deze manier verlopen die allemaal via één loket en hoef je geen losse overeenkomsten met maatschappijen af te sluiten. Handig voor snackbars of restaurants met bestellingen voor bezorgmaaltijden.