Rabo OnlineKassa voor webwinkels: hoe werkt het?

Bijgewerkt op 24 november 2021
7 min  leestijd
80
Image
Online betalen: Ideal en meer

Start je een eigen webshop? Dan kun je verschillende betaalmethoden zoals de creditcards, iDEAL en Maestro onderbrengen in één betaalsysteem: Rabo OnlineKassa.

Wat is Rabo OnlineKassa?

De Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo OmniKassa, is een uitgebreide online kassa. Je kunt er Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen in onderbrengen.

Rabo OnlineKassa maakt één overzicht van alle transacties. Op deze manier verlopen die allemaal via één loket en hoef jij geen losse overeenkomsten af te sluiten.

Maar hoe werkt dit eigenlijk?

Als je een webshop start, dan kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop immers veilig online kunnen afrekenen. Je kunt gebruikmaken van populaire betaalmethoden zoals Maestro en creditcards, die ook geschikt zijn voor internationale klanten.

De Rabo OnlineKassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verwerkt via één virtueel loket.

Wat kan ik met Rabo OnlineKassa?

Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk meerdere betaalmethoden aanbieden. Je wilt immers zoveel mogelijk klanten bedienen, nationaal en internationaal.

Overzicht in geldstromen

Als je de overeenkomsten met de financiële instellingen allemaal los van elkaar afsluit, moet je al die verschillende geldstromen constant in de gaten te houden. Hierdoor bestaat de kans dat je op den duur het overzicht kwijtraakt en er betalingen tussendoor glippen. Niet handig voor je administratie en je portemonnee.

Inzicht in alle transacties

Als je gebruikmaakt van verschillende betaalsystemen, kun je overwegen om alles in één loket te beheren. Je hebt met Rabo OnlineKassa nu continu inzicht in alle transacties.

De dagomzet wordt de volgende dag op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificatie van alle transacties. Je kunt dit virtuele loket koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie.

Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit de Rabo OnlineKassa met je mee.

Eigen dashboard

De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard. Daar lees zie je precies wat je omzet per betaalpunt is. De Rabobank controleert of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt je op de hoogte van de status van de betalingen.

Ook refunds zijn mogelijk; de status van deze terugbetalingen binnen de Rabo OnlineKassa voor iDEAL en creditcard kun je online volgen.

Image
laptopscherm

Webshop en geld ontvangen?

De Rabo OnlineKassa is een flexibele betaaloplossing voor webwinkels. 

Meer info en aanvragen

Betaalmethoden koppelen aan Rabo OnlineKassa

Je kunt zoals gezegd verschillende betaalmethoden koppelen aan Rabo OnlineKassa:

1. iDEAL

De meest gebruikte methode om in Nederland online af te rekenen is iDEAL, de gezamenlijke online betaaloptie van de grootste Nederlandse banken. De klant wordt hierbij doorverwezen naar het herkenbare en veilige scherm van internetbankieren.

Een groot pluspunt is dat de betaling gegarandeerd is. Je krijgt het geld een dag later overgemaakt op je zakelijke rekening en kunt dus ook direct de bestelde producten leveren.

2. (Zakelijke) Creditcard

Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft een creditcard van Visa of MasterCard en doet daarmee ook daadwerkelijk online aankopen. Creditcards worden voornamelijk gebruikt om vliegtickets en hotels te boeken.

Ook wordt de creditcard gebruikt om in geval van tijdelijke financiële nood, uitgesteld te betalen. In het buitenland is het dagelijkse gebruik van een creditcard een stuk gangbaarder, dus als je een webwinkel gaat starten die ook buitenlandse klanten bedient, is de optie voor een creditcardbetaling onmisbaar.

3. Maestro

Bijna iedereen heeft op zijn bankpas het logo van Maestro staan. Maestro, onderdeel van creditcardmaatschappij MasterCard, is een internationaal betaalsysteem waarmee je geld kunt opnemen over de hele wereld.

Ook kun je met deze bankpassen pinnen in winkels, restaurants, supermarkten, tankstations en dus ook webshops. Nederlandse klanten zullen voornamelijk iDEAL gebruiken, maar buitenlandse klanten betalen in webshops naast hun creditcard ook online met Maestro.

4. V PAY

Wat Maestro is van MasterCard, is V PAY van VISA Europe: een Europese betaalkaart die sinds 2005 aan een opmars bezig is. Een aantal Europese banken, waaronder veel Duitse banken, geeft inmiddels de V PAY uit, waarmee je ook online kunt betalen.

Beide merken zijn beveiligd met een 3-D Secure elektronische handtekening dat bijdraagt aan het terugdringen van online fraude.

5. Bancontact

De Belgische versie van iDEAL, Bancontact, is leider op de Belgische markt voor elektronische betalingen. Net als bij iDEAL wordt de klant naar de online pagina van zijn (Belgische) bank doorgelinkt,

De koper kan de betaling achteraf niet meer ongedaan maken, dus er is weinig debiteurenrisico. Ook deze betalingsmethode is beveiligd met een 3-D Secure elektronische handtekening.

6. Paypal

Paypal is een van oorsprong online en internationaal betalingsmiddel dat steeds populairder wordt, ook in Nederland. Als ondernemer open je een account en koppel je dat aan je zakelijke betaalrekening (of creditcard).

Je klant stort het geld op de Paypalrekening, waarna alle betalingen plaatsvinden binnen het Paypalsysteem. Deze betaalmethode is vooral relevant als buitenlandse klanten online geld naar jouw bedrijf willen overmaken.

7. Afterpay

De optie achteraf betalen in webwinkels wordt inmiddels steeds vaker aangeboden. Zeker in financieel moeilijke tijden, zoals de afgelopen coronaperiode, kan dit voor klanten een prettige betaalmogelijkheid zijn. 

De betaaldienst Afterpay zorgt voor de financiële afhandeling én neemt het risico op wanbetalers over met een betaalgarantie. Uiteraard betaal je hiervoor wel een vergoeding.

Hoe werkt het in de praktijk?

Stel: je hebt een webshop waarin je fietsen verkoopt. Niet de gangbare omafietsen en andere fietsen van bekende merken, maar jouw niche is dat je zelfgemaakte fietsen aanbiedt. Denk aan fietsen van duurzame en/of gerecyclede onderdelen.

Dit fenomeen wordt op een gegeven moment opgemerkt in de pers, wordt ook in het buitenland opgepikt en daardoor melden ook buitenlandse kopers zich. Dat kan betekenen dat je naast iDEAL extra betaalmethoden zoals Maestro moet gaan aanbieden. De OnlineKassa biedt dan uitkomst.

Je voegt deze betaalmethode zelf toe via het online dashboard en installeert deze in jouw webwinkel. Een week later kijk je op het dashboard van de online kassa. Daar zie je alle meldingen van betalingen die op dat moment in de webwinkel plaatsvinden. Je krijgt de volgende dag je dagomzet gestort en ziet dat je gisteren € 1.840 omzet hebt gedraaid. 

Een voorbeeld in cijfers

De omzetspecificatie die je downloadt in het dashboard geeft aan dat:

  • iemand via Bancontact € 550 betaald heeft voor een damesfiets;
  • iemand met Mastercard € 680 heeft afgerekend voor een herenfiets;
  • iemand via iDEAL € 250 heeft betaald voor een kinderfiets;
  • iemand met V PAY voor € 250 dezelfde kinderfiets heeft gekocht
  • en er nog drie andere mensen met Afterpay voor € 110 aan accessoires (fietstas, fietsbel, fietsmand) hebben uitgegeven.

Wat zijn de kosten?

De kosten van de Rabo OnlineKassa zijn opgebouwd uit vaste kosten en variabele kosten. De abonnementskosten bedragen € 10 per maand voor jouw eerste drie webwinkels. Je betaalt daarna € 3,60 per extra webwinkel per maand.

Er zijn geen aansluit- of activatiekosten. De variabele kosten (de tarieven per betaalmethode) verschillen per gebruiker.

Meer weten?

Wil je meer weten over Rabo OnlineKassa en hoe je hier als (startende) ondernemer gebruik van kunt maken in jouw webshop? Lees alles over Rabo Online Kassa: de mogelijkheden, voordelen en kosten.

Image
zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Rabo OnlineKassa: de meest gestelde vragen

  • Wat is Rabo OnlineKassa?
    Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo OmniKassa, is een uitgebreide online kassa voor webshops. Je kunt in dit betaalsysteem verschillende Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen, zoals iDEAL, Maestro en creditcards in onderbrengen.
  • Wat kan ik met Rabo OnlineKassa?
    Als eigenaar van een webshop wil je meerdere betaalmethoden aanbieden. Je wilt immers dat zoveel mogelijk klanten bij je kunnen betalen, zowel nationaal als internationaal. Met Rabo OnlineKassa beheer je al deze betaalsystemen in één loket en heb je altijd een goed overzicht.
  • Wat kost Rabo OnlineKassa?
    De kosten van Rabo OnlineKassa zijn opgebouwd uit vaste kosten en variabele kosten. De abonnementskosten bedragen € 10 per maand voor jouw eerste drie webwinkels. Je betaalt daarna € 3,60 per extra webwinkel per maand. De variabele tarieven per betaalmethode verschillen per gebruiker.
  • Wat is Rabo OmniKassa?
    Rabo OnlineKassa is onderdeel van Rabo OmniKassa. Rabo OmniKassa is de verzamelplek voor al je betaaloplossingen. Het dashboard geeft inzicht in je zakelijke transacties en de omzet van je winkel en/of webshop(s). Je kunt Rabo Omnikassa koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie

Meer over webshop

Meer over webshop

Elke week handige tips in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief van IkGaStarten en mis geen praktische handvatten om van jouw start een succes te maken!

Sluiten