Webwinkel starten? Dit zijn de 7 belangrijkste risico's

Bijgewerkt op 13 mei 2021
6 min  leestijd
8.615
Image
Webwinkel starten risico's

Een webshop is een snelle en relatief goedkope manier om een eigen bedrijf te starten. Als consumenten jouw webwinkel eenmaal goed weten te vinden, krijg je het steeds drukker. Goed dus om al in de beginfase na te denken over de risico's.

Je kunt ervoor kiezen om een losse webshop op te richten, óf een webshop toe te voegen aan je fysieke winkel. Dat biedt kansen om een nieuwe, bredere doelgroep aan te boren.

Een webshop kan ook dienen als vervanging voor je winkel, bijvoorbeeld als het tijdelijk niet mogelijk is om klanten in je winkel te ontvangen.

In dit artikel gaan we in op de verschillende risico's voor webshops. Benieuwd naar een specifiek risico? Klik dan op een van de links hieronder:

  1. Cybercriminaliteit
  2. Datalekken
  3. Productaansprakelijkheid
  4. Fouten door leveranciers en exporteurs
  5. Schade bij transport en opslag
  6. Wateroverlast en brand
  7. Retourorders

1. Risico op cybercriminaliteit bij webshops

Cybercrime komt helaas steeds vaker voor, volgens het openbaar ministerie kreeg twee derde van de Nederlanders er in 2020 mee te maken. Juist met je webwinkel loop je een flink risico. Jouw hele business is ten slotte afhankelijk van het internet.

Zorg dus voor een goede beveiliging van je systeem, zodat een hacker niet zomaar bij vertrouwelijke gegevens kan én zodat je geen slachtoffer wordt van bijvoorbeeld een DDoS-aanval. 

Wat is een DDoS-aanval?

Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) is een soort overbelasting van je server. Cybercriminelen sturen zo veel verkeer naar je server, netwerk of computer dat je systeem plat komt te liggen. Ook jouw webshop kan hierdoor worden getroffen.

2. Een datalek door onvoldoende bescherming van klantgegevens

Naast een goede beveiliging van je systeem is het ook belangrijk om klantgegevens goed te beschermen. Een excel-bestandje voldoet dus niet. Bescherm je de gegevens niet goed genoeg en komen deze door een hack op straat te liggen?

Datalekken moet je dat verplicht doorgeven aan de Autoriteit Persoonsgegevens en loop je kans op een hoge boete. Ook is je reputatie flink beschadigd en zullen klanten huiverig zijn om nog iets bij je te kopen. 

zakelijke rekening afbeelding

Eigen webshop openen?

Dan profiteer je bij Rabobank van Startersvoordeel en is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis. Zo start je nóg sterker.

Meer weten

Privacywet AVG/GDPR

Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 zijn de regels over het verwerken van persoonsgegevens een stuk strenger geworden.

Sla dus alleen klantgegevens op die je echt nodig hebt. Je bent verplicht om deze veilig op te slaan en je klant te vertellen wat je er exact mee wilt gaan doen.

Cyberscan Interpolis

Benieuwd waar jij risico loopt? Deze Cyberscan geeft je in één minuut een eerste beeld van jouw cyberrisico's en cybersecurity. Wil je meer inzicht in de exacte risico's voor jouw bedrijf? Dan is CyberInzicht wat voor jou. 

3. Productaansprakelijkheid

Produceer je de producten zelf? Dan ben je aansprakelijk voor eventuele schade die ontstaat bij het gebruik van je producten. Gedupeerde klanten kunnen dan een geldbedrag van je eisen.

Maar let op: ook als je goederen inkoopt van buiten de EU of een eigen label hangt aan producten die je inkoopt binnen de EU, word je gezien als producent en ben je dus aansprakelijk

Schadeclaims Verenigde Staten en Canada

Als webwinkeleigenaar ligt de wereld letterlijk aan je voeten. Zeker als je een nicheproduct verkoopt, moet je niet vreemd opkijken als klanten uit verre landen komen. 

Wees extra alert bij aanvragen uit de Verenigde Staten en Canada. De schadeclaims zijn in die landen vaak erg hoog. Denk niet dat een schadeclaim jou niet kan overkomen, in deze landen is dit gebruikelijker dan in Nederland. Weeg dus de kosten, baten en risico's af als je naar deze landen wilt exporteren.

Stel goede algemene voorwaarden op

Hoe klein je webshop ook is, je kunt altijd in conflict komen met een klant. Bijvoorbeeld over een product dat niet bevalt, of een zoekgeraakt pakketje.

Om te voorkomen dat je in een welles-nietes spelletje met je klant terecht komt, zijn algemene woordwaarden onmisbaar. Je legt er bijvoorbeeld vast of je productaansprakelijkheid hebt en hoe retouren geregeld zijn.

Laat je algemene voorwaarden checken door een jurist.

Belangrijk om te weten: je bent verplicht om deze algemene voorwaarden vóór de koop te laten zien, anders zijn ze niet geldig. Je kunt er bijvoorbeeld naar linken op de pagina waar de klant adresgegevens invult.

4. Fouten door leveranciers en transporteurs

Beweert een klant stellig dat hij of zij een pakketje uit je webshop niet heeft ontvangen? Dan ben je verplicht de klant schadeloos te stellen door geld terug te geven of het product opnieuw te sturen. 

De betrouwbaarheid van jouw leveranciers, transporteurs en pakketbezorgers is daarom erg belangrijk. Helaas is het niet altijd even makkelijk te zien hoe betrouwbaar een partij is. 

5. Schade bij transport en opslag van goederen

Huur je opslagruimte voor je webshop of besteed je het transport uit? Ondanks de goede zorgen van je logistieke dienstverlener lopen de goederen de nodige risico's tijdens opslag, transport en het laden en lossen. 

Gaat het mis? Dan kloppen klanten uiteraard bij jou aan. Ze stellen jou aansprakelijk als je de deadline mist of niet de juiste kwaliteit levert. Je goede naam staat op het spel!

6. Wateroverlast en brand

Je verwacht het niet, maar schade door wateroverlast of brand komt vaak voor bij webwinkels die hun eigen voorraad beheren. Als de riolering niet goed werkt, kan bij een hoosbui waterschade ontstaan aan de voorraad in je opslagruimte. 

Ook bij brand, bijvoorbeeld door kortsluiting of oververhitting kunnen voorraden verloren gaan of onbruikbaar worden. Kun je op zo’n moment niet snel aan nieuwe voorraad komen? Dan loop je direct omzet mis. 

7. Retourorders voor webshops

In een fysieke winkel kan een klant een product even vasthouden of een demonstratie krijgen, maar via internet gaat dat niet.

Daarom krijgen klanten bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding van de aankoop, tot veertien dagen na ontvangst van de goederen. Met andere woorden, ze mogen het terugsturen.

Retour ontvangen webwinkel

Je bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft. Vooral kleding en schoenen worden bij webshops vaak geretourneerd. Houd dus rekening met deze extra kosten. 

Risico's voor webshops op een rij

Kortom, een webwinkel brengt best wat risico's met zich mee. Om het overzichtelijk te maken, zetten we ze nog even voor je op een rij:

  • Slachtoffer worden van cybercrime
  • Het niet goed beschermen van klantgegevens
  • Productaansprakelijkheid
  • Onbetrouwbare leveranciers en exporteurs
  • Schade bij transport en opslag van goederen
  • Wateroverlast en brand
  • Retourorders

Calculator verzekeringen berekenen

Rekentool verzekeren

Welke verzekeringen passen bij jouw bedrijf?

Bereken je premie

Ook interessant voor jou

OmniKassa voor webwinkels: hoe werkt het?
Algemene voorwaarden voor je webshop: zo zit dat
Meer conversie voor je webshop

Veelgestelde vragen over risico's voor webshops

  • Loop ik met mijn webshop risico om slachtoffer te worden van cybercrime? Jazeker, cybercriminelen richten zich ook op webshops. Juist omdat jouw onderneming online draait, heb je veel te verliezen. Zorg dus dat je je goed inleest over de risico's.

Meer over webshop

Meer over webshop

Snel weten welke verzekeringen je nodig hebt?

Beantwoord dan nu 7 vragen en in enkele minuten weet jij of je geen verzekering over het hoofd hebt gezien.

Sluiten