Webwinkel starten? Dit zijn de 7 belangrijkste risico’s

Webwinkel starten? Dit zijn de 7 belangrijkste risico's

Een webwinkel is een snelle en relatief goedkope manier om een bedrijf te starten. Als consumenten jouw webshop eenmaal goed weten te vinden, krijg je het steeds drukker. Goed dus om al in de beginfase na te denken over de risico's. Weet jij hoe je deze beperkt of - nog liever - kunt voorkomen? Hieronder zet Interpolis de meest voorkomende risico's voor je op een rij.

Cybercriminaliteit

Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor en juist met je webwinkel loop je een flink risico. Jouw hele business is ten slotte afhankelijk van het internet.

Zorg dus voor een goede beveiliging van je systeem, zodat een hacker niet zomaar bij vertrouwelijke gegevens kan én zodat je geen slachtoffer wordt van bijvoorbeeld een DDoS-aanval. 

Zo'n aanval is erop gericht om systemen plat te leggen. Vaak zijn deze aanvallen gericht op grote commerciële bedrijven, banken of (overheids)organisaties.

Is de aanval gericht op een gedeelde infrastructuur, zoals een internetprovider? Dan kan ook jouw webshop hierdoor worden getroffen. 

Bescherming van klantgegevens

Als je webshop langdurig onbereikbaar is, is het de vraag of jouw klanten op een later moment nog terugkeren. Hierdoor kun je flink wat omzet mislopen. 

Naast een goede beveiliging van je systeem is het ook belangrijk om klantgegevens goed te beschermen. Doe je dat niet en komen deze door een hack op straat te liggen?

Dan moet je dat verplicht doorgeven aan de Autoriteit Persoonsgegevens en loop je kans op een hoge boete. Deze Cyberpreventiecheck geeft je in één minuut een eerste beeld van jouw cyberrisico's en cybersecurity. 

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Productaansprakelijkheid

Produceer je de producten zelf? Dan ben je aansprakelijk voor schade die erdoor ontstaat. Dat klinkt logisch. 

Maar let op: ook als je goederen inkoopt van buiten de EU of een eigen label hangt aan producten die je inkoopt binnen de EU, word je gezien als producent en ben je dus productaansprakelijk. 

Als webwinkeleigenaar ligt de wereld letterlijk aan je voeten. 

Zeker als je een nicheproduct verkoopt, moet je niet vreemd opkijken als kopers uit verre landen komen. 

Wees extra alert bij aanvragen uit de Verenigde Staten en Canada. De schadeclaims zijn in die landen vaak erg hoog. 

Onbetrouwbare leveranciers en transporteurs

Beweert een klant stellig dat hij jouw pakketje niet heeft ontvangen? Dan ben je verplicht hem schadeloos te stellen door geld terug te geven of het product opnieuw te sturen. 

De betrouwbaarheid van jouw leveranciers, transporteurs en pakketbezorgers is daarom erg belangrijk. De Interpolis AfnemersCheck geeft direct inzicht in de kredietwaardigheid en de financiële positie van een leverancier of transporteur. 

Schade bij transport en opslag van goederen

Huur je opslagruimte of besteed je het transport uit? Ondanks de goede zorgen van je logistieke dienstverlener lopen de goederen de nodige risico's tijdens opslag, transport en het laden en lossen. 

Gaat het mis? Dan kloppen klanten uiteraard bij jou aan. Ze stellen jou aansprakelijk als je de deadline mist of niet de juiste kwaliteit levert. Je goede naam staat op het spel!

Disbalans werk-privé

Het is natuurlijk geweldig als de zaken goed gaan. Maar internet gaat 24 uur per dag door, dus als je niet oppast, loop je al snel het risico dat je alleen nog maar met je werk bezig bent.

Vakantie en vrije dagen schieten dan snel erbij in en een burn-out ligt op de loer. 

Wateroverlast en brand

Je verwacht het niet, maar schade door wateroverlast of brand komt vaak voor bij webwinkels die hun eigen voorraad beheren. Als de riolering niet afdoende werkt, kan bij een hoosbui waterschade ontstaan aan de voorraad in je opslagruimte. 

Ook bij brand, bijvoorbeeld door kortsluiting of oververhitting kunnen voorraden verloren gaan of onbruikbaar worden. Kun je op zo’n moment niet snel aan nieuwe voorraad komen? Dan loop je direct omzet mis. 

Retourorders

In een fysieke winkel kan een klant een product even vasthouden of een demonstratie krijgen, maar via internet gaat niet. Daarom krijgen klanten bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding van de aankoop tot veertien dagen na ontvangst van de goederen. 

Je bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft. Vooral kleding en schoenen worden bij webshops vaak geretourneerd. Houd dus rekening met deze extra kosten. 

Ook interessant voor jou

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
6 online betaalopties voor ondernemers
OmniKassa voor webwinkels: hoe werkt het?
Het webwinkel keurmerk: zo zit dat
Personeel inhuren voor jouw webwinkel: zo zit dat

Bijgewerkt op: 24-10-2018

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Verzekeringen voor jouw bedrijf

Als ondernemer loop je niet weg voor risico’s. Deze horen immers nu eenmaal bij het ondernemerschap. Maar bij sommige risico's sta je wat langer stil, omdat ze de continuïteit van je onderneming sterk kunnen beïnvloeden.

Welke risico's dat voor jouw bedrijf zijn, hangt af van de omvang en de sector waarin je werkt. Hieronder vind je de belangrijkste bedrijfsverzekeringen op een rij: 

  1. Aansprakelijkheid 
    Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt andermans (letsel)schade door jouw schuld.
  2. Beroepsaansprakelijkheid
    Komt vooral van pas als je een adviserend beroep hebt en aansprakelijk kunt worden gesteld voor foutief advies (met grote financiële gevolgen).
  3. Gebouw
    Vergoedt schade aan jouw kantoorruimte door brand, water, inbraak of diefstal. 
  4. Inventaris/voorraad
    Verzeker je spullen tegen brand, diefstal of inbraak.
  5. Verkeer
    Verzeker je auto, bestelbus of werkmaterieel met een zakelijke autoverzekering. Dit kan via een WA-, WA-Beperkt Casco- of Allriskverzekering. 
  6. Rechtsbijstand
    Juridische ondersteuning bij zakelijke conflicten. Denk aan een klant die zijn rekening niet betaalt.
  7. Bedrijfsstagnatie
    Een uitkering voor doorlopende kosten als jouw bedrijf stil komt te liggen bij - bijvoorbeeld - schade door brand of storm.
  8. CAR-verzekering (voor ondernemers in de bouw)
    Vergoedt schade aan een bouwwerk door een storm of constructiefout.
  9. Debiteurenverzekering
    Met een debiteurenverzekering heb je de zekerheid dat je jouw geld ontvangt. 
  10. Transport
    Vergoedt schade aan de lading tijdens transport. Of je dit vervoer nou zelf regelt of uitbesteedt. 

Overzicht bedrijfsverzekeringen

De hoogte van je premie hangt af van hoeveel je wilt verzekeren, wat voor soort bedrijf je hebt, of je medewerkers in dienst hebt en hoeveel omzet je draait. Gebruik de tool om uit te rekenen hoeveel het kost om jouw bedrijf te verzekeren. Je weet dan meteen welke verzekeringen nodig zijn voor jouw zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.