Algemene voorwaarden voor je webshop opstellen: zo zit dat

Algemene voorwaarden voor je webshop: zo zit dat

Algemene voorwaarden opstellen voor een webshop is erg belangrijk. Denk aan zaken als de betaling, retournering, verzendkosten, garantie en de aansprakelijkheid. Met deze tips schrijf je zelf goede algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden voor webwinkels: wat zijn de regels?

Het opstellen van van algemene voorwaarden voor een webshop is gebonden aan een aantal regels en voorwaarden. Zo moet je onder andere rekening houden met de volgende zaken:

1. Je informeert je klant vóór de koop over jouw voorwaarden

Als webwinkelier moet je de klant vooraf duidelijk maken welke voorwaarden van toepassing zijn op jullie koopovereenkomst. Dit regel je eenvoudig in je bestelproces. Zet voor de betaling van de bestelling een linkje naar je algemene voorwaarden.

Zorg ervoor dat de bestelling pas kan worden afgerond als jouw klant een vinkje heeft gezet bij de verklaring dat hij of zij akkoord gaat met jouw algemene voorwaarden. 

2. De klant moet de voorwaarden kunnen opslaan (en printen)

Jij moet ervoor zorgen dat iedere klant jouw voorwaarden later op ieder moment kan teruglezen. Voeg daarom aan het verplichte vinkje een link toe naar je algemene voorwaarden, zodat je klant dit document kan downloaden.

Plaats je algemene voorwaarden ook op je website, de meeste ondernemers doen dit onderaan de pagina.

3. Discussie met een klant? De bewijsplicht ligt bij jou 

Het is aan jou om te bewijzen dat er een overeenkomst bestaat en onder welke voorwaarden deze is gesloten. Houd dus een goede digitale administratie bij van alle orders. 

Maak een back-up van je digitale administratie. Zo voorkom je dat je bij een eventuele crash alle gegevens kwijt bent.

Wat staat er in de algemene voorwaarden?

Leg in ieder geval de volgende zaken vast in de algemene voorwaarden van je webwinkel:

Bedrijfsgegevens

Omdat er bij een webshop een contract op afstand wordt gesloten, ben je verplicht om aan je klant kenbaar te maken met wie je bent. Vermeld dus altijd jouw:

Werkwijze retourzendingen

Zeker als je kleding of schoenen verkoopt, krijg je vaak te maken met retourzendingen. Leg deze zaken vast in je voorwaarden en geef antwoord op vragen als: 

  1. Wie betaalt de verzendkosten van de retourzending? Jij of je klant? 
  2. Wanneer mag je klant producten terugsturen? 
  3. Binnen welke termijn? 
  4. Krijgt de klant bij een retourzending zijn geld terug of een tegoedbon? 

Retourzendingen komen het vaakst voor bij webshops die kleding of schoenen verkopen. Hoe ga jij straks om retouren?

Uitzonderingen: wel of geen bedenktijd?

Een klant heeft bij online aankopen in principe recht op veertien dagen bedenktijd. Soms geldt deze wettelijk vastgestelde bedenktijd niet, zoals bij tijdsgebonden producten. Denk maar aan kranten of magazines, die zijn onverkoopbaar na een bedenktijd. 

Bij andere producten, waaronder cd's, mag de klant het product alleen terugsturen als de verzegeling nog intact is. Het is handig voor je klant als dit duidelijk in je algemene voorwaarden staat vermeld. 

Extra tip: ben jij productaansprakelijk?

Producenten zijn aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door een gebrek in of aan een product.

Maar wist je dat de wet jou ook producent ziet als je producten inkoopt en onder je eigen merk of label verkoopt? Of als je producten importeert uit een land van buiten de EU? Dat betekent dat jij dan productaansprakelijk bent. 

Maak daarom goede kwaliteitsafspraken met je leveranciers. En overleg met je verzekeraar of je voldoende verzekerd bent.

Tot slot: algemene voorwaarden opstellen is maatwerk

Als je bent aangesloten bij de branchevereniging voor webwinkeliers, kan het handig zijn om hun algemene voorwaarden over te nemen. Thuiswinkel.org biedt een gratis voorbeeld voor algemene voorwaarden voor webshops aan.

Controleer wel eerst of deze voorwaarden goed passen bij jouw activiteiten en wensen! Deze voorwaarden zijn immers opgesteld voor alle leden, dus ze kunnen nooit 100% op maat gemaakt zijn voor iedereen. 

Tip: laat je algemene voorwaarden checken door een jurist van Interpolis.

Bijgewerkt op: 07-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x7
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2020 bijna 50.000! (bron: CBS) Ben jij de volgende?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.