Algemene voorwaarden voor je webshop opstellen: zo zit dat

Algemene voorwaarden voor je webshop: zo zit dat

Een klant in jouw webwinkel wil graag weten waar hij aan toe is. Denk aan zaken als de betaling, retournering, verzendkosten, garantie en de aansprakelijkheid. Dit soort zaken leg je vast in de algemene voorwaarden. Deze tips van Interpolis helpen jou op weg bij het opstellen van goede voorwaarden voor je webshop.

Algemene voorwaarden voor webwinkels: wat zijn de regels?

Het opstellen van van algemene voorwaarden voor een webshop is gebonden aan een aantal regels en voorwaarden. Zo moet je onder andere rekening houden met de volgende zaken.

1. Je informeert je klant vóór de koop over jouw voorwaarden

Als webwinkelier moet je de klant vooraf duidelijk maken welke voorwaarden van toepassing zijn op jullie koopovereenkomst. Dit regel je eenvoudig in jouw bestelproces. 

Zorg ervoor dat de bestelling pas kan worden afgerond als jouw klant een vinkje heeft gezet bij de verklaring dat hij akkoord gaat met jouw algemene voorwaarden. 

2. De klant moet de voorwaarden kunnen opslaan (en printen)

Jij moet ervoor zorgen dat iedere klant jouw voorwaarden later op ieder moment kan teruglezen. Voeg daarom aan het verplichte vinkje een link toe naar je algemene voorwaarden, zodat je klant dit document kan downloaden.

Maak een back-up van je digitale administratie. Zo voorkom je dat je bij een eventuele crash alle gegevens kwijt bent.

3. Discussie met een klant? De bewijsplicht ligt bij jou 

Het is aan jou om te bewijzen dat er een overeenkomst bestaat en onder welke voorwaarden deze is gesloten. Houd dus een goede digitale administratie bij van alle orders. 

En maak hiervan regelmatig een back-up! Anders ben je al jouw klantgegevens kwijt als je systemen crashen. Leg in ieder geval de volgende zaken vast in de algemene voorwaarden van je webwinkel:

Bedrijfsgegevens

Omdat er bij een webshop een contract op afstand wordt gesloten, ben je verplicht om aan je klant kenbaar te maken met wie hij zakendoet. Vermeld dus altijd jouw:

Retourzendingen komen het vaakst voor bij webshops die kleding of schoenen verkopen. Hoe ga jij straks om retouren?

Werkwijze retourzendingen

Zeker als je kleding of schoenen verkoopt, krijg je vaak te maken met retourzendingen. Leg deze zaken vast in je voorwaarden en geef antwoord op vragen als: 

  1. Wie betaalt de verzendkosten van de retourzending? Jij of je klant? 
  2. Wanneer mag je klant producten terugsturen? 
  3. Binnen welke termijn? 
  4. Krijgt de klant bij een retourzending zijn geld terug of een tegoedbon? 

Uitzonderingen: wel of geen bedenktijd?

Een klant heeft bij online aankopen in principe recht op veertien dagen bedenktijd. Soms geldt deze wettelijk vastgestelde bedenktijd niet, zoals bij tijdsgebonden producten. Denk maar aan kranten of magazines, die zijn onverkoopbaar na een bedenktijd. 

Bij andere producten, waaronder cd's of dvd's, mag de klant het product alleen terugsturen als de verzegeling nog intact is. Het is handig voor je klant als dit duidelijk in je algemene voorwaarden staat vermeld. 

Extra tip: ben jij productaansprakelijk?

Producenten zijn aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door een gebrek in of aan een product.

Maar wist je dat de wet jou ook producent ziet als je producten inkoopt en onder je eigen merk of label verkoopt? Of als je producten importeert uit een land van buiten de EU? Dat betekent dat jij dan productaansprakelijk bent. 

Maak daarom goede kwaliteitsafspraken met je leveranciers. En overleg met je verzekeraar of je voldoende verzekerd bent. Klik hier voor meer informatie en handige tips over zakelijke aansprakelijkheid of bereken met onderstaande tool wat de kosten zijn van deze en andere relevante verzekeringen.

 

Tot slot: voorwaarden opstellen is maatwerk

Als je bent aangesloten bij de branchevereniging voor webwinkeliers, kan het handig zijn om hun algemene voorwaarden over te nemen.

Controleer wel eerst of deze voorwaarden goed passen bij jouw activiteiten en wensen! Deze voorwaarden zijn immers opgesteld voor alle leden, dus ze kunnen nooit honderd procent op maat gemaakt zijn voor iedereen. 

Een jurist van Interpolis kijkt graag met je mee of jouw algemene voorwaarden aansluiten bij jouw bedrijf en de huidige wet- en regelgeving. Zorg tot slot ervoor dat de voorwaarden meegroeien met je bedrijf: laat deze dus regelmatig toetsen.

Gepubliceerd op:
03-05-2017

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.