Boekhoudkoppeling zakelijke rekening

Boekhoudkoppeling met een zakelijke rekening: zo werkt het

Online boekhouden wordt steeds populairder, het is namelijk een gebruiksvriendelijke manier om je administratie bij te houden. Vaak is het ook mogelijk om je boekhoudpakket te koppelen aan je zakelijke rekening, hoe regel je dat?

Wil je meteen lezen hoe je een boekhoudkoppeling maakt met je zakelijke rekening? Klik dan op deze link:

Online boekhoudpakket

Er zijn maar weinig ondernemers/zzp’ers die echt enthousiast worden van het inrichten van de boekhouding. Het kost veel tijd, die je liever zou willen besteden aan wat je echt leuk vindt: ondernemen!

Het inrichten en bijhouden van de boekhouding kost de gemiddelde ondernemer maar liefst bijna 17 uur per maand (bron: Basware Benelux). Toch ontkom je er niet aan als ondernemer. Een online boekhoudpakket kan hierbij gelukkig veel tijd besparen en je leven een stukje gemakkelijker maken. 

Je boekhouder/accountant kan gemakkelijk meekijken

Bij de meeste pakketten kun je je boekhouder of accountant toegang geven. Hij of zij kan dan eenvoudig controleren of je alles goed hebt ingevoerd en of je nog gebruik kunt maken van fiscale voordelen. Zo kan het eigenlijk niet meer misgaan met je administratie.

Slim: zo betaal je de boekhouder of accountant niet meer voor het invoeren van je cijfers.

Voordelen online boekhouden

Een online boekhoudpakket heeft vele voordelen:

  • Je ziet in een oogopslag wat je omzet of kosten zijn. Veel pakketten stellen automatisch een balans en winst- en verliesrekening op.

  • Er is minder kans op fouten, je boekhouder kan tenslotte makkelijk meekijken.

  • Je kunt veel tijd besparen.

  • Je hebt overal toegang tot je administratie.

  • Je legt een digitaal naslagwerk aan.

  • Offertes en facturen zet je voortaan digitaal op.

Uiteraard zijn er veel verschillende varianten op de markt, met elk hun eigen voordelen en nadelen. Om het juiste pakket te kiezen, doe je er goed aan om een lijstje met wensen op papier te zetten. Daarnaast telt de prijs natuurlijk ook mee, hier zitten grote verschillen in.

Boekhoudkoppeling met je zakelijke rekening

Een van de belangrijke voordelen van online boekhouden, is dat je eenvoudig een koppeling kunt maken met je zakelijke rekening. Zo worden alle transacties van je zakelijke rekening automatisch verwerkt in je boekhouding. Je hoeft je zo ook niet meer druk te maken over:

  • Betaalopdrachten

  • Incasso-opdrachten

  • Informatie over saldi

Al deze informatie wordt over en weer uitgewisseld tussen je boekhoudpakket en je zakelijke rekening. Zo heb je alle informatie over hoe je er financieel voorstaat op een centrale plek verzameld.

Zakelijke rekening Rabobank koppelen aan boekhouding

Heb je een zakelijke rekening bij Rabobank? Dan kun je deze met Rabo Internetbankieren Professional koppelen aan je boekhoudpakket. Deze toepassing kost € 6,00 per maand en levert je ook vele andere voordelen op.

Denk bijvoorbeeld aan het instellen van meerdere gebruikers met eigen limieten, het importeren en verzenden van batchbestanden en het downloaden van transacties.

Bij Rabo Internetbankieren Professional is een boekhoudkoppeling mogelijk met de volgende partijen:

  • AFAS Software

  • Asperion

  • Cash Software

  • e-Boekhouden.nl

  • e-Captain.nl

  • Exact

  • Moneybird

  • MUIS en King Software

  • Reeleezee

  • SnelStart Software

  • Twinfield

  • Unit4

  • Visma Software

  • Yuki

Veel startende ondernemers kunnen uit de voeten met bovenstaande lijst. Heb jij liever een ander boekhoudprogramma? Dan kun je de bestanden zelf handmatig uploaden en downloaden in je boekhoudpakket. Op deze manier kun je ook online boekhouden. 

Boekhoudpakket koppelen aan je zakelijke rekening in 9 stappen

Je kunt je boekhoudpakket en je zakelijke rekening heel eenvoudig zelf koppelen. Dit gebeurt allemaal online binnen Rabo Internetbankieren Professional. Volg deze negen stappen op je pakket te koppelen:

  1. Open Rabo Internetbankieren Professional en log in.

  2. Selecteer 'Betalen en Sparen'.

  3. In het linkermenu vind je 'Online Boekhoudpakket', klik hierop en ga vervolgens naar 'Instellingen'.  Nu zie je een overzicht van je rekeningen.

  4. Selecteer het boekhoudpakket in het dropdownmenu. Klik vervolgens op de button 'Rekeningen onderhouden'. 

  5. Vervolgens word je automatisch doorgestuurd naar je eigen boekhoudpakket. Hier kun je inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord van je boekhoudpakket.

  6. Hierna kom je op een scherm waar je de gegevens van je boekhoudpakket kunt wijzigen en bekijken. In dit scherm kies je welke gegevens je wilt delen met Rabobank Internetbankieren Professional: transacties, betalingen en incasso-gegevens. 

  7. Druk op de button 'Opslaan en terug naar de Rabobank'.

  8. Nu is het belangrijk om de gewijzigde instellingen in Rabobank Internetbankieren Professional door te voeren. Hiervoor moet je digitaal tekenen met je bankpas en Rabo Scanner. Volg de instructies op je scherm en tik de signeercode in.

  9. Klik op 'Verzenden'. Je boekhoudpakket is nu gekoppeld aan je zakelijke rekening.

Filmpje boekhouding koppelen

Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? In dit filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe je het boekhoudpakket koppelt aan je zakelijke rekening.

Zakelijk bankieren bij Rabobank

Als startende ondernemer kun je bij Rabobank heel voordelig zakelijk bankieren. Met Rabo Startersvoordeel kun je een half jaar lang gratis gebruik maken van de zakelijke rekening.

Je hebt dan ook geen kosten voor je Eurobetalingen, saldo- en rekeninginformatie en je pinbundel als je voor Rabo OmniKassa kiest.

Lees ook

Zakelijk bankieren: wat kost een zakelijke rekening?
Boekhouding voor zzp'ers: zo houd je het overzichtelijk
Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?

Bijgewerkt op: 24-07-2020

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.