Wanneer boekhouding uitbesteden?

Boekhoud-tool voor zzp'ers

Met Rabo Bizzy en Tellow gaan je boekhouding en btw-aangifte bijna vanzelf. Sander Nederhof is financieel specialist van ASU Advies & Administratie en legt hoe hoe het werkt.

Voor wie zijn Rabo Bizzy en Tellow bedoeld?

“Rabo Bizzy moet je zien als één totaalpakket met een zakelijke rekening, een spaarrekening, Rabo Betaalverzoek en de boekhoud-tool Tellow. Rabo Bizzy koppelt die allemaal aan elkaar. "

"Het is gericht op zzp’ers en startende ondernemers die tegen het bijhouden van hun administratie aanhikken, maar het wel graag zelf willen doen. De zzp’er die geen zin heeft om Excel-sheets of schoenendozen met bonnetjes bij te houden, maar à la minute een overzicht wil hebben van de financiële positie van z'n bedrijf.”         

Hoe werkt Rabo Bizzy?

“Rabo Bizzy laat je boekhouding en je btw-aangifte als vanzelf gaan. Via Rabo Bizzy is de boekhoud-tool Tellow gekoppeld aan je zakelijke rekening bij de Rabobank en krijg je een melding bij iedere bij- of afschrijving. Op het moment dat je een zakelijke transactie doet - je pint bijvoorbeeld bij een tankstation - krijg je een melding in de Tellow-app dat je het bonnetje kan uploaden."

"Je maakt een foto van het bonnetje, verstuurt het naar de boekhoud-tool, waarna de applicatie een boekingsvoorstel doet om het te verwerken. Op deze manier kun je je zakelijke administratie direct en goed inrichten.”

'Rabo Bizzy laat je boekhouding en je btw-aangifte als vanzelf gaan.'

Wat is het voordeel van Rabo Bizzy?

“Het neemt je veel werk uit handen, want het gebruiksgemak gewoon heel groot. De ondernemer hoeft weinig aan zijn administratie te doen en kan elke dag zien hoe het gaat met zijn bedrijf. Zeker voor mensen die snel bonnetjes kwijt zijn, is dat heel handig.”

"Er is veel werk ingestoken om de boekhoud-tool zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Je kunt het onderweg op de app gebruiken of thuis op je desktop. Het neemt de drempel weg om je zakelijke administratie te voeren. Zodat je je volledig kunt richten op het ondernemen zelf.”

Het klinkt bijna als een elektronische assistent-boekhouder...

“Dat is het ook. Je voert vooraf een aantal gegevens in, zoals een auto van de zaak. Op basis daarvan maakt Rabo Bizzy bij het uitlezen van de bonnetjes een inschatting van de gegevens.”

Heb ik hiermee geen boekhouder meer nodig?

“Een boekhouder zal je altijd nodig blijven hebben. Zijn of haar rol wordt wel anders. De boekhouder zal niet meer de gegevens invoeren en verwerken, maar controleren, sturen en meedenken met de ondernemer. Rabo Bizzy verzorgt de administratie voor je op basis van de gegevens die jij aanlevert. Je hebt een boekhouder nodig om alles te controleren.”

'Ieder kwartaal wordt er op basis van alle mutaties op je zakelijke rekening een rapportage gemaakt en een btw-aangifte voor je gegenereerd.'

Hoe koppel ik facturen aan Rabo Bizzy?

“Facturen kun je uploaden in de boekhoud-tool, maar je kunt ook verkoopfacturen in de app maken. Er zijn verschillende templates waaruit je kunt kiezen. Die kun je naar eigen vrijheid aanpassen, denk aan het logo en een lettertype. De facturen verstuur je als pdf-bestand via Tellow of door het bestand te downloaden en via je eigen mail te versturen.”

Wat kun je er nog meer mee?

“De btw-aangifte wordt voor je gemaakt. Per kwartaal wordt van alle mutaties – bonnetjes, in- en verkoopfacturen – een rapportage gemaakt. Als je akkoord bent, download je het btw-rapport en neem je dit één-op-één over bij je btw-aangifte.”

Waarom hebben starters een zakelijke rekening nodig?

“Om je privé- en zakelijke financiën uit elkaar te halen is een zakelijke rekening belangrijk. Anders wordt je administratie een zooitje en lopen al die mutaties door elkaar."

'Rabo Bizzy is gericht op zzp’ers en startende ondernemers die tegen het bijhouden van hun administratie aanhikken, maar het wel graag zelf willen doen.'

“Een zakelijke rekening is noodzakelijk om alles overzichtelijk te houden. Je krijgt een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden. Maak dat bedrag een keer per maand naar je privérekening over, dat maakt het overzicht veel makkelijker.”

Bijgewerkt op: 07-08-2019

Wat vind je van dit artikel?

x25
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.