7 netwerkvalkuilen voor starters

7 netwerkvalkuilen voor starters

Bij netwerken lijkt het soms niet zozeer te gaan om wat je kunt, maar vooral om wie je kent. ‘Via via’ een opdracht scoren is een beproefde manier. Menig starter netwerkt zich dan ook een slag in de rondte. Maar actief netwerken is geen garantie voor succes. Hoe verklein je de kans op een netwerkblunder?

Valkuil #1: ikke, ikke, ikke…

Een zelfverzekerde houding heb je nodig als ondernemer. Je moet immers een product of dienst verkopen, maar houd goed in je achterhoofd dat het bij netwerken niet altijd om jou draait. Sterker nog, in dit geval is spreken doorgaans zilver, maar zwijgen goud. 

Praat op netwerkbijeenkomsten dus eens wat minder vaak over jezelf. Luister daarentegen extra goed naar de andere aanwezigen. Op die manier kom je veel sneller te weten waaraan iemand behoefte heeft (en of jullie wellicht iets voor elkaar kunnen betekenen).

Valkuil #2: eenrichtingsverkeer

Knoop goed in je oren dat netwerken geen eenrichtingsverkeer is. Netwerken draait niet alleen om het halen van je eigen doelen, maar is juist ervoor bedoeld om iemand anders verder te helpen.

Je hoeft er heus niet een dagtaak van te maken om mensen uit jouw netwerk continu aan elkaar te koppelen, maar over het algemeen kun je wel uitgaan van het gezegde: ‘Wie goed doet, goed ontmoet’. 

Draai het maar eens om: jij hebt ooit een kennis aanbevolen bij een bekende opdrachtgever, waaruit daadwerkelijk een klus voortkwam.

Nu zit jij een keertje verlegen om een nieuwe opdracht, stuurt jouw contacten een berichtje op LinkedIn en dan geeft deze contactpersoon niet thuis. Zou jij dan bereid zijn om hem of haar later nog een keer te helpen? 

Netwerken kost tijd en energie. Het is een continu proces.

Valkuil #3: roddelen over de concurrentie

Roddelen over een concurrerende ondernemer kan onderling een gevoel van saamhorigheid geven, maar op de lange termijn levert kwaadspreken over anderen niets op.

Onthoud: als jij goed bent in wat je doet, zullen jouw werkzaamheden en eventuele referenties voor zichzelf spreken. 

Het afkraken van andere professionals of bedrijven in jouw branche is volstrekt overbodig. Richt je liever op waarin jij je van de concurrentie onderscheidt.

Bovendien kunnen jouw roddels ook het omgekeerde effect hebben. Een gesprekspartner kan namelijk ook denken: 'Als hij dat van haar vindt, zegt hij dat straks dan ook over mij?'

Valkuil #4: alleen netwerken als het jou uitkomt

Wie dit kopje leest, zal al moeten concluderen dat deze manier van netwerken doorgaans weinig oplevert.

Als jij op LinkedIn of Twitter maandenlang je gezicht niet laat zien en dan opeens jouw contacten gaat bombarderen met verzoeken of uitnodigingen als je wél iets van hen nodig hebt, is de kans op een positieve respons nihil.

Accepteer dus dat netwerken tijd en energie kost en een continu proces is. Plan hiervoor in je agenda dan ook regelmatig voldoende tijd in.

Valkuil #5: niet weten met wie je te maken hebt

Als jij op een event voor het eerst met iemand praat, is het heel normaal te informeren naar wat hij doet en hoe lang zijn bedrijf al bestaat.

Maar als jij koude acquisitie pleegt en dus iemand bewust belt of een LinkedIn-berichtje stuurt, moet je je huiswerk hebben gedaan. Waarom neem je juist met hem of haar contact op? Des te eerder kun je tot de kern komen en samen vervolgafspraken maken.

Een follow-up mailtje of appje sturen is vaak geen overbodige luxe, maar: overdrijf het niet.

Valkuil #6: liegen (of overdrijven)

Het is niet meer dan logisch dat jij als starter nog wat minder ervaring hebt dan een gevestigde concurrent. Gelukkig is dit voor veel klanten of opdrachtgevers niet per definitie een reden om jou af te wijzen.

Wat doorgaans wél als 'not done' wordt gezien, is liegen (of de waarheid mooier maken dan hij is) over eerdere opdrachten die je hebt uitgevoerd of specifieke vaardigheden die jij minder goed beheerst dan je beweert. 

De harde waarheid komt vroeg of laat toch wel boven tafel. Jij bent dan waarschijnlijk niet alleen die ene klant kwijt, maar zult in zijn netwerk voortaan ook bekend staan als een onbetrouwbare partij.

Leg bij netwerken dus liever de nadruk op wat jij wél voor deze prospect kunt betekenen en wees eerlijk over het eventuele gebrek aan ervaring.  

Valkuil #7: te opdringerig overkomen

Inloopmoment bij de Rabobank

Leuke events voor starters 

Bij de Rabobank kun je terecht voor inloopmomenten en workshops. Benieuwd naar wat er binnenkort plaatsvindt in jouw regio?

Bekijk de agenda

Hoewel een 'follow-up'-mail of telefoontje wonderen kan doen bij netwerken, moet je dit ook weer niet overdrijven.

In één week vijf mailtjes of tweets sturen met de vraag of iemand al heeft gekeken naar jouw voorstel, is wellicht een beetje overdreven.

Dit geeft niet de ontvanger een opgejaagd gevoel, maar doet jou ook enigszins wanhopig overkomen. 

Onthoud dat netwerken om de gunfactor draait: mensen moeten jou willen helpen, maar je kunt niemand hiertoe verplichten.

Als iemand afwijzend of helemaal niet reageert op jouw bericht, concludeer dan dat een samenwerking er nu niet in zit. Wellicht ken je nog andere mensen die jou wel verder kunnen helpen.

Bonustip: zet een professionele foto op je profiel

Het klinkt als een open deur, maar houd er rekening dat 99% van de mensen met wie je netwerkt jou heeft gegoogeld (of dit nog gaat doen).

Daar zitten ook potentiële opdrachtgever of investeerders tussen. Zorg op al je social media-accounts dus voor een profiel- en eventuele coverfoto die jouw professionaliteit niet in één keer teniet doet.

Op Facebook, Snapchat of Instagram hoeft jouw profielfoto echt niet zo serieus te zijn als die op je LinkedIn-profielpagina, maar een 'ludieke' foto van jou in carnavalsoutfit of die ene middelbare school-portretfoto (inclusief ontplofte jaren '80-coupe) is misschien niet zo'n goed idee. 

Deze infographic geeft de grootste 'blunders' op profielfotogebied goed weer. Klik op de afbeelding om deze op ware grootte te bekijken: 

Infographic: fails op LinkedIn

Tips van de redactie

11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt
Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers
Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo
Zo versterk je jouw onderhandelingspositie
Zo haal je meer uit jouw netwerk

Bijgewerkt op: 13-03-2017 Gepubliceerd op:
17-03-2015

Netwerken

Netwerken als startende ZZP'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Zo speuren veel starters online naar potentiële klanten of opdrachtgevers op LinkedIn of een ander online netwerkplatform. Maar je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan om jouw zakelijke kennissenkring uit te breiden en andere interessante contacten op te doen. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:


Tip: geen idee waar je moet beginnen? De tips in dit artikel helpen je op weg: starten met netwerken doe je zo.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Ondernemerstalent

6 kenmerkende eigenschappen van ondernemers

Beschik jij over de competenties om het maken als zelfstandig ondernemer? 

Hoe succesvol word jij?

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.