7 netwerkvalkuilen voor starters

7 netwerkvalkuilen voor starters

Bij netwerken gaat het soms niet zozeer om wat je kunt, maar om wie je kent. ‘Via via’ een opdracht binnenhalen is een beproefde manier. Als starter netwerk je jezelf dan ook vaak een slag in de rondte om waardevolle contacten op te doen. Maar netwerken is geen garantie voor succes. Hoe verklein je de kans op een netwerkblunder?

1. Ikke, ikke, ikke…

Een zelfverzekerde houding heb je nodig als ondernemer - je hebt immers een product of dienst te verkopen - maar houd goed in je achterhoofd dat bij netwerken niet alles om jou draait. Sterker nog, in dit geval is spreken doorgaans zilver, maar zwijgen goud. 

Wanneer jij namelijk op een willekeurige netwerkbijeenkomst eens wat minder over jezelf en jouw bedrijf praat en meer luistert naar wat anderen te zeggen hebben, kom je eerder te weten waaraan iemand behoefte heeft (en of jij zakelijk gezien iets voor deze persoon kunt betekenen).

2. Eenrichtingsverkeer

In het verlengde van het eerste punt ligt het feit dat netwerken geen eenrichtingsverkeer is. Netwerken draait niet alleen om jezelf, maar juist ook om anderen verder te helpen.

Dat betekent ook weer niet dat jij er straks een nieuwe dagtaak aan hebt door voortdurend mensen in jouw netwerk aan elkaar te koppelen, maar over het algemeen kun je wel uitgaan van het gezegde: ‘Wie goed doet, goed ontmoet’. 

Draai het maar eens om: jij hebt ooit een kennis aanbevolen bij een bekende opdrachtgever, waaruit daadwerkelijk een klus voortkwam. Nu jij een keertje om nieuwe opdrachten verlegen zit, dit bekendmaakt op LinkedIn en deze persoon geeft niet thuis. Zou jij dan nog bereid zijn om hem of haar later opnieuw te helpen? 

‘Netwerken kost tijd en energie en is een continu proces.’

3. Roddelen over de concurrentie

Roddelen over een concurrerende ondernemer kan een onderling gevoel van saamhorigheid geven, maar op de lange termijn levert kwaadspreken over anderen niets op. Ga liever terug naar het zelfverzekerde gevoel van punt 1: als jij goed bent in wat je doet, zullen jouw werkzaamheden en eventuele referenties voor zich spreken. 

Het afkraken van andere organisaties in jouw vakgebied is dan volstrekt overbodig. Richt je liever op waarin jij je van de concurrentie onderscheidt.

Bovendien kunnen jouw roddels ook het omgekeerde effect hebben op je gesprekspartner. Hij kan namelijk ook denken: ‘Als hij dat van haar vindt, zegt hij dat straks dan ook over mij?’

4. Alleen netwerken wanneer het jou uitkomt

Als je bovenstaand kopje leest, zul je waarschijnlijk al concluderen dat deze manier van netwerken weinig effectief is. Als jij op LinkedIn of Twitter maandenlang je gezicht niet laat zien en dan opeens jouw contacten gaat bombarderen met verzoeken of uitnodigingen als je wél iets van hen nodig hebt, is de kans op een positieve respons nihil.

Accepteer dus dat netwerken tijd en energie kost en een continu proces is. Plan hiervoor in je agenda dan regelmatig ook voldoende tijd in.

5. Weet wie je benadert

Als jij op een netwerkbijeenkomst voor het eerst met iemand praat, is het heel normaal te informeren naar wat hij doet en hoe lang zijn bedrijf al bestaat.

Maar als jij koude acquisitie pleegt en dus iemand bewust belt of een LinkedIn-berichtje stuurt, moet je je huiswerk hebben gedaan en precies weten waarom je juist met deze persoon contact opneemt. Des te eerder kun je tot de kern komen en eventueel samen vervolgafspraken maken.

'Een follow-up mailtje of appje sturen is vaak geen overbodige luxe, maar: overdrijf het niet.'

6. Liegen (of overdrijven)

Het is niet meer dan logisch dat jij als starter nog wat minder ervaring hebt dan een gevestigde concurrent. Gelukkig is dit voor veel klanten of opdrachtgevers niet per definitie een reden om altijd voor de meer ervaren partij te kiezen.

Wat doorgaans wel als 'not done' wordt gezien, is liegen (of de waarheid mooier maken dan hij is) over eerdere opdrachten die je hebt uitgevoerd of specifieke vaardigheden die jij minder goed beheerst dan je beweert. 

Vergeet niet dat de waarheid vroeg of laat toch wel boven tafel komt. Je bent dan waarschijnlijk niet alleen die ene klant kwijt, maar je zult binnen zijn netwerk voortaan ook bekend staan als een onbetrouwbare partij.

Leg bij netwerken dus liever de nadruk op wat jij wél voor deze prospect kunt betekenen en wees eerlijk over het eventuele gebrek aan ervaring.  

7. Te opdringerig overkomen

andres

Marktcijfers bij de hand

Altijd en overal beschikken over recente en uitgebreide branchekennis? Download dan gratis de Rabo Kennis App.

Download de app

Hoewel een 'follow-up'-mail of telefoontje wonderen kan doen bij netwerken, kun je dit beter ook weer niet overdrijven.

In één week vijf mailtjes of tweets sturen met de vraag of iemand al heeft gekeken naar jouw voorstel, is wellicht een beetje overdreven.

Dit kan de ontvanger zowel een opgejaagd gevoel geven als  jou enigszins wanhopig doen overkomen en dat zijn allebei resultaten die je liever wilt voorkomen. 

Onthoud: netwerken draait om de gunfactor: mensen moeten jou willen helpen met iets, maar je kunt hen hiertoe niet verplichten.

Als iemand afwijzend of helemaal niet reageert op jouw berichten, concludeer dan dat een samenwerking er nu niet in zit en laat het (voor nu) erbij. Wellicht zijn er nog andere contacten die jou mogelijk wel verder kunnen helpen?

Tips van de redactie

Starten met netwerken doe je zo
5 manieren om acquisitie te plegen
Zo maak je een goede eerste indruk
Zo maak je van een cold call een lead
Wat is het geheim van een succesvolle elevator pitch?

Bijgewerkt op: 22-03-2016 Gepubliceerd op:
17-03-2015

Netwerken

Netwerken als startende ZZP'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Zo speuren veel starters online naar potentiële klanten of opdrachtgevers op LinkedIn of een ander online netwerkplatform. Maar je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan om jouw zakelijke kennissenkring uit te breiden en andere interessante contacten op te doen. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:


Tip: geen idee waar je moet beginnen? De tips in dit artikel helpen je op weg: starten met netwerken doe je zo.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw voordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.