Vind je eerste klant in 5 stappen

Vind je eerste klant in 5 stappen

Een bedrijf oprichten is één ding, maar de echte uitdaging voor starters is om er vervolgens een stabiele en succesvolle onderneming van te maken. Het vinden van klanten en het uitbreiden van jouw netwerk is daarbij essentieel. In dit artikel vind je 5 manieren om dat goed te doen.

1. Zoek binnen de juiste doelgroep

Als startende ondernemer moet je jezelf voorafgaand aan de start van jouw bedrijf een aantal belangrijke vragen stellen: in welke sector ben ik straks actief? Wat zijn mijn talenten en zwaktes? En voor wie zijn de diensten of producten die ik wil gaan aanbieden relevant? Het beantwoorden van deze en andere vragen over de markt helpen je bij het bepalen van een concrete doelgroep.

Dit moet je in ieder geval hebben vastgelegd voordat je potentiële opdrachtgevers of klanten actief gaat benaderen. Een goede richtlijn is dat, wanneer de klant ernaar informeert, je in enkele zinnen jouw business duidelijk kunt omschrijven. Als het goed is, heb je dit echter al vastgelegd in het ondernemingsplan en het marketingplan.
-> Lees ook: De juiste doelgroep bepalen doe je zo

2. Netwerk op meerdere manieren

Netwerken kan tegenwoordig op vele manieren. Zo kun je jouw zakelijke relaties uitbreiden op netwerkbijeenkomsten die het hele jaar door op verschillende locaties worden georganiseerd of je kunt jouw bedrijf promoten op social media. Denk aan platformen als Twitter, Facebook en LinkedIn. Ook het aloude mond-tot-mondreclame van voormalige opdrachtgevers doet het altijd goed en kan je de nodige nieuwe (vervolg)opdrachten brengen.

Vraag tevreden klanten om aanbevelingen en plaats deze boodschappen door op je zakelijke website. Daarnaast kun je vrienden, familie en ex-collega's inschakelen bij de promotie van jouw startup. Het kost de nodige tijd en energie, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden en betaalt zich uiteindelijk zeker terug.
-> Lees ook: 6 manieren om effectief te netwerken

3. Besteed aandacht aan je zakelijke website

Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers en/of aanbieders van bepaalde diensten of producten. Het is dus zaak om je niet alleen goed te presenteren op netwerkbijeenkomsten, maar hiervoor ook een professionele zakelijke website te (laten) maken.

Om goed te scoren bij de zoekresultaten in Google, is het verstandig om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Vergis je niet: dit is in veel gevallen een tijdrovende klus.

Tijd en energie die je wellicht liever in het daadwerkelijke ondernemen stopt. Om die reden kiest een deel van de ondernemers er dan ook voor om de toepassing van SEO uit te besteden aan communicatiespecialisten en websitebouwers. Wil je toch liever zelf proberen om de website hoger te laten scoren in Google? Hier vind je enkele actuele tips.
-> Lees ook: Eigen website maken: zo pak je dat aan

4. Word een expert in acquisitie

andres

Startersvoordelen

Als starter krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: dat is het eerste jaar gratis.

Bekijk jouw voordelen

Het komt geregeld voor dat startende ondernemers heel actief zijn op het gebied van acquisitie tijdens de start van het bedrijf, maar dat deze activiteit langzaam maar zeker afneemt naarmate zij meer klanten of opdrachtgevers hebben gevonden.

Hoewel deze strategie niet per definitie voor financiële problemen hoeft te zorgen - ook mond-tot-mondreclame kan je best ver brengen in je bestaande netwerk - is het verstandig om het actief plegen van acquisitie nooit helemaal naar de achtergrond te laten verdwijnen.

Waak er dus voor dat jouw bedrijf niet in een zogenaamde golfbeweging terechtkomt waarin opdrachten en acquisitie elkaar steeds afwisselen.

In dat geval loop je sneller het risico om op bepaalde momenten geen uitzicht op nieuwe klussen te hebben.

Beter is het om jezelf te bekwamen in de kunst van acquisitie en hieraan wekelijks een vast aantal uren te besteden, ook wanneer je net aan de slag bent gegaan voor een nieuwe opdrachtgever.

Een ondernemer (en niet alleen starters) moet altijd vooruit blijven kijken.
-> Lees ook: Checklist: klanten vinden

5. Blijf in contact met opdrachtgevers

Of je nou een aannemersbedrijf bent gestart of aan de slag gaat als zelfstandige HR-consultant: de kans is vrij klein dat je in jouw branche en regio de enige ondernemer bent. Het is dus zaak om het contact met je opdrachtgevers warm te houden. Dit kan zowel gaan om een klant waarvoor je eerder een opdracht hebt uitgevoerd of om een potentiële nieuwe opdrachtgever.

Het is daarom belangrijk dat je met enige regelmaat iets van je laat horen en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuwe klussen. Stel dat je op een netwerkbijeenkomst hebt gesproken met een potentiële opdrachtgever. Het klikte, maar hij had op dat moment nog geen behoefte aan jouw product of dienst. Als je het contact warm houdt, zal hij bij nieuwe ontwikkelingen sneller aan je denken dan wanneer je nooit meer iets van je laat horen.
-> Lees ook: 4 tips voor een betere klantenbinding

Ook interessant voor jou

Hoe zet je een product in de markt?
Checklist: klanten vinden
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Starten met social media doe je zo
Zo haal je meer uit jouw netwerk

Bijgewerkt op: 02-06-2016 Gepubliceerd op:
04-04-2013

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.