Een goede contentmarketingstrategie opstellen: zo doe je dat

Het geheim van een goede contentmarketingstrategie

Voor startende ondernemers kan een contentmarketingstrategie een goede mogelijkheid zijn om hun producten en kennis onder de aandacht te brengen. In dit artikel gaan we in op de volgende vragen: wat is contentmarketing, wat kun je hiermee als merk of bedrijf bereiken en hoe stel je een goede strategie samen?

Contentmarketing, wat is dat? 

Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij je relevante en waardevolle content creëert en verspreidt. Je vervult een behoefte van de doelgroep door jouw content beschikbaar te stellen. Tegelijkertijd heeft dit als doel jouw klanten tot actie aan te zetten. Dit kan onder meer gaan om het delen van jouw content via verschillende social media-kanalen, zoals Twitter, Instagram of LinkedIn. 

Contentmarketing is dus niet eenzijdig reclame maken voor jouw producten of diensten, maar kenmerkt zich juist door de communicatie met potentiële klanten, zonder dat je op directe wijze iets probeert te verkopen.

Je biedt een oplossing voor een probleem en presenteert jezelf als deskundige of autoriteit op jouw vakgebied. Door het geven en delen van betrouwbare en waardevolle informatie bied je met jouw content (variërend van tekst tot video's en whitepapers) een toegevoegde waarde. 

Waarom zou je deze strategie gebruiken?

Als je deze vorm van marketing besluit toe te passen, moet je wel bereid zijn om hier de nodige tijd en moeite in te steken. Contentmarketing bedrijven vereist een lange adem, omdat je de bekendheid langzaam opbouwt.

Een advertentie plaatsen of een reclamecampagne lanceren is tijdelijk, contentmarketing is structureel. Je wilt dat potentiële kopers veranderen in (vaste) klanten en in het beste geval zelfs online ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Je gaat dus proberen om met hen een relatie op te bouwen voor de lange termijn. 

Een van de doelen van contentmarketing is dan ook dat anderen over jou of je producten praten en aanbevelingen geven. Je kunt namelijk zelf nog zo hard roepen wat een mooi product of dienst je levert, maar als anderen dit doen, is dat een onbetaalbare vorm van promotie. Geen betere free-publicity dan positieve mond-tot-mondreclame. 

Hoe bereik je de doelgroep?

Contentmarketing draait dus om het geven van betrouwbare informatie, aar hoe bereik je hiermee de juiste doelgroep? Dit kun je doen door zowel offline als online-kanalen te gebruiken om de informatie te verspreiden en te delen. 

Laten we in dat opzicht eens naar Albert Heijn kijken, dat met Allerhande een uitstekend voorbeeld van een succesvolle contentmarketingstrategie in handen heeft. Een geslaagd project dat het resultaat is van een jarenlange inspanning. Oorspronkelijk was Allerhande een tijdschrift met bedrijfsinformatie, maar inmiddels is het een combinatie van een online (de website) en offline kanaal (het magazine) waar uitgebreide recepten en andere relevante informatie en tips worden gedeeld. 

De grootgrutter presenteert zich als autoriteit op het gebied van voeding. Tegelijkertijd is er een duidelijke link met de winkel, waar je de ingrediënten van de recepten kunt kopen. Offline en online komen hierin dus op een mooie manier samen. 

Hoe pak je dit aan?

Je hebt een platform nodig om informatie te delen. In de meeste gevallen is dit in eerste instantie jouw zakelijke website. Bezoekers komen niet vanzelf bij je langs, ze moeten er wel naar toe worden doorverwezen.

Door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) haal je veel potentiele klanten naar jouw website toe. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Lees voor een spoedcursus het artikel: Scoren met SEO doe je zo.

Deel informatie 

Wees vooral niet bang om informatie weg te geven op jouw website. Het idee van contentmarketing is juist dat je kennis deelt. Als iemand anders jouw informatie hergebruikt en hierbij verwijst naar de bron (dat ben jij), is dat alleen maar goed omdat je zo jouw bereik doeltreffend vergroot.

De website is in dat opzicht hét podium om te laten zien dat je voldoende kennis in huis hebt, dat je goed bent in je vak en dat je deze kennis op een duidelijke manier weet uit te dragen. 

Zet de juiste social media-kanalen in

Door actief te zijn op sites als Facebook, LinkedIn en Twitter is de kans groot dat je potentiële klanten bereikt. Social media biedt nieuwe mogelijkheden om bekendheid voor jouw bedrijf te generen en je als autoriteit te presenteren. Langzaam bouw je een steeds groter netwerk van volgers op, waardoor je bereik steeds groter wordt. 

Zoek op LinkedIn bijvoorbeeld relevante groepen en deel daar je kennis en expertise. Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen van jezelf of uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Je presenteert jezelf als autoriteit op jouw vakgebied. Op termijn kan dat waardevolle contacten opleveren en dat is precies wat je wilt bereiken in een groep.

Via Twitter kun je kennisartikelen, nieuws of andere inhoudelijke informatie (her)publiceren. Dat is een eenvoudige manier om te laten zien dat je verstand van zaken hebt. Ook verwijzen naar andere nieuws- en informatiebronnen zal jouw deskundigheid onderstrepen. 

Handige tips hierbij zijn het meerdere keren aanbieden van jouw content (alleen dan net op een andere manier), zodat het niet een directe kopie van een eerdere tweet is. Verstuur verder tweets mét afbeeldingen: dit vergroot niet alleen aanzienlijk de kans op een retweet, maar triggert een lezer ook meer om op de link te klikken.

Ga discussies niet uit de weg

Als je als deskundige gevonden wilt worden, moet je jezelf laten zien. Dit doe je uiteraard door je werk goed te doen, maar ook door je mening te laten horen en te reageren op reacties onder een artikel. Ga de dialoog aan met bezoekers!

Schroom verder niet om een afwijkende mening te geven (mits je jouw standpunt goed kunt onderbouwen). Blogs die discussie opleveren, genereren al snel meer verkeer op social media en dat leidt weer tot extra bezoekers op je website. Een goed voorbeeld hiervan is dit artikel over de verschillen (en voor en -nadelen van) Apple en Windows dat eerder op deze website is gepubliceerd.

Evalueer de strategie

andres

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Als je eenmaal een contentmarketingstrategie hebt opgesteld en hiermee aan de slag bent gegaan, is het belangrijk om de resultaten regelmatig te evalueren en analyseren.

Je wilt immers wel weten wat al die tijd en noeste arbeid heeft opgeleverd.

Dit kun je doen aan de hand van SMART-doelstellingen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. 

Als je meer bezoekers naar je website wilt trekken, is dit meetbaar via de (unieke) pageviews. Ook kan het aantal retweets of reacties dat je krijgt als graadmeter dienen.

Op de website van Intermediair vind je een uitgebreide uitleg over de voorwaarden om tot de juiste doelen te komen.

Als je de concurrentie beter in kaart wilt brengen, kan toepassing van het Vijfkrachtenmodel van Porter uitkomst bieden.

Tips van de redactie

Eigen website maken: zo pak je dat aan
Dit moet je weten over social selling
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
Een goede social mediastrategie opstellen doe je zo

Gepubliceerd op:
26-07-2016

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Marktcijfers nodig?

Mijn branche promo

Ga jij starten als zorgverlener, restauranthouder, freelancer of (web)winkelier? Weet welke zaken er spelen in je branche om goed van start te kunnen gaan.

Ik wil meer weten over mijn branche

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.