Het geheim van een goede contentmarketingstrategie

Bijgewerkt op 15 september 2020
5 min  leestijd
9.409
Auteur: Marieke Leijnen
Een goede contentmarketingstrategie opstellen: zo doe je dat

Met een contentmarketingstrategie kun je als startende ondernemer je producten en kennis onder de aandacht te brengen. Wat is contentmarketing precies, wat kun je er als merk of bedrijf mee bereiken en hoe stel je een goede strategie op?

Wat is een contentmarketingstrategie? 

Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij je relevante en waardevolle content creëert en verspreidt. Bij content kun je denken aan geschreven artikelen of blogs, podcasts, afbeeldingen of video's.

Content marketing heeft twee doelen:

  • Je vervult een (informatie-)behoefte van je doelgroep door je content aan te bieden.
  • Tegelijkertijd kun je potentiële klanten tot actie aan te zetten. Denk aan het delen van jouw content via verschillende socialmedia-kanalen, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. 

Het verschil tussen een contentmarketingstrategie en reclame

Bij contentmarketing probeer je niet direct iets te verkopen aan je klanten. Natuurlijk is dit uiteindelijk wel je doel, maar het ligt er niet zo dik bovenop als bij reclame.

Je biedt een oplossing voor een probleem en presenteert jezelf als deskundige of autoriteit op jouw vakgebied. Door het geven en delen van betrouwbare en waardevolle informatie bied je met jouw content (variërend van tekst tot video's en whitepapers) een toegevoegde waarde. 

Waarom zou je aan contentmarketing beginnen? 

Als je deze vorm van marketing besluit toe te passen, moet je wel bereid zijn om hier de nodige tijd en moeite in te steken. Een goede contentmarketingstrategie vereist een lange adem, omdat je de bekendheid langzaam opbouwt.

Een contentmarketingstrategie gaat over het bouwen van een langetermijnrelatie.

Een advertentie plaatsen of een reclamecampagne lanceren is tijdelijk, contentmarketing is structureel. Je wilt dat potentiële kopers veranderen in (vaste) klanten en in het beste geval zelfs online ambassadeurs van jouw bedrijf worden. 

Creëer buzz over je product of dienst

Een van de doelen van contentmarketing is dan ook dat anderen over jou of je producten praten en aanbevelingen geven.

Je kunt namelijk zelf nog zo hard roepen wat een mooi product of dienst je levert, maar als anderen dit doen, is dat een onbetaalbare vorm van promotie. Geen betere free-publicity dan positieve mond-tot-mondreclame. 

Hoe werkt contentmarketing in de praktijk?

Contentmarketing draait dus om het geven van betrouwbare informatie, maar hoe bereik je hiermee de juiste doelgroep? Dit kun je doen door zowel offline als online-kanalen te gebruiken om de informatie te verspreiden en te delen. 

Laten we in dat opzicht eens naar Albert Heijn kijken, dat met Allerhande een uitstekend voorbeeld van een succesvolle contentmarketingstrategie in handen heeft.

De contentmarketingstrategie van Albert Heijn

Een geslaagd project dat het resultaat is van een jarenlange inspanning. Oorspronkelijk was Allerhande een tijdschrift, maar inmiddels is het een combinatie van online (site, social, app) en offline (het magazine). 

De Allerhande is een hele andere uiting dan de wekelijkse aanbiedingenfolder. De grootgrutter presenteert zich als autoriteit op het gebied van voeding.

Tegelijkertijd is er een duidelijke link met de winkel, waar je de ingrediënten van de recepten kunt kopen. Offline en online komen hierin dus op een mooie manier samen.  

Aan de slag met content marketing

Je hebt een platform nodig om informatie te delen. In de meeste gevallen is dit in eerste instantie je zakelijke website. Bezoekers komen niet vanzelf bij je langs, ze moeten er wel naar toe worden doorverwezen.

Door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) haal je veel potentiële klanten naar jouw website toe. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. 

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Deel informatie

Wees vooral niet bang om informatie weg te geven op jouw website. Het idee van contentmarketing is juist dat je kennis deelt. Als iemand anders jouw informatie hergebruikt en hierbij verwijst naar de bron (dat ben jij), is dat alleen maar goed omdat je zo jouw bereik doeltreffend vergroot.

De website is in dat opzicht hét podium om te laten zien dat je voldoende kennis in huis hebt, dat je goed bent in je vak en dat je deze kennis op een duidelijke manier weet uit te dragen. 

Zet de juiste social media-kanalen in

Door actief te zijn op sites als Facebook, LinkedIn en Instagram is de kans groot dat je potentiële klanten bereikt. Social media bieden nieuwe mogelijkheden om bekendheid voor jouw bedrijf te generen en je als autoriteit te presenteren.

Langzaam bouw je een steeds groter netwerk van volgers op, waardoor je bereik ook groter wordt. 

Voorbeeld: een contentmarketingstrategie op LinkedIn

Zoek op LinkedIn bijvoorbeeld relevante groepen en deel daar je kennis en expertise. Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen van jezelf of uit jouw vakgebied aandragen of tips geven.

Je presenteert jezelf als autoriteit op jouw vakgebied. Op termijn kan dat waardevolle contacten opleveren en dat is precies wat je wilt bereiken in een groep.

Ga discussies niet uit de weg

Als je als deskundige gevonden wilt worden, moet je jezelf laten zien. Dit doe je uiteraard door je werk goed te doen, maar ook door je mening te laten horen en te reageren op reacties onder een artikel. Ga de dialoog aan met bezoekers!

Schroom verder niet om een afwijkende mening te geven (mits je jouw standpunt goed kunt onderbouwen). Blogs die discussie opleveren, genereren al snel meer verkeer op social media en dat leidt weer tot extra bezoekers op je website.

Evalueer de strategie

Als je eenmaal een contentmarketingstrategie hebt opgesteld en hiermee aan de slag bent gegaan, is het belangrijk om de resultaten regelmatig te evalueren en analyseren. Je wilt immers wel weten wat al die tijd en noeste arbeid heeft opgeleverd.

Dit kun je doen aan de hand van SMART-doelstellingen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over marketingplan

Meer over marketingplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten