Low-budget marketing

Podcast maken als ondernemer: de do's en don'ts

Podcasts zijn een populaire vorm van marketing die je kunt inzetten om je klant te inspireren en vermaken. Benieuwd wat de voordelen zijn én hoe je een eigen podcast maakt?

Wat is een podcast?

Een podcast is een soort losse radio-uitzending die je altijd en overal kunt beluisteren. Er zijn podcasts over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken, ook voor startende ondernemers. Denk bijvoorbeeld marketing, acquisitie en succesverhalen van ondernemers.

De naam is een combinatie van de woorden iPod en Broadcast. Je kon deze shows vroeger namelijk vooral op de iPod beluisteren.

Nieuw! Ken je de Ikgastarten-podcast al? Speciaal voor startende ondernemers.

Veel mensen kiezen ervoor om in de auto of in het openbaar vervoer onderweg naar werk te luisteren. Hoe gaaf zou het zijn als ze tijdens die momenten luisteren naar een podcast namens jouw bedrijf!

Waarom een podcast maken als ondernemer?

Mensen luisteren naar podcasts omdat ze vermaakt willen worden, maar nog vaker om iets nieuws te leren. Dit zijn twee positieve associaties die je absoluut wilt koppelen aan jouw product of dienst.

Tip: maak fans van je klanten en maak meer omzet.

Zie het dus als een vorm van reclame, low budget reclame welteverstaan. Je schrijft misschien ook al blogs of neemt vlogs op, waarom zou je dat niet in audiovariant doen?

Voordelen voor je bedrijf

Het maken van een podcast voor je (startende) onderneming heeft een aantal voordelen:

  • Je komt over als een expert
    Door te praten over onderwerpen waar jij met je bedrijf gespecialiseerd in bent, kom je over als een expert. Luisteraars die in de toekomst iemand met jouw expertise nodig hebben, komen zo sneller bij jou uit. Je bouwt een vertrouwensband op met je luisteraars, zij krijgen meer merkbewustzijn.
  • Meer waardevolle connecties
    Veel mensen vinden het hartstikke leuk om een keer te gast te zijn in een podcast. Is er iemand die je graag nog eens zou ontmoeten? Nodig die persoon dan uit voor een interview!
  • Potentiële klanten komen je podcast tegen
    Het handige aan podcasts is dat ze heel makkelijk gedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld op social media. Zo komen ze ook terecht bij mensen die jouw bedrijf nog niet kennen
  • Je bestaande klanten blijven in contact
    Een podcast voor je bedrijf is niet alleen handig om nieuwe klanten te bemachtigen, maar ook om de banden met je bestaande klanten aan te halen. Deel je podcast bijvoorbeeld in je nieuwsbrief.

Podcast maken als ondernemer

Om een podcast te maken heb je gelukkig niet veel nodig:

  • Opname-apparatuur (kan ook met een mobiele telefoon)

  • Een goed verhaal
  • Een platform om je podcast te verspreiden

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Naar de Startversterker

    Tips: podcast maken als ondernemer

    Genoeg redenen om te beginnen dus! Vind je het lastig om echt van start te gaan? Deze tips helpen je op weg:

    • Oefening baart kunst! Voor de meeste mensen is het onnatuurlijk om in een microfoon te praten. Geef jezelf wat tijd om beter te worden.
    • Praat rustiger dan je normaal zou doen. Je zult merken dat je onbewust wilt versneller. Het is beter verstaanbaar voor de luisteraar als je een lager tempo aanhoudt.
    • Als je met een vaste tekst werkt, helpt het om de klemtonen te onderstrepen. Zo wordt het makkelijker om lange zinnen uit te spreken.
    • Luister jezelf terug en vraag mensen om feedback. Alleen door kritisch naar jezelf te durven luisteren en anderen om hun mening te vragen, kom je erachter wat er beter kan. 

    De Ikgastarten podcast

    Nieuw op Ikgastarten.nl: de Ikgastarten podcast! In deze serie bespreken we zaken die écht belangrijk zijn voor startende ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan het ideale uurtarief en hoe de zelfstandigenaftrek precies werkt.

    Of laat je inspireren door het startersverhaal van Suzanne van Straaten, oprichter van Sprinklr. Met haar biologische en duurzame planten wil ze de stad een stukje groener maken. Ze introduceerde zelfs een app om je planten te verzorgen. Hoe kwam zij verzeild in een schuur met... schapen?

    Veel succes en plezier bij het maken van je eerste podcast!

    Bijgewerkt op: 01-04-2020

    Wat vind je van dit artikel?

    x0
    x2

    Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

    Lees meer

    Marketing en reclame

    Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


    Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

    Created with Sketch.

    Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

    Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
     

    Ja ik wil die tips >

    Created with Sketch.

    Maak een ijzersterke start

    Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
     

    • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
    • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
    • houd bij hoe sterk je van start gaat​

    Naar de Startversterker >

    Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

    Meld je aan

    Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.