Starters die nog niet zo bekend zijn met Twitter, twijfelen vaak waarover ze moeten twitteren. Soms vinden ze het ook eng, want hoe kom je nou aan een trouwe schare volgers en wat maakt een zakelijke tweet écht relevant?
1. Persoonlijke tweets
Het klinkt misschien tegenstrijdig voor ZZP'ers die Twitter puur zakelijk willen gebruiken, maar wie zijn account slechts gebruikt voor promotieberichten of het aankondigen van speciale acties slaat de plank volledig mis. Volgers zitten doorgaans niet te wachten op enkel reclameboodschappen. Wees wel selectief. Niemand hoeft te weten dat u afgelopen weekend flink bent doorgezakt in de stad, maar als u eens een relevante workshop volgt, mag u dat best vermelden.
2. Uw werkzaamheden
Als ZZP'er bent u over het algemeen werkzaam in een specifiek vakgebied. Weten uw volgers wat u precies voor werk doet en waar u op dit moment mee bezig bent? Dan kunt u via Twitter vrij makkelijk aan nieuwe opdrachtgevers komen. Plaats daarom ook zeker een berichtje als opdrachten aflopen en u op zoek bent naar een nieuwe klus. Dat staat heus niet opdringerig, want zo weten uw volgers per wanneer u weer beschikbaar bent en kunnen zij anderen daar ook op attenderen.
3. Delen van kennis
Ziet u ergens een goede tip of heeft u zelf een interessant artikel gepubliceerd? Meld dit dan ook op Twitter, indien mogelijk voorzien van een directe link. Dit levert gegarandeerd reacties en retweets op van andere gebruikers. Het is belangrijk dat u niet steeds alleen uw eigen materiaal aanprijst. Retweet regelmatig ook berichten van andere gebruikers, beantwoord vragen en probeer Twitteraars belangeloos met elkaar in contact te brengen als dat hen verder helpt.
4. Meld relevant updates
Heeft u een eigen website laten ontwerpen of bent u onlangs een blog begonnen over uw werkzaamheden en ervaringen? Daar willen uw volgers op Twitter ook alles over weten. Tweet de laatste updates en sta open voor reacties en tips: wie weet steekt u er nog iets van op!
5. Blijf actief
Wie zich serieus gaat bezighouden met sociale, moet daar ook echt de tijd voor nemen. Dit is voor Twitter nog meer van belang dan andere sites als Facebook, Pinterest, Google+, LinkedIn, YouTube of Hyves. Een weekje niets laten horen is niet zo erg, maar 'dode' accounts verliezen in een rap tempo volgers. Het is dus zaak om met enige regelmaat (liefst dagelijks) in te loggen om uw tweets te bekijken en indien nodig te retweeten of beantwoorden. Maak hier tijd voor vrij en plan dagelijks een half uur in voor het onderhouden van uw Twitter-account.
Gebruiksaanwijzing
Zeggen termen als hashtag, trekking topic of retweet u nog helemaal niets? Bekijk dan ook eens ons dossier Succes met Twitter of lees de officiële (Engelstalige) handleiding van Twitter goed door.