In dit artikel zetten we zeven stappen voor je op een rij. Benieuwd naar een specifieke stap? Klik dan op een van de onderstaande links om direct naar die alinea te gaan.
- De perfecte frequentie
- Kies de juiste software
- Zorg voor de drie musthaves
- Kies de onderwerpregel/subjectline
- Meten is weten
- Maak aanmelden aantrekkelijk en eenvoudig
- Check de privacywet AVG/GDPR
1. Kies de perfecte frequentie
Zeker met de komst van de nieuwe privacywet AVG is het belangrijk dat je goed nadenkt over hoeveel mails je gaat sturen. Je moet dit namelijk aangeven bij het zogenaamde 'opt-in'-vinkje.
Als klanten 'ja' zeggen tegen je nieuwsbrief, ben je verplicht om te zeggen hoe vaak je ze dan gaat mailen en waarvoor. Kies dus goed wat je wilt zenden en wat realistisch is. Komt er een dagelijkse tip of een maandelijkse update? Een wekelijks overzicht van aanbiedingen of tweewekelijks je beste blogs?
Regelmaat is belangrijk
Je ontvanger wil dus graag weten waar hij of zij aan toe is. Ook voor jou is het fijn om vanaf het begin regelmaat in te bouwen.
Uit onderzoek is gebleken dat veel bedrijven hun nieuwsbrief verzenden op dinsdag of donderdag rond de lunch of aan het einde van de werkdag. Dit zouden ook momenten zijn dat een goede nieuwsbrief vaak geopend wordt.
2. Kies geschikte software voor een goede nieuwsbrief
Gelukkig hoef je zo'n nieuwsbrief niet handmatig te versturen vanuit je eigen mailprogramma's. Daar zijn veel verschillende programma's voor zoals Mailchimp en Laposta. Zo kun je als startende ondernemer snel en voordelig een mooie e-mailing maken.
Het oog wil ook wat!
Vraag een ontwerper om eventueel een leuke template voor je te maken in jouw huisstijl. Een goede nieuwsbrief moet er mooi uitzien. Doordat het format al helemaal geschikt is voor e-mail, is bij zo'n e-mailing de lees- en scanbaarheid groter dan als je zelf in je e-mailprogramma knutselt.
Zorg dat je nieuwsbrief goed leesbaar is op een smartphone, ofwel mobile friendly.
Groot voordeel van e-mailingsoftware is ook dat je vaak goed kunt monitoren hoe je nieuwsbrief gelezen wordt. Wat werkt? Welke links 'converteren' goed? Ofwel: waar doet de ontvanger ook echt mee wat jij voor ogen had?
3. Een goede nieuwsbrief? Zorg voor deze drie musthaves
Maak het jezelf gemakkelijk en maak een redactieformule voor de nieuwsbrief. Dit is een vaste formule waarmee je jouw nieuwsbrief vult. Bijvoorbeeld: altijd eerst een nieuwsbericht, dan een aanbieding, een poll, quote of een winactie.
Een vaste opbouw vergroot de herkenbaarheid voor de ontvangers. Zorg dat je in elk geval altijd deze drie ingrediënten biedt:
- Insidergevoel. De ontvanger voelt zich insider: hij ontdekt dingen over jou merk of product exclusief in de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld een tip, winactie of primeur (pre-sale, voorinschrijving, nieuwtje). Als de nieuwsbriefabonnee niet het gevoel heeft dat hij exclusieve content krijgt, meldt hij zich eerder af.
- Interactie. Van een poll, vraag of verwijzing naar een Facebookdiscussie: betrek je nieuwsbriefabonnees actief bij je merk. Dit is de harde kern van mensen die de moeite hebben genomen om hun gegevens achter te laten. Benut hun inzichten en mening.
- Een duidelijke call-to-action. Wat is het allerbelangrijkste doel met deze nieuwsbrief? En wat wil je dus dat de ontvanger doet? Bepaal iedere keer wat je doelen zijn en maak dit ook duidelijk in tekst en beeld. Bijvoorbeeld: 'Kom naar de exclusieve pre-sale'.
4. De onderwerpregel ofwel subjectline
De titel van een nieuwsbrief is het eerste wat abonnees zien bij ontvangst en bestaat uit de afzender van de nieuwsbrief (bijvoorbeeld de website waarvan de nieuwsbrief afkomstig is) en de onderwerpregel.
Tip: zorg dat je lezers even moeten scrollen om het onderwerp van je nieuwsbrief te vinden. Zo klikken ze niet direct door.
Onderschat het effect van met name de onderwerpregel niet: die is zichtbaar in de inbox van abonnees en bepaalt in hoge mate of zij de mail openen of deze direct naar de prullenbak verplaatsen.
Verleid je lezers
Kies het belangrijkste of meest spectaculaire onderdeel uit de nieuwsbrief en bedenk hiervoor een licht teasende onderwerpregel. Zo wordt de ontvanger voldoende geprikkeld om het bericht te openen.
Uiteindelijk komen ze dan op je website of social media terecht om het hele verhaal te lezen. Hier heb je de kans om ze binnen te hengelen als nieuwe klant!
5. Meet de resultaten en stuur steeds bij
Welk percentage van de ontvangers opent de nieuwsbrief? Op welke links klikken ze? Hoeveel mensen melden zich af? En waarom?
Meten is weten, zeker bij nieuwsbrieven. Kijk regelmatig naar de statistieken van je nieuwsbrief en stuur tijdig bij als iets niet werkt.
6. Maak aanmelden voor je nieuwsbrief aantrekkelijk en supersimpel
De groei van je abonneebestand hangt af van verschillende factoren. Je kunt de mailings online promoten. Heb je een webshop, koppel er dan bijvoorbeeld een korting aan.
Ook kun je de nieuwsbrief promoten via je site of social media. Doe dit met een belofte over wat iemand kan verwachten. Hoe concreter, hoe beter. Dus liever 'elke week een exclusieve nieuwsbrief-aanbieding' dan 'elke week nieuws'.
7. Check de privacywet AVG/GDPR
Sinds de invoering van privacywet AVG/GDPR is het niet meer toegestaan om zomaar gegevens van klanten op te slaan en mailings te versturen. Je mag niet elke e-mailadres zomaar gebruiken. Een klant die mailt met een vraag, kun je niet toevoegen aan het bestand van je nieuwsbrief.
Ook moet je bijvoorbeeld een duidelijke afmeldlink in je mailing zetten. Deze privacywet geldt ook voor andere onderdelen van je bedrijfsvoering. Benieuwd wat je nog meer moet weten? Lees alles over de wet AVG.
Tenslotte: heb je writer's block? Deze tips voor social media kunnen je ook helpen om onderwerpen te verzinnen voor de nieuwsbrief.