Verbeteren vindbaarheid

5 tips voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website

Heb je keihard gewerkt aan je bedrijfswebsite, weten bezoekers hem niet te vinden! Herkenbaar? Met deze tips werk je aan de vindbaarheid van je website.

Vindbaarheid website verbeteren

Hoe meer verkeer je op je zakelijke website krijgt, des te meer kans je hebt dat een aantal van die bezoekers ook iets van je willen kopen.

Maar hoe zorg je ervoor dat je website beter bezocht wordt? Door hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google te komen.

Dat kan door middel van Search Engine Optimization (SEO). Dit is een techniek om ervoor te zorgen dat je website door Google als waardevol wordt gezien.

SEO is een middel, geen doel

Een kleine kanttekening: met trucjes alleen red je het niet. Je website moet ook daadwerkelijk goed geschreven en nuttig zijn. Als bezoekers je website niet waardevol vinden en dus wegklikken, heeft dit een negatief effect op je merk.

1. Kies een focuszoekwoord

Bedenk bij elke pagina welke zoekwoord de vindbaarheid van je website kan verbeteren. Waar zoeken mensen op als ze iets willen lezen over het onderwerp van deze pagina? Kies een hoofdzoekwoord en een aantal bijzoekwoorden per pagina.

Als je een Google Adwords-account aanmaakt, kun je ook de keyword-planner gebruiken. Je kunt dan zien hoevaak er naar een bepaald woord wordt gezocht. Er zijn ook andere (betaalde) tools op de markt.

2. Vindbaarheid website verbeteren? Meer structuur!

Zoekmachines houden van structuur op je website. Het is dan ook erg belangrijk dat je url-structuur logisch in elkaar zit.

Als voorbeeld nemen we de website van Ikgastarten. Onze website heeft veel artikelen met het onderwerp marketing en verkoop.

Daarom hebben we hier een categoriepagina gemaakt met de url: 
https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop.

In de url kun je al lezen waar het over gaat. Dat is beter dan de fictieve url: 
https://www.ikgastarten.nl/43-dsfn191ndlm

Marketing en verkoop is natuurlijk erg breed, we hebben ook een aantal artikelen over het maken van een eigen website. Daarom is er ook een sub-categoriepagina met de url: 
https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/eigen-website.
Zie je hoe de bovenliggende pagina ook in de url staat?

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

3. Vragen stellen in je koppen

Wist je dat tegenwoordig steeds meer gezocht wordt door middel van voice search? Volgens Adobe zoeken mensen voor de volgende opdrachten het meest met hun stem:

  1. Korte feitjes— 68%
  2. Routebeschrijving — 65%
  3. Het opzoeken van een bedrijf — 47%
  4. Zoeken naar een product of dienst — 44%
  5. Een boodschappenlijstje maken — 39%

Hier kun je op je website slim op inspelen door vragen die bezoekers stellen als kop te gebruiken.

4. Maak je website mobile first

Sinds 1 juli 2019 is het extra belangrijk geworden om ervoor te zorgen dat je website goed werkt op mobiele devices.

De Google Mobile First indexing werd toen geïntroduceerd. Sindsdien wordt eerst de mobiele variant van je website gebruikt om je plaats in de zoekmachine te bepalen.

Tip: gebruik de 'mobielvriendelijke test' van Google.

Zorg er dus voor dat je mobiele website snel laadt en het design zich aanpast op het kleine formaat. Hier zijn diverse plug-ins voor beschikbaar.

5. Metateksten schrijven

Last but not least, schrijf aantrekkelijke metateksten voor je pagina's. Er zijn twee soorten metateksten: de meta titel en de meta description.

Deze teksten hebben geen directe invloed op je SEO-ranking, maar zijn wel erg waardevol. Ze worden namelijk getoond in de zoekresultaten.

De meta titel wordt getoond als een soort titel van je pagina in de zoekresultaten. Daaronder zie je de meta description, een stukje tekst waarmee je de zoeker verleidt om op jouw pagina te klikken.

Tip: dit is een handige website om de lengte van je metateksten te controleren.

Verwachtingsmanagement

Het is belangrijk dat de verwachting van de bezoeker ook echt uitkomt. Stel, ze klikken op jouw pagina omdat ze geïnteresseerd zijn in het starten van een bedrijf.

Vervolgens komen ze uit op een pagina over het stoppen van een bedrijf. Dan zijn ze snel weer weg! 

Dit heeft dan weer wèl effect op je positie in de Google zoekresultaten.

Lees ook:

Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Checklist: bedrijfsnaam bedenken
Maak fans van je klanten

 

Bijgewerkt op: 30-06-2020

Wat vind je van dit artikel?

x3
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: bijna alles is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Volg dit stappenplan bij het starten van een webwinkel.

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website of webshop nog beter wordt gevonden. Van mobile first tot voice search: hier moet je op letten als startende ondernemer in 2020. En hou vooral rekening met BERT!

SEO-trends 2020
SEO-trends 2020

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.