Vindbaarheid verbeteren van je website: 5 tips

Bijgewerkt op 12 februari 2024
6 min  leestijd
3.505
Auteur: Redactie
Verbeteren vindbaarheid

Door het verbeteren van de vindbaarheid van je website help je jezelf én je bezoekers. Want meer bezoekers betekent dat je een grotere kans hebt om jouw product óf dienst te verkopen. Met deze tips helpen we je op weg!

Hoe meer verkeer je op je zakelijke website krijgt, des te meer kans je hebt dat een aantal van die bezoekers ook iets van je willen kopen of jou benaderen voor een klus. In dit artikel loodsen we je door een aantal tips heen. Benieuwd naar een specifieke tip? Klik dan op de link hieronder.

  1. Kies een focuszoekwoord

  2. Meer structuur voor betere vindbaarheid

  3. Stel vragen in je koppen voor voice search

  4. Maak je website mobile-first

  5. Schrijf aantrekkelijke metateksten

SEO is een middel, geen doel

Maar hoe zorg je ervoor dat je website beter bezocht wordt? Door hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google te komen.

Dat kan door middel van Search Engine Optimization (SEO). Dit is een techniek om ervoor te zorgen dat je website door Google als waardevol wordt gezien.

Google voert veel updates door. In november 2023 zijn er belangrijke updates doorgevoerd onder de naam 'EEAT'. Deze afkortingen staan voor:

  • Experience,
  • Expertise,
  • Authoritativeness en
  • Trustworthiness.

Lees op Frankwatching meer verdieping over de laatste update.

Een kleine kanttekening: met trucjes alleen red je het tegenwoordig niet meer. Je website moet ook daadwerkelijk goed geschreven en nuttig zijn, betrouwbaar en regelmatig geupdate. Als bezoekers je website niet waardevol vinden en dus wegklikken, heeft dit een negatief effect op je merk.

1. Kies een focuszoekwoord

Bedenk bij elke pagina welke zoekwoord de vindbaarheid van je website kan verbeteren. Waar zoeken mensen op als ze iets willen lezen over het onderwerp van deze pagina? Kies een hoofdzoekwoord en een aantal bijzoekwoorden per pagina.

Als je een Google Adwords-account aanmaakt, kun je ook de keyword-planner gebruiken. Je kunt dan zien hoevaak er naar een bepaald woord wordt gezocht. Er zijn ook andere (betaalde) tools op de markt.

Tip van Google: één breed zoektypewoord

Bredere zoektypen bereiken álle zoekopdrachten van beperktere zoektypen en nog een aantal andere. Dit betekent dat een zoekwoordgroep overeenkomt met alle zoekopdrachten waarmee hetzelfde zoekwoord in een exact zoekwoord overeenkomt.

Een breed zoekwoord komt overeen met alle zoekopdrachten waarmee equivalente woordgroepen en exacte zoekwoorden overeenkomen, plus aanvullende gerelateerde zoekopdrachten. Zo krijg je dezelfde voordelen van meerdere zoektypen in één breed zoektype zonder dat u zoekwoorden hoeft te herhalen.

2. Vindbaarheid website verbeteren? Meer structuur!

Zoekmachines houden van structuur op je website. Het is dan ook erg belangrijk dat je url-structuur logisch in elkaar zit. Als voorbeeld nemen we onze eigen website: Ikgastarten. Onze website heeft veel artikelen met het onderwerp marketing en verkoop.

  • Daarom hebben we hier een categoriepagina gemaakt met de url: https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop.
  • In de url kun je al lezen waar het over gaat. Dat is beter dan de fictieve url: https://www.ikgastarten.nl/43-dsfn191ndlm

Marketing en verkoop is natuurlijk erg breed, we hebben ook een aantal artikelen over het maken van een eigen website.

Zie je hoe de bovenliggende pagina ook in de url staat?

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

3. Stel vragen stellen in je koppen

Wist je dat tegenwoordig steeds meer gezocht wordt door middel van voice search? In 2023 zijn er 125,2 miljoen mensen die voice search gebruiken. In 2022 waren dat er 123,5 miljoen. Het duurt gemiddeld 4,6 seconden voordat de resultaten voor gesproken zoekopdrachten verschijnen. Elke maand voeren gebruikers meer dan 1 miljard zoekopdrachten uit. 

Wat zoeken ze met voice search?

Volgens Adobe zoeken mensen voor de volgende opdrachten het meest met hun stem:

  1. Korte feitjes— 68%
  2. Routebeschrijving — 65%
  3. Het opzoeken van een bedrijf — 47%
  4. Zoeken naar een product of dienst — 44%
  5. Een boodschappenlijstje maken — 39%

Hier kun je op je website slim op inspelen door vragen die bezoekers stellen als kop te gebruiken.

4. Maak je website mobile-first

Mobile-first: je hebt de term vast al vaker gehoord. En dat is met reden: als we kijken naar hoeveel mensen verschillende apparaten gebruiken om online te gaan, is de mobiele telefoon inmiddels de winnaar. Uit onderzoek van StatCounter blijkt dat 55% van webgebruikers hun telefoon gebruikt om te browsen.

43% doet dat met een desktop óf laptop en 2% met een tablet. Kenners dachten al dat mobiel internet uiteindelijk populairder zou worden dan desktopinternet; dat lijkt nu inderdaad zo te zijn.

Mobile-first indexing

De Google Mobile First indexing werd in 2019 geïntroduceerd. Sindsdien wordt eerst de mobiele variant van je website gebruikt om je plaats in de zoekmachine te bepalen. Dit betekent dus dat je als het ware wordt beloond wanneer jouw website mobile-first is ontwikkeld.  

Tip: gebruik de 'mobielvriendelijke test' van Google.

Zorg er dus voor dat je mobiele website snel laadt en het design zich aanpast op het kleine formaat. Hier zijn diverse plug-ins voor beschikbaar.

5. Schrijf aantrekkelijke metateksten

Last but not least, schrijf aantrekkelijke metateksten voor je pagina's. Er zijn twee soorten metateksten: de meta titel en de meta description.

Deze teksten hebben geen directe invloed op je SEO-ranking, maar zijn wel erg waardevol. Ze worden namelijk getoond in de zoekresultaten.

De meta titel wordt getoond als een soort titel van je pagina in de zoekresultaten. Daaronder zie je de meta description, een stukje tekst waarmee je de zoeker verleidt om op jouw pagina te klikken.

Tip: dit is een handige website om de lengte van je metateksten te controleren.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meest gestelde vragen over verbeteren van de vindbaarheid van je website

  • Hoe kan ik mijn zakelijke website beter laten presteren in zoekresultaten?
    Een effectieve manier om de vindbaarheid van je website te verbeteren, is door een focuszoekwoord te kiezen. Identificeer hoofdzoekwoorden en bijbehorende zoektermen voor elke pagina.
  • Hoe draagt structuur bij aan de vindbaarheid van mijn website? Zoekmachines waarderen een logische url-structuur. Zorg ervoor dat je url's informatief zijn, zoals het gebruik van categorie- en subcategoriepagina's, wat de leesbaarheid en relevantie bevordert.
  • Waarom is het belangrijk om vragen in koppen te stellen op mijn website?
    Met de opkomst van voice search is het cruciaal om vragen in je koppen te verwerken. Door dit te doen, speel je in op de behoeften van gebruikers die voice search gebruiken, wat de relevantie van je content vergroot.
  • Waarom is een mobile-first benadering essentieel voor mijn website?Gezien het groeiende gebruik van mobiele apparaten voor internetgebruik, is een mobile-first benadering cruciaal. Google's Mobile First Indexing beloont websites die goed zijn geoptimaliseerd voor mobiele weergave.
  • Hoe kan ik aantrekkelijke metateksten schrijven voor mijn pagina's?
    Schrijf overtuigende meta titels en meta descriptions. Hoewel ze geen directe invloed hebben op de SEO-ranking, spelen ze een belangrijke rol bij het verleiden van gebruikers om op jouw pagina te klikken wanneer ze in de zoekresultaten worden weergegeven.

 

Meer over eigen website

Meer over eigen website
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten