Bedrijfsnaam bedenken

Checklist: bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnamen zijn net als kindernamen. Een goede handelsnaam is onderscheidend en duidelijk, maar mag ook niet te veel lijken op bestaande namen en merken.

1. Duidelijk of creatief?

De keuze voor de meest geschikte bedrijfsnaam is erg persoonlijk. Wat de één aanspreekt, vindt de ander juist stom of onduidelijk. De ideale bedrijfsnaam is ook voor elke branche anders.

In de ene sector zullen mensen bijvoorbeeld eerder een creatievere insteek waarderen dan in de andere. Over het algemeen doe je er bij handelsnamen verstandig aan om niet al te ver door te denken. Ga dus liever voor een herkenbare naam die de klant in één klap duidelijk maakt wat hij aan jou heeft. Het moet helder zijn wat jouw producten of diensten voor hem kunnen betekenen.

Bedrijfsnaam gezocht

Vaak kun je zowel een creatieve als degelijke naam kiezen. Bij 'Juwelier Vermeulen' en 'De Schitterende Diamant' is het allebei duidelijk dat je er juwelen en sieraden kunt kopen.

Vermeld liever geen plaatsnaam in je naam. Dat staat eventuele groeiplannen in de weg.

2. Productnaam als bedrijfsnaam?

Sommige starters koppelen de naam van het product dat ze hebben ontwikkeld. Deze methode kan voordelig zijn voor je naamsbekendheid. Houd er wel rekening mee dat je dit product misschien niet tot in de eeuwigheid wilt blijven aanbieden.

Wat doe je als het product (of de dienst) straks niet langer deel uitmaakt van jouw business? Zie een bedrijfsnaam daarom liever niet als een aanvullende marketingtool, maar als het fundament van je merk en jouw toekomstige inkomsten.

3. Doelgroepgericht of niet?

Het gaat wat ver om jouw belangrijkste doelgroep letterlijk te vragen om voor jou een naam te verzinnen. Toch kan het wel degelijk lonen om via een enquête te ontdekken wat voor soort namen jouw potentiële klanten of opdrachtgevers aanspreekt.

Bij het bepalen van de kerndoelgroep zul je vaak al vrij snel de tone-of-voice kunnen bepalen. Kun je bijvoorbeeld jargon gebruiken? Als je een handelsnaam kiest, moet deze wel passen bij deze schrijfstijl. 

Wat spreek mijn doelgroep aan?

Probeer dus bij het bedenken van je naam ook stil te staan bij het taalgebruik van je doelgroep. Neem hierin bijvoorbeeld het opleidingsniveau, de leeftijd en vakgebied mee.

Wie zijn deze mensen of opdrachtgevers? Aan welke andere producten en merken zijn zij gehecht? En geven ze de voorkeur aan internationaal klinkende of juist oer-Hollandse namen?

4. Nationale of internationale insteek?

In de digitale wereld waarin wij leven is de kans dat jouw product of dienst ook buiten onze landsgrenzen bekend wordt een stuk groter dan vroeger. Als je een webshop opent, kun je ook consumenten of bedrijven uit Duitsland, België, maar misschien ook Japan en Jordanië bereiken.

Met deze gedachte in het achterhoofd is het raadzaam om ook rekening te houden met de betekenis van een productnaam binnen een bepaalde taal of cultuur.

Stel, je bedrijf ontwikkelt medisch gereedschap. Je geeft een instrument de naam 'Perdet'. Dit klinkt in het Nederlands vrij serieus, maar betekent in het Russisch 'scheet'. Daar maak je de directie van een Russisch ziekenhuis misschien wel mee aan het lachen, maar is de kans dat zij voor jou kiezen vrij klein. 

Lees hier meer over lokale cultuurgebruiken.

5. Voldoet de naam aan de voorwaarden?

Als je denkt de juiste handelsnaam eenmaal te hebben gevonden, ben je er helaas nog niet. Er worden in Nederland namelijk belangrijke voorwaarden gesteld aan de registratie van een handelsnaam.

Zo moet je controleren of je bedrijfsnaam nog wel beschikbaar is. Pas daarna kun je je onderneming officieel inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Houd daarbij rekening met het feit dat het niet zomaar is toegestaan om bestaande (merk)namen te gebruiken.

Geen misleidende bedrijfsnaam

Daarnaast mag de handelsnaam van jouw keuze niet verwarrend of misleidend zijn. Je moet je hiermee juist voldoende kunnen onderscheiden. 'Buurtsuper Albus Heijn' zal je dus geheid in de problemen brengen.

Controleer of de bijpassende domeinnaam nog beschikbaar is voor je website.

Het verplicht toevoegen van streepjes of andere tekens aan het webadres ziet er minder professioneel uit en kan bovendien invloed hebben op de zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit kun je dan ook beter zoveel mogelijk proberen te vermijden. Overleg indien relevant met jouw webbouwer om hiervoor een passende oplossing te vinden.

Uiteindelijk moet de naam ook passen bij jouw identiteit als ondernemer. Benieuwd wat voor ondernemer jij bent? Doe de Test: welk type ondernemer ben jij?

Tips van de redactie

Inschrijven in het Handelsregister: zo doe je dat
11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat

Bijgewerkt op: 10-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x19
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.