In dit artikel lees je voorbeelden van bijzondere merknamen waarin de naam van de oprichter verwerkt is. Ook geven we tips voor het verzinnen van je eigen bedrijfsnaam. Direct meer lezen over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:
- Criteria voor een goede merknaam
- Verschil bedrijfsnaam en merknaam
- Bijzondere merknamen: 10 voorbeelden
- Zelf een bijzondere merknaam verzinnen
1. Criteria voor een goede merknaam
Je wilt graag een originele merknaam. Eén waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Dat is nog niet zo eenvoudig, want veel leuke namen zijn al bezet. Merknamen moeten aan de volgende criteria voldoen:
- Niet misleidend
- Niet verwarrend
- Geen naam van een ander
Wanneer is een naam misleidend?
Wanneer Harry Jansen een autobedrijf heeft waar hij uitsluitend tweedehands auto's verkoopt, is het niet correct als hij het bedrijf Harry Jansen - Gloednieuwe Auto's noemt. Maak dus waar wat je naam zegt. Verwarring zaaien is ook niet de bedoeling: noem je frietzaak dus niet McDomald's.
Vermeld de juiste rechtsvorm
Zorg er ook voor dat je de juiste rechtsvorm in je naam vermeldt, áls je daarvoor kiest. Het is niet de bedoeling dat visboer Govert gaat pronken met de prachtige naam Goverts Vishandel BV, als deze in zijn eentje werkt als zelfstandig ondernemer die geen aandelen uitgeeft.
2. Het verschil tussen een merknaam en een bedrijfsnaam
Er bestaan verschillen tussen een merknaam en een bedrijfsnaam. De term 'merk' slaat op het onderscheidende karakter van een product of dienst. De geproduceerde producten of geleverde diensten van dat merk verwijzen dan alléén maar naar dat specifieke product of bedrijf, in plaats van naar een concurrent.
Lees ook: Bedrijfsnaam bedenken in 6 stappen.
Wanneer spreek je van een 'merk'?
Een merk krijgt de status 'merk' pas als de merknaam officieel is gedeponeerd. Een bedrijfsnaam (of handelsnaam) is aan iets minder regels gebonden. Zo kunnen er best twee fietsenwinkels in Nederland bestaan met de naam Wims Fietsen.
Een bedrijfsnaam is de naam die een bedrijf voert tijdens het zakendoen. Een bedrijf kan meerdere merknamen voeren voor verschillende merken.
In dit artikel gebruiken we de termen 'merknaam' en 'bedrijfsnaam' door elkaar omdat de aangehaalde voorbeelden van namen vaak betrekking hebben op zowel het merk als het bedrijf dat deze merknaam voert.
Bescherming merk- en bedrijfsnaam
Ook de locatie is een belangrijk verschil tussen een merknaam en een bedrijfsnaam. Een merknaam wordt in meer landen beschermd dan een bedrijfsnaam. Een merk dat in de Benelux is gedeponeerd, geniet bescherming in de hele Benelux.
Een bedrijfsnaam hoeft niet gedeponeerd te worden, maar het is ook maar in één land 'beschermd' (en slechts tot op zekere hoogte).
Een bedrijfsnaam en merknaam kunnen overigens gelijk zijn, maar dat hoeft niet.
3. Merknamen waarin de naam van de oprichter verstopt zit
Veel ondernemers verwerken hun eigen (voor)naam in de naam van hun bedrijf. Laat je inspireren door deze leuke voorbeelden. Bekende bedrijven met bijzondere merknamen die zijn afgeleid van de namen van de oprichter(s).
1. Bedrijfsnaam: Andrélon
De meeste Nederlanders hebben het bekende shampoomerk Andrélon weleens gekocht. De oorsprong van de naam kan bijna niet eenvoudiger: het merk is vernoemd naar de oprichters André en Lonneke de Jong.
Kapper André richtte het merk op in de jaren 40 en opende een kleine fabriek in Bodegraven voor shampoo en andere verzorgingsproducten. Na de overname door Unilever groeide het uit tot één van de grotere shampoomerken in Nederland.
2. Bedrijfsnaam: Johma
Hetzelfde verhaal van gecombineerde namen geldt voor Johma, een merk dat vooral bekend is van de salades. Het bedrijf is opgericht door Johan Schreur en zijn vrouw.
De bedrijfsnaam is een combinatie van Johan en Martin, de doopnamen van hun zoon. Zo zie je maar, bijzondere merknamen kunnen soms best voor de hand liggen. Schreur verkocht Johma in 1984 en startte later een familiebedrijf voor kant-en-klare-maaltijden, dat opging in Profish Food.
3. Bedrijfsnaam: Max Factor
Max Factor is voornamelijk bekend als make-upmerk. De oprichter van deze onderneming heet… Maksymilian Faktorowicz. De ondernemer werd in Polen geboren en werkte daar al jong als pruikenmaker en visagist.
Hij vertrok begin twintigste eeuw naar Amerika, paste zijn naam aan naar Max Factor en opende een winkel. Uiteindelijk kwam hij in Hollywood terecht waar hij make-up verkocht aan acteurs en hielp met de visagie. Het bleek de opmaat naar het uiteindelijke miljardenconcern.
4. Bedrijfsnaam: Haribo
Het wereldwijd bekende snoepmerk met z'n beroemde slogan (Haribo, macht Kinder froh - in Nederland: Haribo maakt kinderen blij). De merknaam komt voort uit de naam van de oprichter: Hans Riegel uit Bonn.
In Nederland zorgde Peter-Jan Rens in de jaren '90 – destijds nog in de hoedanigheid van Meneer Kaktus – voor een stormloop op de snoepafdeling in de supermarkten.
5. Bedrijfsnaam: Mora
De Limburgse diepvriessnack-gigant is verantwoordelijk voor één van de meest succesvolle reclamecampagnes ooit. Elke 40-plusser in Nederland kent immers Cora van Mora.
De naam Mora is een samentrekking van de namen van de oprichter Marcel Mourmans en zijn vrouw Robby Ramaekers: Mourmans en Ramaekers.
De drie M's ('Mmm... van Mora') waren eigenlijk de afkorting voor Marcel Mourmans Maastricht. In de praktijk associeerde iedereen de drie M’s met lekker eten.
6. Bedrijfsnaam: IKEA
De oprichter van de Zweedse woongigant heet Ingvar Kamprad. Daarmee zijn de eerste twee letters van de bedrijfsnaam al verklaard. Verder koos hij voor de eerste letters van Elmtaryd en Agunnaryd, dat zijn de namen van de boerderij en het dorp waar hij opgroeide.
Zo simpel kan het soms zijn. De naam IKEA betekent dan ook verder helemaal niets, maar is inmiddels uitgegroeid tot één van de bekendste, maar ook meest bijzondere merknamen ter wereld.
7. Bedrijfsnaam: Gillette
Het Amerikaanse merk, bekend van de (verwisselbare) scheermesjes, is opgericht door King C. Gillette.
Deze Amerikaanse uitvinder werd op het goede spoor gezet door William Painter, de uitvinder van de kroonkurk). Hij vertelde hem dat hij veel geld kon verdienen door iets uit te vinden wat de mensen weer zouden weggooien – een herhalingsaankoop.
Dat werden dus de scheermesjes van Gillette. Het leverde hem miljoenen op, die hij overigens in 1929 weer verloor tijdens de beurscrash. Het bedrijf is ook een goed voorbeeld voor een effectieve slogan om de bedrijfsnaam te versterken: 'Gillette, the best a man can get'.
8. Bedrijfsnaam: Remia
Het bekende Nederlandse sausbedrijf heeft stiekem de naam van de oprichter in de titel staan. Het was namelijk Arie de Rooij die in 1925 het bedrijf in Amersfoort startte. Hij noemde zijn bedrijf De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort.
De Rooij begon met het produceren van margarine en roomboter. Later ging hij deze producten mengen en daar komt de bedrijfsnaam dus ook deels uit voort.
Remia groeide snel en verhuisde begin jaren 50 naar Den Dolder, waar het uitgroeide tot de huidige sausfabriek.
9. Bedrijfsnaam: DAF
Het merk werd in 1932 opgericht door Hub van Doorne in Eindhoven. De letters DAF waren afgeleid van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. De naam zegt het al: ze produceerden aanhangwagens en opleggers.
Vanwege de uitbreiding van hun aanbod - ze verlegden hun aandacht naar vrachtwagens - werd de naam in 1948 veranderd in Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Zo komen bijzondere merknamen als DAF dus tot stand.
10. Bedrijfsnaam: Adidas
De oprichter van dit Duitse sportkledingmerk is Adolf Dassler. Samen met zijn broer Rudolf zat hij voor de Tweede Wereldoorlog al in de schoenenbusiness. Na de oorlog raakten de broers gebrouilleerd en richtten ze beiden in 1949 een kledingmerk op. Rudolf zou later furore maken met Puma, Adolf begon Adidas.
De merknaam Adidas stamt af van zijn bijnaam Adi en is dus een samentrekking van zijn bij- en achternaam: Adi Dassler.
Tussen de broers kwam het nooit meer goed, de familievete duurde voort tot hun dood in de jaren 70. Pas in 2009 zouden de directeuren van Puma en Adidas in het kader van de Internationale Dag van de Vrede elkaar weer de hand schudden.
4. Merknaam bedenken: zo pak je dat aan
Wil je een bedrijfsnaam bedenken met je eigen naam erin? Schrijf dan je naam eens rustig op, op verschillende manieren (zoals bij Max Factor is gebeurd), speel wat met de namen of letters van je partners die meewerken (Andrélon) of hussel de letters van de locatie waar je werkt door deze letters heen (IKEA).
Bedenk een pakkende bedrijfsnaam
Benieuwd hoe je echt bijzondere bedrijfsnamen kunt verzinnen, en kun je nog wel wat tips gebruiken? In deze whitepaper vind je een concreet stappenplan voor het bedenken van de ideale naam. Download de gratis PDF: lees alles over de voorwaarden en ontdek wanneer merkbescherming relevant is.
Slogans
Of zijn er wellicht leuke slogans te bedenken met je eigen naam (Gillette)? Hak je naam in stukjes, verwissel letters, schrijf hem achterstevoren, gebruik enkele kenmerkende lettergrepen of vervang letters door andere leestekens. Laat je creativiteit de vrije loop om tot leuke bedrijfsnamen te komen.
Voorkom problemen met je bedrijfsnaam
En heb je dan een goede naam bedacht? Check dan goed of hij niet misleidend is. Vraag rond in je omgeving of de naam geen andere associaties oproept, haal hem door Google Translate om te kijken of het in andere talen niks geks betekent en zorg dat je niet misleidend bent. Dan is je kans op latere problemen een stuk kleiner.
Deponeren van je merknaam
Het vastleggen van je merknaam is een cruciale stap, want merkbescherming krijg je niet zomaar. Je bedrijfsnaam is dat wel vanaf het moment dat je hem aanwijsbaar gaat gebruiken als jouw handelsnaam.
Het registreren van je merk doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Daarmee is je merk beschermd in de gehele Benelux. Dit is belangrijk, want zonder merkregistratie kun je geen exclusief recht op een merk claimen.
Lees meer over het vastleggen van je merknaam in 'Merknaam registreren: hoe werkt dat?'
Registreren bij de Kamer van Koophandel
Door je bedrijf te registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK) bescherm je jouw bedrijfsnaam. Let op: hiermee bescherm je dus niet de merken (of logo's) van je bedrijf. Zo registreer je je bedrijf bij de KvK.
Veelgestelde vragen over merknamen:
- In welke bijzondere merknamen zit de naam van de oprichter verwerkt? De naam van de oprichter zit verwerkt in bijzondere merknamen als Adidas, Gillette en IKEA. Lees de verhalen achter de bedrijfsnamen en laat je inspireren.
- Hoe bedenk ik een originele bedrijfsnaam? Een originele bedrijfsnaam bedenken is behoorlijk lastig. Toch kun je door middel van creatieve brainstorm technieken tot bijzondere merknamen komen.
- Hoe werkt een bedrijfsnaam bedenken juridisch? Als startende ondernemer moet je met veel juridische zaken rekening houden wanneer je een bedrijfsnaam bedenkt. Zo is het slim om je merknaam te controleren in het merkenregister van het BOIP.