De juiste merknaam kiezen: zo zit dat

De juiste merknaam kiezen: zo zit dat

Iedere ondernemer krijgt er ooit mee te maken: een naam bedenken. Een naam voor het bedrijf, een product of misschien wel dat ene innovatieve concept dat je in de markt wilt zetten. Maar de ene naam is de andere niet. In deze blog leg ik uit wat het verschil is tussen een bedrijfsnaam en een merknaam. Ben jij bekend met de voorwaarden?

Wat is een bedrijfsnaam?

Een bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genoemd, is de naam waaronder jouw onderneming handel drijft en bekendheid genereert onder de doelgroep. Gelukkig zijn er al veel artikelen verschenen op IkGaStarten over het vinden van een goede bedrijfsnaam. Ik noem er een paar:

Een bedrijfsnaam kan gelijk zijn aan de merknaam, maar je kunt ook bewust ervoor kiezen om voor jouw merk een andere naam of alternatief logo te gebruiken. 

'Aan merknamen worden andere eisen gesteld dan aan bedrijfsnamen.'

Merknamen: wat zijn de voorwaarden?

Een merk is een teken dat dient ter onderscheiding van de producten of diensten van een onderneming. Daarin verschilt een merk dus essentieel van een bedrijfsnaam. Dat neemt niet weg dat een ondernemer vaak ervoor kiest om dezelfde naam te gebruiken voor zowel het merk als het bedrijf. 

Maar er worden, mede vanwege de verschillende functies van de namen, andere eisen gesteld aan een merknaam. Ik wil deze voorwaarden graag met jullie delen. Hierbij maak ik onderscheid tussen wettelijke eisen en tips die belangrijk kunnen zijn bij de keuze voor een goede merknaam.

Wettelijke eisen voor een merknaam

Als je jouw merk laat registreren, zullen hieraan bepaalde eisen worden gesteld. Voldoet jouw merk niet aan één van de voorwaarden? Dan zal het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) de aanvraag weigeren. De betaling krijg je in dat geval niet retour. Lees meer over merkregistratie in mijn eerdere blog: de reden om jouw handelsnaam als merk te registreren

Wanneer loop je risico op een afwijzing?

Hieronder vind je de meest voorkomende redenen om een merk af te wijzen:

  • het merk is beschrijvend. Een fietstijdschrift met de naam 'Fietsmagazine' krijgt geen merkregistratie;
  • het merk onderscheidend vermogen mist. Een beschrijvend merk mist sowieso onderscheidend vermogen, maar het kan ook gaan om aanprijzende benamingen, enkele kleuren of vormen van producten;
  • het merk misleidend is. Een logo waarop bijvoorbeeld duidelijk koffie is afgebeeld kan niet als merk voor iets anders (zoals thee of slaapmiddelen) worden geregistreerd, omdat de consument daardoor kan worden misleid;
  • het merk een vlag, wapen of ander officieel embleem van een staat of internationale organisatie bevat.  Deze weigeringsgrond komt bijvoorbeeld regelmatig voor bij merken waarin (delen van) de vlag van de Europese Unie zijn opgenomen.
     

Wil jij jouw merk graag registreren, maar twijfel je of jouw merk zal worden goedgekeurd? Neem dan contact op met het informatiecentrum van het BBIE.

'Een merk draait om emotie en associatie. Zorg dat jouw klanten een gevoel krijgen bij je merk.'

Tips voor een goede merknaam

Hoewel het BBIE zich niet bezighoudt met naamcreatie, kan ik het toch niet laten om wat tips te delen.  De juiste naam kiezen is immers een belangrijke stap in jouw marketingstrategie. Zorg daarom dat jouw merknaam:

  1. iets zegt over jouw denk- en werkwijze. Het gaat bij een merk ook over emoties en associaties. Zorg dat jouw klanten een gevoel krijgen bij je merk;
  2. toekomstbestendig is. Kies geen populaire woorden die maar een korte periode 'in' zijn; 
  3. de doelgroep aanspreekt. Past jouw merk bij de doelgroep.
  4. geen negatieve associatie oproept. Zelfs grote ondernemingen overkomt het wel eens dat een merknaam in een andere taal een negatieve associatie oproept, zoals de klassieke Fartfull work bench van IKEA;
  5. nog niet bestaat. Voorkom conflicten met houders van bestaande merknamen door hiernaar uitgebreid onderzoek te doen. Natuurlijk kun je dit opzoeken met Google, maar check vooral ook het online Benelux Merkenregister

Misschien wat veel eisen en tips, maar ik denk dat het verstandig is om ze mee te nemen als je zelf een naam gaat bedenken. Jouw naam is straks immers de belangrijkste communicatie-uiting van je bedrijf!


Jan HartOver deze auteur

Jan Hart is voorlichter bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Hij verzorgt o.a. presentaties, seminars, gastcolleges en schrijft voor (startende) ondernemers. Het BBIE is de officiële organisatie voor de registratie van merken en modellen. Meer informatie? Bezoek onze website of neem contact op.

Gepubliceerd op:
13-10-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.