marieke

Negen voorwaarden voor een goed arbeidscontract

U gaat een onderneming starten waarbij u personeel nodig heeft? Dan zult u dus ook een arbeidscontract moeten opstellen. Wat moet er in ieder geval in zo'n arbeidscontract staan?

strong>De aard van het contact: gaat het om een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd?

2. Bij een contract voor bepaalde tijd: de contractduur. Geeft u uw werknemer een contract voor een half jaar, een jaar of voor de duur van een project?

3. De opzegtermijn. Deze dient u zowel voor uw onderneming als voor de werknemer vast te leggen.

4. De proeftijd. Bij een contract voor bepaalde tijd is een proeftijd van 1 maand gebruikelijk, bij onbepaalde tijd is dat 2 maanden.

5. Het salaris. Het overeengekomen basissalaris en eventuele afspraken over bonussen en premies

6. De secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden: waar heft de werknemer naast het afgesproken salaris recht op? Denk aan reiskostenvergoeding, vrije dagen, winstuitkering etc.

7. De arbeidsduur en arbeidstijden: hanteert u een 40- of een 36-urige werkweek? En hoeveel uren gaan er in uw bedrijf in een dag? Hoeveel dagen werkt de werknemer?

8. Een concurrentie- en relatiebeding. Hiermee voorkomt u eventuele problemen bij het uit elkaar gaan en zorgt u ervoor dat uw werknemer niet tegelijkertijd ook voor uw concurrent werkt.

9. De geheimhoudingsverklaring. Er worden in uw bedrijf diverse vertrouwelijke zaken besproken, zoals strategieën, plannen en financiële gegevens. Die informatie wilt u, ook na het eventuele vertrek van uw medewerker, binnen uw bedrijfspoorten houden.

Er zijn verschillende soorten arbeidscontract mogelijk, afhankelijk van het type functie en de bedrijfstak waarin u werkt. In sommige branches en bedrijven dient u zich bij het opstellen van een arbeidscontract op bepaalde punten aan de CAO te houden.

Gepubliceerd op:
17-05-2011

Wat vind je van dit artikel?

x8
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten.

Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.