Meer conversie voor je webshop

Bijgewerkt op 24 april 2018
6 min  leestijd
2.315
Image
Webshop conversie

Hoe zorg je voor meer conversie voor je webshop? Of je nu schoenen verkoopt of gereedschap, elke ondernemer met een webshop wil dat er veel gekocht wordt. Met deze 5 tips verhoog je je omzet.

Wat is conversie?

Conversie betekent dat je bezoeker op je site doet wat jij wilt dat hij of zij doet. In het geval van je webshop, is dat: iets kopen. bezoekers alleen maar rondkijken op je website, zul je niets verdienen.

Als er daadwerkelijk iets is gekocht heet dit conversie. Vaak wordt er gesproken over het conversiepercentage, dit is het percentage van de bezoekers dat uiteindelijk een bestelling doet.

Conversiepercentage

Het gemiddelde conversiepercentage ligt tussen de 3 en 4%. Laat je dus niet uit het veld slaan als van de 50 bezoekers maar 2 mensen iets kopen. Dat is een prima score. Wil jij een hoger conversiepercentage voor je webshop? Probeer deze tips dan eens uit.

1. Kies je product strategisch

Sommige producten verkopen sneller dan andere. Dit heeft vooral te maken met de drempels die de consument ervaart bij het kiezen voor een product.

Bij een relatief goedkoop en simpel product zoals een schroevendraaier, zal men sneller geneigd zijn om te kopen dan bij een duurder, ingewikkelder product zoals een kast.

Bij een kast zal de consument namelijk ook de eigenschappen van de kast  willen bestuderen en vergelijken met andere kasten. De orienterende fase van de klant is dus langer. Daarnaast is de invloed van de koop van een kast op het dagelijks leven een stuk groter. 

Wil je dus veel verkopen?

Kies dan voor een product waarbij je klanten een lage drempel ervaren om te kopen. Natuurlijk speelt hier ook mee of er veel concurrentie is en of er daadwerkelijk vraag is naar je product. 

laptopscherm

Webshop en geld ontvangen?

De Rabo OnlineKassa is een flexibele betaaloplossing voor webwinkels. 

Meer info en aanvragen

Welke feature is voor jou belangrijk bij het kiezen van een zakelijke rekening?

Choices

2. Analyseer je data: waar haakt iemand af?

Een van de belangrijkste manieren om je conversie te verhogen is door het gedrag van je bezoekers te analyseren met bijvoorbeeld Google Analytics. Waar in het proces haken je bezoekers af? 

Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat veel bezoekers na het zien van de kassapagina besluiten toch niet over te gaan tot de aankoop. De pagina is dus niet converterend. Als je dit weet, kun je deze pagina naar hartelust aanpassen, totdat hij wel converterend werkt. Je kunt dan het beste werken met A/B tests.

3. A/B testen

Dit is een soort test waarbij je twee versies van een pagina maakt. Dit kan bijvoorbeeld met vwo. De ene helft van de bezoekers krijgt dan bijvoorbeeld een pagina met rode knoppen te zien, de andere met groene knoppen.

Wist je klanten in 90 seconden beoordelen of ze een product interessant vinden of niet?

Buttons aanpassen

Iets simpels als het veranderen van de kleur van een knop lijkt misschien niet belangrijk, maar het kan wel degelijk een grote invloed hebben. Toen Performable de knoppen op hun website rood maakte in plaats van groen, werd er 21% meer op geklikt.

Test op jouw website welke kleuren het beste werken, dit is niet voor elke markt en doelgroep gelijk.

4. Don't make me think!

Uit het boek Don't make me think van Steve Krug, kun je veel handige tips halen voor je webshop. Zo is het belangrijk is dat bezoekers niet lang hoeven na te denken over hoe een webpagina werkt, in één oogopslag moet duidelijk zijn waar je wat vindt.

Wat tekst betreft, houdt het kort en bondig. Veel bezoekers zullen je pagina niet volledig lezen, maar juist scannen. Ze willen antwoord op de vragen:

  • Wil ik dit product?
  • Wil ik het hier kopen?
  • Hoe bestel ik dit product?

Zorg ook dat je pagina op ongeveer dezelfde manier werkt als andere webshops. Mensen zijn gewoontedieren en zullen minder snel kopen als de winkel niet werkt zoals verwacht. Denk ook aan een zoekfunctie, zo blijven je bezoekers langer op je website in plaats van terug te klikken naar google.

5. Sterk met SEO

Search Engine Optimization, ofwel SEO, is onmisbaar voor iedere webshop. Je maakt hierbij je website optimaal geschikt om gevonden te worden door Google. SEO is een vak apart, maar het is altijd handig om er wat basiskennis over paraat te hebben.

Een kleine greep uit de SEO regels van dit moment:

  • Mobile first: Zorg dat je website geschikt is om te lezen op smartphones en tablets. De lezer mag niet opzij hoeven scrollen, teksten mogen niet te lang zijn en afbeeldingen moeten er nog goed uitzien.
  • Linkbuilding: Link binnen je tekst naar relevante (kwaliteits)websites en andere pagina's op je eigen website.
  • Snelheid: Een snelle laadtijd van je website is erg belangrijk voor Google.
  • Meta: Noem belangrijke keywords in je titel, meta-description en in de hoofdtekst. Doe dit ook weer niet te vaak, dan zal je bestraft worden door Google. Om keywords te vinden, kun je een tool gebruiken.

Wil je serieus aan de slag met SEO, huur dan een expert in. De regels veranderen namelijk constant en worden niet officieel bekendgemaakt. Dat maakt het lastig om up-to-date te blijven.

6. Denk out-of-the-box

Grote kans dat je niet het budget hebt van de grote jongens als Bol.com en Coolblue. Het kan dan ingewikkeld zijn om op dezelfde datagedreven manier je conversie te verhogen.

Probeer dan eens op een 'ambachtelijke' manier te zorgen voor een fantastische klantervaring (en dus terugkeerbezoek). Stop bijvoorbeeld handgeschreven kaartjes met een aanbieding in de verpakking, of schrijf een megagoede nieuwsbrief.

Reken maar dat ze volgende keer weer bij je bestellen of hun ervaring delen met vrienden of familie.

Ook slim: bel je klant of je – tegen een tegoedbon – een half uurtje mag bellen om te ontdekken waar je kansen liggen. Dit levert vaak waardevollere inzichten op dan een data-analyse.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop