marketingmix home

De 4 belangrijkste P's van de marketingmix

Schrijf je een marketingplan? Een van de belangrijkste onderdelen is de marketingmix. Je kunt nog zo'n duidelijke visie hebben,  alleen met een praktisch plan voorkom je dat de klant naar de concurrent gaat.

P1: Het product

Dit is het product (of dienst natuurlijk) dat je met je bedrijf gaat aanbieden. Welke oplossingen biedt jouw product voor bestaande problemen? En wat is de toegevoegde waarde? Je kunt deze p in drie onderdelen knippen: fysiek, uitgebreid en totaal.

  • Bij het fysieke product beschrijf je concreet de functionele en esthetische kenmerken, zoals de afmetingen en specifieke functie van het product.
  • Onder uitgebreid product komt het fysieke product te staan, plus aanvullende eigenschappen. Denk hierbij aan de verpakking, merknaam, service, garantie etc.
  • Tot slot noem je onder het totale product - de naam zegt het eigenlijk al - nogmaals het uitgebreid product, maar dan ook met de toegevoegde emotionele, instrumentele en expressieve eigenschappen/waarden door de consument.

P2: De prijs

De juiste prijs is van groot belang en staat of valt met het slagen van je onderneming. Het vaststellen ervan is daarom minder makkelijk dan je misschien denkt.

Ga je te hoog zitten, dan heb je teveel last van concurrentie. Maar heel lage prijzen zijn (als je tenminste niet teveel verlies wilt draaien) op de lange termijn natuurlijk ook niet de oplossing.

Kijk goed naar je omgeving en omstandigheden en stem je prijzen daarop af. Uiteraard is deze P makkelijk aan te passen door korting te geven en daarmee een nieuw publiek te trekken.

Bedenk wel goed wat je met zo'n prijzenspecial wilt bereiken. Met een vaste hoge prijs spreek je een andere doelgroep aan dan wanneer je regelmatig met prijzen stunt.

P3: De plaats

Met 'plaats' wordt niet alleen de locatie bedoeld waar de klant het product verkrijgt, maar speelt ook het distributiekanaal een rol. Onder directe distributie van leverancier aan eindgebruiker vallen bijvoorbeeld verzekeringsinstanties, outletstores en webwinkels.

Indirecte distributie wil zeggen dat zich tussen de levering van fabrikant naar klant een aantal schakels bevinden. Hieronder vallen bijvoorbeeld meubelzaken, groothandels en detailhandels.

Het maakt ook uit waar je je zaak hebt. Een speciaalzaak op een Waddeneiland heeft vaak een kleinere afzetmarkt dan een concurrent in de Randstad. Het digitaal aanbieden van je producten kan in dat geval een oplossing zijn.

P4: De promotie

Promotie slaat grotendeels op de communicatie tussen een bedrijf en de klant. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om meer te verkopen. Het promoten van uw product of dienst kan tegenwoordig op verschillende manieren.

Door offline en online te adverteren, bijvoorbeeld op social media. Maar ook door actief te zijn op beurzen en netwerkbijeenkomsten en het regelmatig versturen van nieuwsbrieven kunt je je naamsbekendheid aanzienlijk vergroten.

Aanvullende P's

Deze vier 'hoofd P's' hebben in de loop der jaren ondersteuning gekregen van aanvullende P's, zoals personeel, partners, periferie en packaging. Lees hier alles over deze extra P's.

Bijgewerkt op: 13-02-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x7

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.