Zo maak je een goede eerste indruk

Bijgewerkt op 13 maart 2019
5 min  leestijd
23.880
Auteur: Marieke Leijnen
Zo maak je een goede eerste indruk

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bij een kennismaking een eerste indruk al binnen enkele seconden wordt gevormd en daarna nog maar moeilijk te veranderen is. Met die gedachte in het achterhoofd wil je dus direct goed overkomen bij potentiële klanten en opdrachtgevers. Met deze zes tips kom je een heel eind.

1. Zie er verzorgd uit

Uiterlijk vertoon zegt lang niet alles, maar als het om de eerste indruk gaat, kan jouw outfit (en eventuele accessoires en haardracht) wel degelijk de doorslag geven. Het is daarom aan te raden om op de dag van het gesprek een half uurtje vroeger op te staan en wat meer aandacht te besteden aan jouw kledingstijl.

Probeer bij deze keuze ook rekening te houden waar en met wie je straks een gesprek hebt. Is dat met het afdelingshoofd van een grote corporate organisatie of met een medewerker van een jong reclamebureau? Pas jouw kleding daarop aan. En wellicht ten overvloede, maar check van tevoren ook altijd of er toevallig geen vlek op jouw overhemd zit en dat je niets tussen je tanden hebt zitten.

Piercings en tatoeages

Verder is het goed om te weten dat uiterlijke versieringen zoals piercings en tatoeages ook invloed kunnen hebben op de beeldvorming (en dan heb je jezelf nog niet eens voorgesteld).

Zo wekt een vrouw met een of meerdere tatoeages doorgaans eerder de indruk een losbandig type te zijn en worden mannen met een kaal hoofd onbewust gezien als dominante persoonlijkheden. Afhankelijk van met wie je straks in gesprek gaat, kan het een slimme zet zijn om hiermee rekening te houden.

2. Heb een concreet doel voor ogen

Een zakelijke meeting met een (nieuwe) zakenrelatie plan je omdat beide partijen iets uit deze afspraak willen halen. Zet daarom vooraf kort voor jezelf uiteen wat jij wilt bereiken.

Als jij met een concreet doel voor ogen het gesprek in gaat (of in ieder geval weet wat je wilt bespreken), ga je met frisse energie het gesprek in en straal je onbewust ook meer zelfvertrouwen en zekerheid uit - ook al ben je stiekem best een beetje zenuwachtig. Zo kun je de kans op een goede afloop van het gesprek vergroten.   

3. Laat de ander eerst spreken

Als jij een vertrouwensband wilt opbouwen met toekomstige opdrachtgevers of zakenpartners, moet je hen tijdens die eerste afspraak zo veel mogelijk aan het woord laten. Internationale experts zijn namelijk van mening dat je op deze manier het snelst hun vertrouwen zult winnen.

Een extra bonus is dat je door veel en goed te luisteren eerder verneemt waar in de organisatie eventuele knelpunten zitten en wat jij namens jouw bedrijf voor deze relatie kunt betekenen. 

Cijfers trends detailhandel

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

4. Maak oogcontact

Oogcontact maken tijdens een belangrijk gesprek kan best spannend zijn - zeker als je net begonnen bent als ondernemer en nog niet honderd procent overtuigd bent van jouw onderscheidende kwaliteiten - maar probeer deze angst te overwinnen.

Oogcontact maakt jou voor de gesprekspartner namelijk niet alleen onbewust een integer persoon, maar doet je ook intelligenter lijken, zo blijkt uit Brits onderzoek. Overigens geldt bij deze tip wel het advies van de onderzoekers om het maken van oogcontact ook weer niet te overdrijven. Te veel staren zou namelijk juist weer een averechts effect hebben. 

5. Wees zeker van je zaak

Van wie zou jij eerder iets aannemen? Een zelfverzekerd ogende startende ondernemer die rustig zijn verhaal doet of iemand die hortend en stotend probeert uit te leggen waar zijn product (of dienst natuurlijk) voor staat?

Negen van de tien keer zal de eerste ondernemer een betere indruk maken op de gesprekspartner.

Ook een grote hoeveelheid 'eh's' kan de indruk wekken dat je niet goed weet waar je het over hebt. Je kunt de kans op hakkelen verkleinen door jouw verhaal goed voor te bereiden. Waar wil je het tijdens de afspraak over hebben en wat ga je vertellen om de potentiële klant of opdrachtgever te overtuigen?

Mocht je van nature stotteren, hoeft dat natuurlijk geen belemmering te zijn voor een succesvol gesprek. Mocht jouw gesprekspartner er nog niet van op de hoogte zijn, geef dat dan gewoon in de eerste minuten van het gesprek aan; je zult merken dat jouw zenuwen daarna een stuk minder hevig zijn.

6. Maak een persoonlijke afspraak

Een eerste afspraak niet tegenwoordig niet per se meer persoonlijk plaats te vinden. Ook een Google Hangout of gesprekken via Skype of Facetime zijn tegenwoordig mogelijke manieren om een potentiële zakenrelatie voor het eerst te ontmoeten. Maar als het om een echt belangrijke afspraak gaat, kun je toch maar beter een persoonlijke afspraak inplannen.

Onderzoek van de Universitet van British Columbia heeft namelijk uitgewezen dat mensen bij video- of telefoongesprekken op het gebied van eerste indrukken vaak onbewust een andere mening vormen dan wanneer zij iemand persoonlijk zien. 

Ga bij een nieuwe zakenrelatie daarom altijd naar deze persoon toe. Als het om een afspraak gaat met iemand die je al wat langer kent, kun je deze persoon ook prima telefonisch vertellen wat jouw plannen voor de toekomst zijn.

Voor het overbrengen van de inhoudelijke boodschap van een pitch maakte het volgens de onderzoekers namelijk niet uit of het verkooppraatje persoonlijk werd verteld of niet. Maar een echt goede eerste indruk (waarvoor je dus maar één kans hebt) kun je maar beter persoonlijk maken.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Lees ook

Vind jouw eerste klant in 5 stappen
6 manieren om effectief te netwerken

Meer over financieren en investeren

Meer over financieren en investeren
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten