marieke

Zo maakt u uw merk sterk

Reclamegoeroe Simon Sinek houdt van simpele vragen. Vragen die ondernemers vaak vergeten in de waan van de dag. Want waarom doen ze eigenlijk wat ze doen? Antwoord geven op deze ondernemersvragen helpt hen bij het versterken van hun merk.

Er wordt wel eens gezegd dat Apple zulke trouwe klanten heeft, omdat het bedrijf ondernemen anders benadert. Veel ondernemingen maken een product en vertellen u vervolgens hoe goed het is en dat u het zou moeten kopen. Apple begint met de vraag waarom u hun product zou moeten kopen.

Omdat het uw leven makkelijker maakt, bijvoorbeeld. Of omdat u er meer vrijheid door krijgt. Die ene simpele vraag - waarom - staat ook centraal in het werk van Simon Sinek, een beroemde Britse reclameman. Hij schreef er het boek 'Start with Why' over, waarin hij de 'gouden cirkel' introduceerde. Het boek draait om het idee dat u een merk kunt bouwen door klanten te inspireren, in plaats van ze over te halen. Met onderstaande tips en trucs kunt u dat zelf ook.

1. Wat?

De meest basale vraag die bedrijven zichzelf stellen, is wat ze doen of maken. Bij Sinek zit deze vraag in de buitenste schil van zijn gouden cirkel. Wat is uw product of dienst? Wat is daar zo bijzonder aan? Wat is in essentie het probleem dat u voor uw klanten oplost? Deze vragen staan de meeste ondernemers redelijk helder voor de geest.

2. Hoe?

Deze vraag is voor veel organisaties al een tikje lastiger. Hoe gaat u uw product aan de man brengen? Hoe overtuigt u een klant dat ze met u zaken moeten doen in plaats van met de concurrent? Door goed na te denken over deze vragen begint zich een strategie af te tekenen waarmee u succesvol kunt worden.

3. Waarom?

Dit is de hamvraag, volgens Sinek. Het gaat om de achterliggende gedachte van een bedrijf, de motivatie om iedere dag weer hard aan het werk te gaan om er iets van te maken. Sinek betoogt dat de meest succesvolle bedrijven beginnen met 'waarom' en daarop de organisatie inrichten. Steve Jobs was zo'n typische waarom-man. Hij wilde geen computers maken - dat deed IBM al - maar machines die het leven makkelijker zouden maken.

Wie op een borrel de bekende vraag krijgt: 'wat doet u voor de kost?', kan natuurlijk antwoorden dat hij of zij een restaurant bezit. Of een fabriek waar kogellagers worden gemaakt, of een verzekeringsagentschap. Dan bent u volgens Sinek vooral bezig met 'wat'. Uw antwoord kan ook zijn dat u mensen een onvergetelijke avond bezorgt, Nederland in beweging houdt of zorgt dat niemand zich zorgen hoeft te maken.

Branding

Sinek zegt dat bedrijven die deze benadering kiezen een grote schare trouwe klanten genereren. Het toverwoord is: differentiatie. Het is steeds moeilijker om u als bedrijf echt te onderscheiden. U zult dus aan branding moeten doen, uw merk moeten 'laden' met een bepaald gevoel dat klanten bij u krijgen. Branding gaat in het universum van Sinek over bedrijfscultuur, visie en missie. Het is de look en feel van het bedrijf, het is de ervaring die een klant opdoet en niet zozeer het blote product.

Een merk is dus niet alleen naar buiten toe gericht, zegt Sinek. Iedereen in de organisatie moet het uitdragen. Daarvoor zijn inspirerende leiders met een sterk geloofssysteem nodig. Iemand die personeel aanneemt dat gelooft in het 'waarom' van een bedrijf. Waarom zijn uw mensen bij u werkzaam, voor het 'wat' of het 'waarom'?

Gepubliceerd op:
18-07-2012

Wat vind je van dit artikel?

x0
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.