6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen

6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen

Opvallen in de massa kun je natuurlijk doen door een bak geld uit te geven en het halve land vol te hangen met billboards. De 6 bedrijven in deze lijst pakten het anders aan: door slim gebruik te maken van social media, zorgden zij ervoor dat gebruikers naar hun actie toe kwamen in plaats van andersom. 

#1 Wereld Natuur Fonds

Lastselfie | WNF Snapchat

Naam: The Last Selfie
Jaar: 2015
Medium: Snapchat en Twitter

Wie smelt nou niet van het beeld van een tijger, koala of chimpansee? Dat moeten ze bij het World Wildlife Fund (WWF) gedacht hebben toen ze de LastSelfie-campagne bedachten. 

Door dieren een selfie te laten plaatsen op Snapchat, koppelde het bedrijf het bedreigde bestaan van de dieren aan het feit dat beelden op Snapchat na korte tijd weer worden gewist. De foto's verdwenen letterlijk voor je ogen. Deze campagne legde de dierenredders geen windeieren: binnen één week waren de foto's 40.000 keer geretweet. 

Daarmee kwamen de beelden terecht op de Twitter-pagina's van 120 miljoen gebruikers. Met 240 miljoen actieve twitteraars kun je dus zeggen dat deze campagne praktisch de helft van de wereldwijde gebruikers van het microblog heeft bereikt. 

En het bleef niet bij enkel retweeten: in drie dagen tijd werd het beoogde donatiebedrag van het WWF voor die maand opgehaald. Ook offline kreeg de campagne veel aandacht in de media, waaronder verschillende headlines in kranten en tijdschriften in zes talen. 

#2 Centraal Beheer Achmea

Centraal Beheer | Koningsdag 2015

Jaar: 2015
Medium: Facebook en Twitter
Bijbehorende tekst:  #koningsdag "Voor 50 cent? M'n zus is het even aan mijn moeder vragen."

Wie "Even Apeldoorn bellen" hoort, weet meteen dat het over Centraal Beheer Achmea gaat. De verzekeraar plaatst tegenwoordig regelmatig berichten op social media,  waarvan deze foto uitgroeide tot een grote klapper. Dit Koningsdag-bericht ging namelijk viral: de post behaalde in totaal 37.261 likes op Facebook en werd ook fanatiek geretweet. 

Eind vorig jaar verklapte community manager Matthijs Algra dat het promoten van de foto op Facebook slechts tweehonderd euro had gekost en dat met deze campagne bijna de helft van de Nederlandse gebruikers van het sociale netwerk kon worden bereikt. Ook de stemmers bij de Beste Social Media Awards waren over de afbeelding te spreken en beloonden de foto met de prijs voor beste inhaker. 

#3 SaveTheChildren

Naam: Most Shocking Second a Day Video
Medium: Youtube
Jaar: 2014

Door de soms niet te bevatten grote oorlog in Syrië terug te brengen naar het leven van een jong meisje wist kinderrechtenorganisatie Save The Children in 2014 miljoenen mensen recht in het hart te raken. 

In anderhalve minuut verandert haar leven compleet. Aan het begin van het filmpje is het meisje nog een dochter die leeft in vredig Engeland, terwijl ze een minuut later eindigt als gewonde dakloze in een vluchtelingenopvang.

SaveTheChildren had al een reputatie met het maken van reclames die jou als kijker aan het denken zetten en daarop is deze campagne geen uitzondering. De tekst aan het einde van de video is veelzeggend: "Just because it isn't happening here, doesn't mean it isn't happening."

Op de clip kwam een stortvloed aan reacties. Onder de originele post zelf staan bijna 24 duizend reacties en op het moment van schrijven is het spotje al meer dan 52,5 miljoen keer bekeken.

#4 Castor

Naam: BuyMyVolvo
Medium: Facebook, Twitter en Youtube
Jaar: 2014 

Is een succesvolle mediacampagne alleen voorbehouden aan grote bedrijven die met een groot team aan de campagne werken? 

Welnee, zo bewijst creatief directeur Castor met deze video. Het enige dat de Zweed wil is zijn elf jaar oude Volvo verkopen. Daarom maakte hij een speciale reclame en koppelde het filmpje aan de hashtag #BuyMyVolvo. 

Met succes, want de video is begin 2016 al bijna twee miljoen keer bekeken. Op Facebook werd het bericht van Castor 35.000 keer geliked en gedeeld. Maar het belangrijkste van allemaal: hij verkocht zijn auto! En daarover maakte Castor natuurlijk een korte vervolgclip. Met een totaal van 100.000 weergaven bleek de sequel toch een stuk minder succesvol.

#5 Coolblue

Naam: Brekend Nieuws
Medium: Youtube en interne mail
Jaar: 2015

Hoe je twee vliegen in één klap kunt slaan? Door een e-mail te sturen naar het voltallige personeel en in dat bericht een grote mededeling aankondigen. Zo wisten Pieter Zwart en consorten bij webwinkel Coolblue geruchten over een aanstaande bedrijfsovername de wereld in te helpen. 

Op de bijeenkomst meldde de baas van Coolblue dat zijn bedrijf inderdaad was overgenomen door een externe partij. Het bedrijf was aan Sinterklaas verkocht (voor een miljard pepernoten).

Met alle aandacht in de media voor dit 'overnamenieuws' was dit voor 'Piet' - zoals hij goedmoedig door de Goedheiligman in het filmpje wordt genoemd - meteen de perfecte gelegenheid om de CoolBlue-medewerkers publiekelijk te bedanken voor hun inzet. 

Met circa honderdduizend weergaves op YouTube is de Sinterklaas-actie niet de best bekeken campagne in deze lijst, maar de landelijke aandacht in Nederland genereerde wel veel aandacht voor de succesvolle webwinkel. Coolblue is een goede bekende van ludieke social media-acties. Zo zette het bedrijf op 1 april al eens een nieuwe vacature online voor een pakketjesknuffelaar . 

#6 GoPro

GoPro | kat op skateboard

Naam: Didga the Skateboarding Cat
Medium: Youtube en Instagram
Jaar: 2015

"Het internet loopt over van geinige kattenfoto's en –filmpjes, waarin dieren de rare fratsen uithalen. Daar moeten wij ook eens iets mee", aldus de gedachtegang van de creatievelingen achter deze reclame van cameraverkoper GoPro. 

Dat de opzet van een campagne niet super ingewikkeld hoeft te zijn, blijkt wel uit het filmpje van deze skateboardende kat in zonnig Australië. Op Instagram is de video al meer dan een kwart miljoen keer geliked en op Youtube hebben meer dan vier miljoen mensen het beestje zien boarden. 

Om aandacht op dit social media-platform hoeft dit bedrijf überhaupt niet verlegen te zitten: hun Instagram-account heeft 7,8 miljoen volgers. Maar van alle campagnes die GoPro in 2015 op dit social media-platform plaatste, leverde dit filmpje veruit de meest positieve reacties op.

andres

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Tips van de redactie

Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
8 relevante social media-kanalen voor starters
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Dit moet je weten over social selling
4 tips voor het maken van reclame voor startups
7 typen social media-gebruikers (en hun gebruiksaanwijzing)
Starten met social media doe je zo
17 gouden social media-tools voor ondernemers
De ochtendrituelen van 6 bekende entrepreneurs
11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt
5 tips voor succes op YouTube

Gepubliceerd op:
28-02-2017

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf pas echt goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen. Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.