Voordelen
Facebook is een handig medium om je bedrijf op de kaart te zetten. Je kunt een eigen bedrijfspagina maken om bekendheid en kliks naar je website te genereren. Daarnaast kun je klantenservice aanbieden via het medium.
Je kunt natuurlijk gewone posts met tekst maken, maar Facebook biedt meer. Je kunt ook GIFs, interactieve video's en polls plaatsen.
Nadelen
Helaas heeft Facebook ook nadelen. Sinds kort is het algoritme van Facebook zo ingesteld dat berichten van bedrijven minder vaak in de tijdlijn van gebruikers verschijnen. Uiteraard kun je er wel voor kiezen om te adverteren.
Pas ook op voor negatieve reacties. Grote kans dat je een keer te maken krijgt met boze of beledigende comments. Soms loont het om in discussie te gaan, op andere momenten kun je deze berichten beter verbergen (niet verwijderen!). De gebruiker ziet het bericht dan zelf nog wel.
Voordelen
Twitter kun je gebruiken om korte en krachtige boodschappen de wereld in te sturen. Door middel van hashtags (#), kun je inhaken op thema's die nu spelen in de online wereld. Zo kun je je zichtbaarheid vergroten.
Nadelen
Een grote valkuil van Twitter is dat je alleen maar gaat zenden. Dit medium is juist een discussieplatform bij uitstek. Reageer dus ook op anderen. Een ander nadeel van Twitter is dat het steeds minder populair wordt.
Voordelen
Instagram wordt juist steeds populairder, zeker onder jongeren. Dit medium is vooral geschikt als je veel met beeld werkt. Je kunt op deze manier je merk een echt gezicht geven.
Nadelen
Een nadeel van Instagram is dat je je bedrijf echt in beelden moet kunnen uitdrukken. Het is dan lastig om voldoende relevante content te creëren. Als je alleen maar selfies post, gaat dit je bereik waarschijnlijk niet vergroten.
Tips voor social media
1. Bezint eer ge begint
Veel mensen gebruiken social media 'even tussendoor' om een bericht de virtuele wereld in te sturen. Ze tweeten dat ze bij een klant op bezoek zijn om te praten over een grote order. Misschien is die klant daar wel helemaal niet van gediend.
Of krijgt je tijdens het al gesprek te horen dat de order niet doorgaat. De tweet staat ondertussen wel op internet en kan soms hardnekkig blijven rondzingen.
2. Pas op met grappen
Wat voor de één een grote grap is, kan een ander totaal verkeerd opvatten. Humor kan je een online-hit opleveren, maar kan ook een grote groep boze volgers tot gevolg hebben.
Ken je guerillamarketing al?
Probeer dus vooral niet té leuk te doen en houd het neutraal. Ironische of sarcastische komen online niet altijd even makkelijk over bij de ontvanger. Wil je toch een keer een grapje maken, laat dat dan weten door het toevoegen van een emoticon, bijvoorbeeld een lachende of knipogende smiley.
3. Respecteer privacy
Niet iedereen wil graag op internet staan. Pas op met het noemen van namen van mensen op Facebook. Bedenk goed of iedereen die je op een filmpje heeft staan, wel op YouTube wil verschijnen.
Besef in ieder geval terdege dat iedere opname die je maakt die niet op de openbare weg speelt, een mijnenveld van privacyregels met zich kan meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe privacywetgeving AVG.
4. Maak regels voor personeel
Mag iemand vanaf zijn bureau twitteren? Of reageren namens het bedrijf op een Facebookbericht? Als je pas over deze zaken gaat nadenken nadat het is gebeurd, ben je eigenlijk al te laat.
Stel regels op voor je personeel wat wel en niet mag. Bedenk goed hoe je het bedrijf in de openbaarheid wilt laten treden. Wijs bijvoorbeeld medewerkers aan die namens het bedrijf mogen reageren op posts op social media.
5. Maak van social media communicatiebeleid
Hoe wilt je dat je bedrijf zich presenteert aan de buitenwereld? Welke waarden zijn belangrijk in je communicatie? Vragen als deze beantwoord je in een communicatiebeleid.
Dat hoeft geen dik boekwerk te zijn, een paar basisregels op een A4tje zijn vaak al genoeg. Social media moeten binnen dat beleid passen en ermee in overeenstemming zijn.
6. Bepaal welke media je wilt gebruiken
Er zijn zoveel social media-platforms dat je er soms duizelig van wordt. Welke ga je gebruiken en welke niet? Dat ligt voor een groot deel aan je doelgroep.
Jongere klanten spreek je misschien het beste aan op Instagram en zakelijke contacten misschien beter op LinkedIn. Vraag desnoods aan contacten hoe je hen het beste kunt bereiken.