marieke

De voor- en nadelen van social media

Ondernemers omarmen social media. Maar helemaal zonder gevaar zijn hun activiteiten niet. Om te zorgen dat u geen flater slaat op Twitter en Facebook, zijn er deze social media do's en dont's.

1. Bezint eer u begint

Veel mensen gebruiken social media 'even tussendoor' om een bericht de virtuele wereld in te sturen. Ze tweeten bijvoorbeeld op Twitter dat ze bij een klant op bezoek zijn om te praten over een grote order. Misschien is die klant daar wel helemaal niet van gediend. Of krijgt u tijdens het al gesprek te horen dat de order niet doorgaat. De tweet staat ondertussen wel op internet en kan soms hardnekkig blijven rondzingen. Lees meer over succesvol zakelijk twitteren.

2. Pas op met grappen

Wat voor de één een grote grap is, kan een ander totaal verkeerd opvatten. Humor kan u een tweet-hit opleveren, maar kan ook een grote groep boze volgers tot gevolg hebben. Probeer dus vooral niet té leuk te doen en houd het neutraal. Ironische of sarcastische komen online niet altijd even makkelijk over bij de ontvanger. Mocht u toch een keer een grapje maken, laat dat dan weten door het toevoegen van een emoticon, bijvoorbeeld een lachende of knipogende smiley.

3. Respecteer privacy

Niet iedereen wil graag op internet staan. Pas op met het noemen van namen van mensen op Facebook. Bedenk goed of iedereen die u op een filmpje heeft staan, wel op YouTube wil verschijnen. Besef in ieder geval terdege dat iedere opname die u maakt die niet op de openbare weg speelt, een mijnenveld van privacyregels met zich kan meebrengen. Lees meer over zakelijk succes op Facebook.

4. Maak regels voor personeel

Mag iemand vanaf zijn bureau twitteren? Of reageren namens het bedrijf op een Facebookbericht? Als u pas over deze zaken gaat nadenken nadat het is gebeurd, bent u eigenlijk al te laat. Stel regels op voor het personeel wat wel en niet mag. Bedenk goed hoe u het bedrijf in de openbaarheid wilt laten treden. Wijs bijvoorbeeld medewerkers aan die namens het bedrijf mogen reageren op posts op social media.

5. Maak van social media communicatiebeleid

Hoe wilt u dat uw bedrijf zich presenteert aan de buitenwereld? Welke waarden zijn belangrijk in uw communicatie? Vragen als deze beantwoordt u in een communicatiebeleid. Dat hoeft geen dik boekwerk te zijn, een paar basisregels op een A4tje zijn vaak al genoeg. Social media moeten binnen dat beleid passen en ermee in overeenstemming zijn.

6. Bepaal welke media u wilt gebruiken

Er zijn zoveel social media-platforms dat u er soms duizelig van wordt. Welke gaat u gebruiken en welke niet? Dat ligt voor een groot deel aan uw doelgroep. Jongere klanten spreekt u misschien het beste aan op Hyves, zakelijke contacten misschien beter op LinkedIn en echte trendsetters op Google+. Vraag desnoods aan contacten hoe u hen het beste kunt bereiken.

7. Modereer commentaar

Op uw Facebookpagina kunnen mensen commentaar schrijven op uw berichten. Wees u ervan bewust dat die commentaren niet altijd gunstig voor uw onderneming zijn en zelfs de wet kunnen overtreden. Nog afgezien van de nadelige gevolgen voor uw communicatie, zou u zelfs aansprakelijk gesteld kunnen worden. Zoiets is een Zweeds bedrijf een tijdje geleden overkomen. In Nederland moet de rechter zich nog over het eerste geval buigen, maar in dit geval is voorkomen beter dan genezen.

Lees hier meer over social media marketing.

Gepubliceerd op:
27-07-2012

Wat vind je van dit artikel?

x4
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.