Checklist competenties

Checklist: breng jouw competenties in kaart

Heb jij de kwaliteiten in huis om een echte ondernemer te worden? Als je weet waar je goed en minder goed in bent, maakt dit je ondernemingsplan sterker. Ook handig: je weet meteen welk type personeel jou kan aanvullen in de toekomst.

Benieuwd of jij het in je hebt om een bedrijf te beginnen? Gebruik deze stappen om jouw eigenschappen als startende ondernemer in kaart te brengen. De uitkomsten kun je goed gebruiken bij het schrijven van je ondernemingsplan.

1. Beschrijf je persoonlijke eigenschappen

Welke van jouw persoonlijke eigenschappen kunnen van pas komen bij het starten van een eigen bedrijf? Ben je misschien een echte doorzetter, heb je veel zelfvertrouwen, lef en ben je sociaal?

Doe de test: welk type ondernemer ben jij?

Dit soort eigenschappen zijn erg belangrijk om te vermelden in je ondernemingsplan. Een potentiële investeerder is namelijk niet alleen op zoek naar een goed idee, maar juist ook naar een goede ondernemer.

2. Beschrijf je vaardigheden

Waar bent je echt goed in? Neem deze kwaliteiten op in een document. Zorg ook voor 'bewijsmateriaal'. Vraag iemand een filmpje te maken tijdens een pitch, bewaar de schetsen van je producten van idee tot uitvoering en archiveer mailtjes met positieve reviews.

  • Ben je goed in het geven van een presentatie?
  • Kun je mensen gemakkelijk enthousiasmeren voor een product of plan?
  • Ben je bijzonder creatief?

3. Vraag anderen naar jouw competenties

Jij hebt misschien zelf al een beeld van je kwaliteiten, maar ongetwijfeld hebben vrienden, zakenrelaties en familieleden daar ook zo hun eigen ideeën over. Ga met deze mensen om de tafel zitten.

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis plan

Wat vinden zij goed aan jou en waarom doen ze graag zaken met je bedrijf? Dit is waardevolle informatie die het plaatje van je kwaliteiten completer maakt. Het vragen om aanbevelingen en referenties op LinkedIn kan daarbij ook helpen.

4. Erken ook je zwakke kanten

Bent je goed in het binnenhalen van nieuwe opdrachten, maar ben je niet zo'n held met de administratie? Schrijf dat dan ook eerlijk op. Besteed vervolgens liever niet te veel tijd aan het verbeteren van die zwakke punten.

Accepteer wat je niet goed kunt en besteed deze taak uit.

Focus je juist op je kwaliteiten. Vervolgens is het zaak met die sterke kanten naar buiten te treden door middel van personal branding.

5. Benut social media

Door actief social media in te zetten, kun je potentiële klanten bekend maken met wie jij bent als ondernemer. LinkedIn is bijvoorbeeld het ideale medium om jezelf zakelijk in de kijker te spelen. Vergeet ook niet om je contactgegevens te vermelden. Dit kan je helpen aan opdrachten te vinden die aansluiten bij uw kwaliteiten.

Ook kun je bijvoorbeeld een video op YouTube plaatsen van een presentatie die je onlangs gaf en perfect viel bij het publiek.

6. Vind ambassadeurs voor je bedrijf

Ambassadeurs zijn tevreden klanten die reclame voor je te maken door hun ervaringen met anderen te delen. Mensen hechten veel waarde aan de ervaring van hun vrienden en kennissen. Als één van je tevreden klanten een positieve ervaring doorvertelt, geeft dat weer kans op een nieuwe klant.

Hoe krijg je ambassadeurs? Bijvoorbeeld door:

  • Te investeren in onderscheidende klantwaarde
  • De verwachtingen van klanten te overtreffen
  • Te investeren in klanten en regelmatig contact met hen te hebben
  • De eerste kennismaking onvergetelijk te maken
  • Potentiële klanten ervaring op te laten doen

Bijgewerkt op: 21-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als je in de WW zit en betaald werk wilt vinden, heb je twee opties: solliciteren naar een nieuwe baan of een bedrijf starten. Het UWV biedt onder meer de mogelijkheid om een bedrijf te starten met behoud van uitkering: zo start je vanuit de WW.

Starten vanuit de WW in 7 stappen
Starten vanuit de WW in 7 stappen

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Created with Sketch.

Welkom op IkGaStarten!

Mogen wij je een aantal korte vragen stellen?

We horen graag wat je van IkGaStarten vindt en wat nog beter kan.
 

 Start hier   >


Deelname duurt niet langer dan 2 minuten.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.