1. Begin met bepalen
Wie doelen wil bereiken, moet goed weten wát hij wil bereiken. Roepen dat het allemaal anders moet, is op z’n tijd best leuk (zeker op de vrijdagmiddagborrel) maar het brengt je nergens. Moeten de verkoopcijfers omhoog? Bedenk dan voor welke producten en binnen welke termijn.
Wil je meer bezoekers op de website? Stel eerst vast waarom u dat wilt. Meer online verkopen of advertentie-inkomsten genereren kan bijvoorbeeld ook door de huidige bezoekers langer vast te houden.
Wil je duurzamer gaan ondernemen? Ga (eerlijk!) na of dit te maken heeft met een diepe persoonlijke overtuiging of het vage gevoel dat je nou eenmaal mee moet met de trend. Dit bepaalt je motivatie en de vervolgstappen die je zet.
2. Wees realistisch
Ambitie is mooi en papier is geduldig, maar doelen die niet haalbaar zijn werken alleen maar demotiverend. Ga, voordat je iets breed communiceert, nauwkeurig na of je plan realistisch is. Is dit al eerder geprobeerd? Waar liep het op stuk? Hoe kan het anders?
Vraag specialisten op deelgebieden om mee te denken en mee te rekenen. Zo kom je niet alleen beter beslagen ten ijs, je creëert ook meer draagvlak. Leg de lat niet te hoog. Je bereikt meer met een doelstelling die haalbaar is (en uitnodigt om verder te groeien) dan een ideaal waarvan je vooraf al weet dat ze je ze nooit zult bereiken.
Tip! Maak van je ambitie je mantra. Zo houd je focus op je doel. Hoe? Formuleer in een paar zinnen of steekwoorden je grote doel. Past het op een bierviltje? Lees het artikel: Ambitie op een bierviltje
3. Focus!
In een ideale wereld kun je al je tijd in nieuwe plannen steken. De werkelijkheid is anders. Je aandacht wordt voortdurend opgeëist door overleg, lopende zaken en de nodige brandjes die geblust moeten worden. De tijd die je werkelijk kunt gebruiken voor een (nieuw) project is beperkt.
Pas dus op dat je aandacht niet versnippert en kies één concrete doelstelling tegelijk. Dat vergroot de kans dat je die ook bereikt. Bovendien weten je medewerkers beter waar ze aan toe zijn, en werkt het ook voor hen motiverender om projecten ná elkaar af te werken in plaats van tegelijk.
4. Maak een stappenplan
Wanneer je weet wat je doel is, je een realistische doelstelling hebt geformuleerd en zaken van minder belang opzij hebt geschoven, is het tijd om een plan te maken. Veel ondernemers hebben wel ongeveer in hun hoofd hoe ze hun doel willen bereiken, maar schrijven dat niet op. Doe dat wel. Schrijven dwingt je om concreet te worden.
Zet stap voor stap op papier wat er moet gebeuren, welke deeltaken er zijn en wie die binnen welk tijdsbestek moet uitvoeren. Als je een personal assistent of een ervaren secretaresse hebt, kan die een deel van de uitwerking van het plan overnemen en kritisch met je meedenken.
Als het om de uitvoering gaat, kan een secretaresses vaak praktische valkuilen blootleggen waar je zelf niet aan had gedacht.
5. Spring van subdoel naar subdoel
Het voordeel van werken in stappen, is dat je subdoelen kunt vaststellen en die kunt meten. Daarmee houd je de voortgang in de gaten én de motivatie hoog.
Een verkoopdoelstelling voor het eind van het jaar is minder prikkelend dan een doel voor het einde van de maand. Subdoelen dwingen je ook om dagelijks bezig te blijven met het werken naar het gewenste eindresultaat.
Bovendien biedt het de gelegenheid om bij elke behaalde stap een klein feestje te vieren, wat de motivatie weer ten goede komt.
6. Houd het leuk
Wat begon als een leuk plan kan halverwege de rit uitmonden in een zware last. We worden moedeloos van alles wat nog moet gebeuren en zijn vergeten waarom we ooit aan dit project begonnen.
Als je de inspiratie even kwijt bent, ga dan terug naar het oorspronkelijke plan en schrijf op (mail rond) wat er tot nu toe is verbeterd. Spreek uit wat er allemaal goed gaat. Misschien is het nodig om tijdelijk vaart te minderen, en harde werkers (inclusief jezelf) te belonen en even rust te gunnen.
7. Wees flexibel
Ook bij het meest realistische en doordachte plan horen tegenslagen. Kleine problemen zijn vaak op te lossen door er wat geld tegenaan te gooien. Als je in tijdnood komt bij de voorbereiding van een belangrijke beurs, ga dan niet met de hele afdeling tot middernacht folders vouwen en samples inpakken, maar huur een uitzendkracht. Kost wat, maar spaart je medewerkers.
Grote problemen zijn lastiger maar leiden vaak tot nieuwe (betere) ideeën. Geen enkele (top-)ondernemer heeft alleen maar succes gekend. Als je werkelijk helemaal vastzit met je project, laat het dan een paar dagen los. Grote kans dat daarna spontaan een oplossing in je opborrelt.
Als dat niet gebeurt, leg de kwestie dan eens voor aan een bevriende ondernemer uit een ander bedrijf in een andere branche. Een frisse blik doet wonderen.