Wil jij jouw eigen kapperzaak beginnen? Met de juiste voorbereiding vergroot je de kans op een succesvolle kapperszaak. In dit artikel helpen we je op weg met 9 stappen.
Risico 1: Jij kunt als ondernemer geen dag worden gemist
Eigen baas zijn: dat betekent vrijheid! Maar het houdt ook in dat je op niemand kunt terugvallen als je langdurig ziek bent. Jouw vaste lasten lopen door, zonder dat er geld binnenkomt.
Hoelang houd jij het hoofd boven water zonder inkomen? Is het verstandig om daar iets voor te regelen en - bijvoorbeeld - een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten?
Risico 2: Fysieke belasting en verzuim
Het werk van een kapper is zwaar. Langdurig in dezelfde houding staan en een verkeerde werkhouding aannemen kunnen lichamelijke klachten veroorzaken die niet 1-2-3 weer opgelost zijn. Gebruik ergonomisch gevormd handgereedschap en een kapperszadel.
De Arbowetbeter geeft tips om de arbeidsrisico's en fysieke belasting te beperken:
- Een goede pompstoel voor klanten is belangrijk voor je rugspieren, schouder, nek en armen. Stel deze stoel iedere keer opnieuw goed in voor je werkhouding.
- Gebruik voor kinderen een goede ergonomische stoel.
- Wissel je staan en zitten af.
- Let op je kniptechnieken. Gebruik bijvoorbeeld scharen met een pinksteun.
- Neem voldoende tussentijdse pauzes.
Risico 3: Waterschade
Als je eenmaal de trotse eigenaar of huurder van een pand bent, wil je natuurlijk niet door een klein foutje natte voeten krijgen in je kapperszaak. Wanneer die slang van de koppeling net breekt als je de hoofdkraan vergeet dicht te draaien, heb je wel heel veel pech. Overdag kun je doorgaans ingrijpen, 's nachts niet. Met als gevolg: flinke waterschade.
Elektrische apparaten zijn kapot en moeten worden gerepareerd of vervangen. Ook kan gevolgschade ontstaan bij - bijvoorbeeld - je buren. Draai dus iedere avond na sluitingstijd de hoofdkraan dicht.
Kun je daar lastig bij? Installeer dan in ieder geval een waterslot op de kranen van alle waterverbruikende toestellen.
Lees meer tips over waterschade voorkomen in je zaak door::
Waterschade kun je verzekeren met een bedrijfsstagnatieverzekering. Met deze verzekering is deze schade en eventuele misgelopen winst gedekt. Je misgelopen brutowinst wordt gebaseerd op de omzet van voor de gebeurtenis. Ook ben je tijdens de herstelfase verzekerd van inkomsten.
Risico 4: Diefstal op bestelling
Vergeet ook niet om je nieuwe zaak goed te beveiligen. Wist je dat inventaris, apparatuur en voorraad van kapperszaken vaak op bestelling worden gestolen? En dat dieven vaak heel eenvoudig binnenkomen door de winkeldeur open te breken?
Overkomt het jou? Dan kost het je al snel een paar dagen omzet: je moet de schade laten herstellen en de gestolen spullen vervangen. Goede sloten op ramen en deuren en het laten installeren van een inbraakalarminstallatie zijn dus geen overbodige luxe.
Met een inventarisverzekering - ook wel zakelijke inboedelverzekering genoemd - verzeker je je zakelijke inboedel die niet voor de verkoop bedoeld is. Denk hierbij aan spullen zoals je kappersstoelen, koffiemachine, kappersmaterialen, opslagstellingen etc.
Er is een belangrijk verschil tussen een inventarisverzekering en een voorraad- of goederenverzekering:
- een inventarisverzekering is bedoeld voor schade aan je inboedel in je kapperszaak die niet voor de verkoop is bedoeld zoals je kapperstoel, balie etc.
- een voorraadverzekering dekt de schade aan je voorraad van haarproducten die bedoeld zijn voor de verkoop maar ook verfproducten e.d.
Risico 5: Aansprakelijkheid
Voor de salon kies je bij voorkeur een gladde vloer, want dat is het meest hygiënisch. Maar je moet wel opletten als je de vloer dweilt. Je wilt uiteraard niet dat een klant uitglijdt op jouw natte vloer en zijn been breekt.
Voor letsel die anderen in jouw zaak oplopen, kun je immers aansprakelijk worden gesteld. En dat kan grote financiële gevolgen hebben.
Foutje, bedankt!
Het kan straks natuurlijk best een keer voorkomen dat een klant niet blij is met het resultaat van jouw behandeling. Bedenk dan dat een klant die teleurgesteld jouw zaak verlaat, zeker niet meer terugkomt. Balen!
En het kan nog erger. Als hij vervolgens zijn ongenoegen via social media verspreidt, kost dat jou nog meer klandizie. Bied jouw klanten dus altijd een oplossing bij ontevredenheid. Zo zorg je ervoor dat ze alsnog met een goed gevoel naar buiten stappen.
Bekijk de verschillende verzekeringen voor aansprakelijkheid. Wees je bewust van de risico’s en sluit de verzekeringen af die passen bij jouw kapperszaak. Zo kun je met een gerust hart ondernemen.