Pensioen voor medewerkers

Bijgewerkt op 28 september 2023
2 min  leestijd
9.081
Auteur: Marieke Leijnen
Pensioen voor personeel

Zodra je personeel in dienst neemt, krijg je in veel gevallen te maken met pensioen. Ook als je het voor jezelf (nog) niet zo nodig vindt om een pensioenvoorziening te treffen, kun je daar voor jouw medewerkers in veel gevallen niet omheen.

Pensioen voor personeel, hoezo?

In veel branches geldt een verplicht gestelde pensioenregeling. Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers bouwt namelijk pensioen op bij een verplicht gesteld fonds.

Collectieve arbeidsovereenkomst 

Deelname aan een pensioenfonds kan verplicht zijn omdat dit in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) is bepaald. In die branches hebben werkgevers geen keuze of zij het pensioen regelen voor hun werknemers en hoe ze dat doen.

Buiten die branches kunnen werkgevers zelf beslissen of zij een pensioen regelen voor hun werknemers. Als de werkgever besluit een pensioen te regelen, kan hij - in overleg met de werknemers - zelf bepalen hoe die regeling eruitziet. Het kostenaspect speelt hierbij natuurlijk een belangrijke rol.

Dat geldt voor iedere werkgever, maar zeker voor de startende ondernemer met een beperkt budget.

Hoe regel ik het pensioen als ondernemer? 

Je kunt als ondernemer de pensioenregeling onderbrengen bij een verzekeringsmaatschappij.

Daarnaast kun je als ondernemer jouw werknemers in staat stellen een individuele pensioenovereenkomst af te sluiten bij een verzekeraar. Het Verbond van Verzekeraars is de overkoepelende organisatie van verzekeringsmaatschappijen.

Calculator verzekeringen berekenen

Rabo PensioenAdvies

Krijg inzicht in je pensioenopbouw en ontvang een kostenindicatie

Maak een afspraak

Meer over personeel

Meer over personeel

Snel weten welke verzekeringen je nodig hebt?

Beantwoord dan nu 7 vragen en binnen 2 minuten weet jij of je geen verzekering over het hoofd hebt gezien.

Sluiten