Werkgeverslasten: wat kost een werknemer?

Bijgewerkt op 24 januari 2023
4 min  leestijd
7.479
getekende weergave van een hoofd met daaromheen eurotekens

Neem jij een werknemer in dienst? Dan krijg je te maken met werkgeverslasten. Deze kosten bestaan uit meer dan alleen het salaris dat een werknemer ontvangt. Welke werkgeverslasten zijn er nog meer, en hoe bereken je de loonsom? Aan de hand van vier stappen bereken je nauwkeurig wat een werknemer écht kost.

In dit artikel leren we je alles dat je moet weten om je werkgeverslasten in kaart te brengen. Wil je direct meer lezen over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:

Wat zijn werkgeverslasten?

Met werkgeverslasten worden meestal de verplichte kosten bedoeld die je als werkgever betaalt bovenop het loon van je personeel. We verdelen werkgeverslasten in de volgende vier categorieën:

  1. Directe loonkosten
  2. Indirecte loonkosten
  3. Sociale lasten werkgever
  4. Overige loonkosten

Directe loonkosten

De directe loonkosten zijn voor werknemers het meest zichtbaar. Hierbij moet je denken aan het bedrag op hun salarisstrook, de vakantietoeslag en een eventuele bonus of winstuitkering.

Het vakantiegeld bedraagt minimaal 8% van het bruto jaarsalaris

Het bruto salaris van je personeel hangt af van verschillende factoren:

  • De CAO in je branche
  • De functie
  • Ervaring van de medewerker
  • Onderlinge afspraken die je met je medewerk(st)er maakt
  • Het wettelijk minimumloon

Het vakantiegeld bedraagt ten minste 8% van het bruto jaarsalaris. Het is gebruikelijk om het vakantiegeld in mei uit te keren, maar je kunt ook afspreken om dit maandelijks uit te betalen.

Indirecte loonkosten

De indirecte loonkosten komen bovenop de directe loonkosten. Ze verschillen vaak sterk per bedrijf. Het betreft onder andere het volgende:

Heeft jouw sector een CAO? Dan zijn daarin waarschijnlijk afspraken opgenomen over deze vergoedingen. Verder bepaal je dit vooral zelf. De meeste bedrijven hebben in ieder geval een pensioenregeling voor hun medewerkers. In sommige sectoren is dat verplicht.

Verzekeringen

Hoe verzeker ik mijn bedrijf?

Een goede ondernemer dekt belangrijke risico’s af en draagt de verantwoordelijkheid over het welzijn van zijn personeel. Wil jij weten hoe?

Bekijk de mogelijkheden 

Sociale lasten werkgever

Een ander woord voor sociale lasten is loonheffing. Dit is de belasting over het bruto salaris van personeel. Je betaalt als werkgever dus altijd meer dan het bedrag dat medewerkers op hun bankrekening zien verschijnen. Loonheffing is verplicht en bestaat uit:

  • Loonbelasting
  • Premie volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)
  • Premie werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW)
  • Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (werkgeversheffing en soms ook bijdrage Zorgverzekeringswet)

Als je gebruikmaakt van uitzendkrachten, dan hoef je geen loonheffingen te betalen. Dit regelt het uitzendbureau voor je.

Loonheffing is de belasting over het bruto salaris van personeel.

Overige loonkosten

Naast bovenstaande werkgeverslasten, betaal je als werkgever nog meer kosten voor je personeel. Hierbij kun je denken aan kosten van een laptop, een telefoon van de zaak of een bureaustoel. Denk ook aan kosten voor de thuiswerkplek van je medewerkers.

Een werkplek koste gemiddeld tussen de € 7.000 en € 9.000 per jaar.

Het gaat hier trouwens niet alleen om de kosten van kantoorbenodigdheden. Ook het geld voor veiligheidsvoorzieningen, zoals speciale werkkleding en een helm, kunnen hieronder vallen.

Werkgeverslasten berekenen

Als werkgever kun je van een overheidsinstantie het verzoek krijgen om je werkgeverslasten door te geven. Dit komt bijvoorbeeld bij het aanvragen van een subsidie, verzekering of belastingvoordeel.

Hoe bereken je dit? Tel de kosten uit alle vier de categorieën van alle medewerkers over een heel kalenderjaar bij elkaar op. Dit zijn je werkgeverslasten. Medewerkers die maar een deel van het jaar hebben gewerkt, tellen ook mee. 

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

De meestgestelde vragen over werkgeverslasten:

  • Welke soort werkgeverslasten zijn er? We onderscheiden er vier. Het gaat om directe loonkosten (salaris), de indirecte kosten (auto van de zaak), sociale lasten (loonheffing) en overige kosten (een werkplek inrichten). 
  • Wat zijn voorbeelden van indirecte loonkosten? Denk aan een auto, fiets of telefoon van de zaak. Maar ook reiskosten, vergoedingen voor overwerk en een door jouw gefinancierde cursus behoren tot het rijtje indirecte loonkosten. Indirecte loonkosten verschillen sterk per bedrijf en medewerker.
  • Hoe bereken je werkgeverslasten? Werkgeverslasten zijn het bedrag dat je krijgt wanneer alle salarissen bij elkaar optelt. Dat is inclusief bonussen, vakantiegeld en de loonheffingen die je betaalt. Dit kun je nodig hebben bij het aanvragen van een subsidie, verzekering of belastingvoordeel.
  •  

Meer over personeel

Meer over personeel
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten